|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Moi. Har en e46 330d touring -01. Airbag lampan lyser men får ingen kontakt med airbag modulen. Har testat med carly, och den ger inga felkoder för airbag. Har även testat med bmw inpa, och med den slipper man inte in på airbaggen. Är modulen sönder eller kan den ha nått annat fel? Tacksam för all hjälp å smar. | |
| Min lampa lyste och jag hittade inget fel. Strax därefter la generatorn av och när jag fick bytt den så slocknade airbaglampan igen. Mät laddspänningen och kolla även batteriet. | |
|
Jag har haft lite problem med batteriet att de laddat ur och bilen inte orkat starta. (Bilen är inte i bruk så den står ganska ofta) Men har nu laddat det helt fullt och följt med. Under häljen hade det inte sjunkit alls under natten. Har även kollat så det inte "läcker" ström i sovläge. Det gjorde den inte. Har kopplat ur batteriet igår, och skall kolla idag vad det visar. Har även mät strömen när bilen varit igång, och det har iallafall då laddat. |
|
|
Prova med att ha laddaren ansluten när du kopplar upp bilen. Vissa moduler är känsliga för låg spänning och då kan man inte komma i kontakt med dem. Tändningen i läge "2" (steget innan du når fjädrande starten) och halvljuset på och som sagt stabil strömförsörjning via en bra laddare under felsökningen...då har du bästa förutsättningar för att det ska funka. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om man inte får kontakt med SRS så är det första att kolla säkringar. Styrenheten är uppsäkrad. Får man då inte kontakt är det sannolikt byte av styrmodul som gäller. Säkring 11 i handsfacket tror jag att det kan vara. Se lista här: Länk Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
När vi kopplade i inpan så var strömmen endast 9.5 i batteriet, så vi startade upp bilen med hjälp av startström från annan bil. Bilen var igång när vi felsökte bilen. Lampbrytaren var dock i 0 läge. Behöver den vara på av nån orsak? Säkringar är kollade och dom var hela men bytte dom endå till nya. |
|
|
Hur lampvredet står spelar ingen roll. Jag tror att stryrenheten är körd. Leta efter en med exakt samma nummer och koda in den mot bilen med NCS expert. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Lampvredet kanske inte är kritiskt för all felsökning, men i gamla hederliga CarSoft för BMW, skulle det enligt instruktionen vara i läget för halvljus... De angav även att batterispänningen måste vara över 12,4V har jag för mig och de rekommenderade generellt att man hade extern laddare ansluten vid felsökning då felsökning kan dra ur rätt mycket ström ur batteriet och hamnar man under "kritisk gräns" blir det problem med kontakten och felsökningen av vissa moduler. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej bra. Jag tror även själv också att styrenheten är problemet, men tycker det löns att kolla upp ifall det kan vara nått annat. Kan man på något sätt testa styrenheten? Jag har grävt fram enheten som fanns i mittkonsulen. Vilka är numren som bör vara samma? Går det alls att få en enhet med olika numer att fungera? |
|
|
Det står ett BMW nummer på den, brukar börja på 65 typ, och sen kan man kolla kompabiliteten på Real OEM. Det luriga med de här bilarna är att det finns två olika typer av sidokrocksensorer. Vet ej exakt när brytet var men jag har varit med om att man på typ en 99 bytt ut styrenheten som ska vara kompatibel, men det som inte framgår är att man då behöver en ny typ av sidokrocksensorer. Men på din bil bör det vara lugnt om du tar en styrenhet som är kompatibel men inte äldre än den du har. Säkrast är att ta en med exakt samma nummer. Brukar gå att hitta. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Okej uppdatering. En bekant skulle kolla om han hade en airbag modul åt mig. Men har nu kollat upp mera med batteriet. Kopplade ur det i söndas, då var strömmen 12.58, igår måndag 12.43, och idag 12.40. Kopplade i batteriet satte fast laddaren. Sen fösökte ja även läsa felkoder med en launch creader. Vet dock inte hur en sån läsare funkar på bilen. Men den gav inget. Slapp även inte in på mera en 3 st enheter av 10 enheter med den. Kan alltså felet ennu ligga nån annanstans eller är det bara läsaren som är dålig? |
