AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.675

Batteritorsk Z4 E89 2010

wi
29
willesfarsa
E89 Z4 3.5iS-10
F31 320d-19
Har haft på känn att batteriet inte varit i bästa skick. Laddat två ggr i vinter genom att koppla ihop med annan bil. Har då gått igång och det har ändå verkat hyfsat OK. Senast gången för några veckor sedan.
Dags att ställa på den nu och skulle dra igång skräpet. Men nu är det verkligen stendött! Fjärren funkar inte och inte heller med den "manuella" nyckeln. Det är väl elektrifierat alltihopa, antar jag...
Så nu står jag här med låst bil och utan att kunna ta mig in i den. Hjälp! Hur gör man?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, förardörren ska gå att öppna med mekanisk nyckeln i dörrlåset...men du får vrida nyckeln förbi "dead-lock-läget" och det är ett rätt markant motstånd för att göra det.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
wi
29
willesfarsa
E89 Z4 3.5iS-10
F31 320d-19
Japp! Det funkade! Stort tack!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gott att det löste sig!

Ibland kan de mekaniska låsen beka igen av saltslask mm. om de inte används regelbundet. Är väl iofs ett mindre problem på en "sommarbil".

Mvh
Johan B

La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Kom ihåg att ladda batteriet via terminalerna i motorutrymmet och inte direkt på batteriet, då bilens logik håller rätt på laddningsgraden. Ett batteri mår alltid bättre av att vara fulladdat och kan bl.a. frysa sönder om det är dåligt laddat (gäller ej Lithium Ion i mobiler etc dock)
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Jag har kört sommarbil ( dvs garagerad under vinterhalvåret) i åratal. Batterierna brukar vara tjuriga första dagarna men sedan funkar de felfritt. En gång för kanske fyra-fem år sedan underhållsladdade jag för hårt...och fick byta batteri.

Izzy
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet är att om du låter batteriet gå ner till 12,4 volt eller lägre, så börjar batteriet förstöra sig själv genom sulfatering på blyplattorna och desto längre tid och/eller lägre spänning, desto större blir skadorna på plattorna. Effekten är att tillgänglig yta på plattorna minska och batteriet "krymper" kapacitetsmässigt.

Så se till att hålla spänningen över 12,4 volt under förvaringen!

Dessutom riskerar du att batteriet fryser sönder och börjar läcka om det är dåligt laddat...

Mvh
Johan B

Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Aha,
Då skall jag skaffa en sån där liten underhållsladdare som sköter sig själv till nästa vinter.

Izzy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.