|
|
|
|---|---|
|
Hej, tänker på lite äldre BMW 4WD, någon som har erfarenheter/tips ffa. om drivlinan? Här ett exemplar jag tittat lite närmare på, Länk men även nyare kan vara aktuella, vad ska man tänka på/kolla upp? em3 | |
|
....hoppas på att någon vill hjälpa till....som jag förstår det har BMW kört vidare i spåret viskokopplingar för kraftfördelning, givetvis med bättre styrning av mekaniken än tidigare ( men vet att Volvos visko-koppling var ytterst känslig för olika rotation av hjulen, däckstrycket kritiskt innan de övergick till Haldex). Är det någon som vet status på BMW's 4WD idag, och gärna historia....? em3 |
|
|
Generellt är BMW:s x-drive-system (mycket) känsligt för olika rullomkrets fram och bak. Vissa fördelningslådor verkar ha varit klena i konstruktionen så även med rätt hjul och lufttryck kan de gå sönder....lådan havererade på vår vid ca 7000 mil... Det verkar vara samma fördelningslåda från klenaste fyrorna till kraftigaste V8:orna så problemen är nog inte effekt/moment-relaterade. Oljebyte i lådan kan vara en god idé verkar det som, en del med missljud och "hugg" i lådan, har fått bort det med ett oljebyte. Men har fördelningslådan inte havererat än på en 06:a, så är nog risken rätt liten att den ska gå sönder om man är noga med rätt hjul och lufttryck. Dock kan ett oljebyte vara en god idé. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Som Johan skriver om xdrive, inbillar mig dock att det är mer ovanligt med haveri på fördelningslådan på äldre bilar? Motor och låda är såvitt jag vet rätt stabila i den modell du länkar till. E61 har ju fö en del modellrelaterade grejor som kan vara bra att känna till, tex kablage till bakluckan och luftbälgarna bak. Men i det stora hela en mkt trevlig bil. | |
|
Mycket tacksam för svar, iX är kanske inte den vassaste kniven i BMW's trevliga program, lever med XC70 och Haldex nu och det rullar på ( Volvo, "jag rullar"...). Det kanske är så att japanarna är bäst i klassen på 4WD, Subaru har bra rykte, även Mitsubishi har bra grejer, vi får se vart det barkar... em3 |
|
|
Lite off topic kanske. Men det går inte riktigt att jämföra ett haldex typ av system (ex Volvo) med exempelvis x drive eller för den delen Subarus. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.