AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
801

530 iX, -06, fallgropar?

em
906
em3
M3 cab -03
Hej, tänker på lite äldre BMW 4WD, någon som har erfarenheter/tips ffa. om drivlinan? Här ett exemplar jag tittat lite närmare på,

Länk

men även nyare kan vara aktuella, vad ska man tänka på/kolla upp?

em3
em
906
em3
M3 cab -03
....hoppas på att någon vill hjälpa till....som jag förstår det har BMW kört vidare i spåret viskokopplingar för kraftfördelning, givetvis med bättre styrning av mekaniken än tidigare ( men vet att Volvos visko-koppling var ytterst känslig för olika rotation av hjulen, däckstrycket kritiskt innan de övergick till Haldex). Är det någon som vet status på BMW's 4WD idag, och gärna historia....?

em3
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Generellt är BMW:s x-drive-system (mycket) känsligt för olika rullomkrets fram och bak.
Vissa fördelningslådor verkar ha varit klena i konstruktionen så även med rätt hjul och lufttryck kan de gå sönder....lådan havererade på vår vid ca 7000 mil...

Det verkar vara samma fördelningslåda från klenaste fyrorna till kraftigaste V8:orna så problemen är nog inte effekt/moment-relaterade.

Oljebyte i lådan kan vara en god idé verkar det som, en del med missljud och "hugg" i lådan, har fått bort det med ett oljebyte.

Men har fördelningslådan inte havererat än på en 06:a, så är nog risken rätt liten att den ska gå sönder om man är noga med rätt hjul och lufttryck.
Dock kan ett oljebyte vara en god idé.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Som Johan skriver om xdrive, inbillar mig dock att det är mer ovanligt med haveri på fördelningslådan på äldre bilar? Motor och låda är såvitt jag vet rätt stabila i den modell du länkar till. E61 har ju fö en del modellrelaterade grejor som kan vara bra att känna till, tex kablage till bakluckan och luftbälgarna bak. Men i det stora hela en mkt trevlig bil.
em
906
em3
M3 cab -03
Mycket tacksam för svar, iX är kanske inte den vassaste kniven i BMW's trevliga program, lever med XC70 och Haldex nu och det rullar på ( Volvo, "jag rullar"...).

Det kanske är så att japanarna är bäst i klassen på 4WD, Subaru har bra rykte, även Mitsubishi har bra grejer, vi får se vart det barkar...

em3
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Lite off topic kanske.

Men det går inte riktigt att jämföra ett haldex typ av system (ex Volvo) med exempelvis x drive eller för den delen Subarus.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.