|
|
12,4v i vilospänning = batteriet är urladdat! Jag skulle börja med att ladda upp det ordentligt och mäta hur mycket spänningen sjunker obelastat (urkopplat) under några dygn. Fulladdat: ca 12,8V obelastat mätt vid +20 grader C, några timmar efter du avslutat laddningen. Att det tappar flera tiondels volt, på någon/några dagar obelastat, tyder på att det är antingen är fel på batteriet eller något som drar tjuvström och drar ur batteriet... Det bästa är om du kan låta göra en batterianalys med ett speciellt testinstrument (t ex. C-tek) som varje seriös bilverkstad har - tar mindre än en minut och du får svart på vitt exakt i vilket skick batteriet är. Säger analysen att batteriet är ok, kan du börja felsöka vidare. Säger analysen att batteriet är dåligt men inte byter ut det, kan du felsöka i oändlighet om du har otur...eliminera den mest grundläggande felkällan först! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för ditt svar Johan. Nu håller jag på laddar upp ett annat batteri som ja ska prova med. Batteriet jag har i bilen laddade ja upp fullt i fredags. Bilen har inte varit igång endast i kopplad til söndag då ja kopplade ur den. Batteri testet är absolut nått ja ska göra. Detta har ja inte ens tänkt på. Bilen startade inte nu med 12.30v i batteriet. |
|
|
Nu köpte ja en batteri testare från biltema och enligt den så är batteriet 18%. Så alltså ja köpte ett nytt batteri. Men tyvärr så är det ingen ändring på airbag fronten. Slipper fortfarande inte in på någon annan styrenhet än EGS(transmission) LEW (ratt sensorn) och ABS. Är det möjligt at obd porten inte fungerar som den ska? Eller har min bil helt enkelt inte komponenterna för att slippa in på enheterna. På obd porten är nr 1,4,5,7,8 samt 9 och 16 i bruk. Kan man testa så dom funkar? Testade med voltmätare 5 och 16 så stöm kommer som den ska så den är ok. Hörde även av min bekant och han hade en airbag enhet. Men 3 sista numrona var olika. |
|
|
En liten fråga då din bil kan ligga i gränslandet i utförande: Har du runt diagnosuttag under motorhuven? Om så är fallet, är risken stor att du bara kommer åt "miljörelaterade" data via OBD2-uttaget och måste använda det runda uttaget för annan uppkoppling! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Finns inga 01 med runda uttaget. Däremot finns det 00 som "saknar" det så att säga. Mvh Ola |
|
| Nejj inget runt utag. Bilen är ibruk tagen typ januari 01, så vet dock inte vilken exakta årsmodellen är. 00 eller 01 | |
|
Ok, var osäker när man tog bort det runda uttaget men vet att det fanns bilar som hade båda dito under en övergångsperiod (min 99:a E46 hade det t ex.). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
99 och 00 har båda. Men egentligen behöver man bara veta att har man det runda så kopplar man in sig där. På dessa bilar med båda uttagen är bara motor och eventuell automatlåda kopplad i kupéuttaget. Mvh Ola |
|
| Vet någon hur ja kan testa obd pinarna? Pin 16 är strömmen och den testade jag med voltmätare så den har rätt mängd ström. Men kan jag testa pin 7 och 8 på något sätt? Pin 7 är väll motor och växellåda och resten av modulerna på pin 8. På vissa bilar kan man ju testa modulerna i can-bus med hjälp av ohm mätare. Med ohm mätare mellan pin 6 och 14. Men på min finns inte någon pin på 6 eller 14. | |
| Jag svarar mig själv. Testade strömmen på.pin 7 och 8. Pin 7 hade 11.20V och pin 8 endast 9.20V. Betyder detta att nån av modulerna är sönder och stömmen inte flödar som den ska? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.