|
|
|
|---|---|
|
Köpte nyligen en beg 320d GT x-drive där det hade kryssats rätt friskt vid beställning med m-paket, HK, svart Dakotaläder, 19 tum, panorama, metallic osv. Kort å gott en 3a över snittet och som väcker habegär hos de flesta. förutom på en punkt(Och kanske den viktigaste?), bilen är utrustad med manuell låda. Varför automaten saknas kan man spekulera i men personligen anser jag att en fin bil alltid hittar en köpare förr eller senare. Det handlar bara om tålamod och såklart rätt pris. Och uppenbarligen var jag just den köpare denna gång. Jag hade inga som helst problem med att bilen är manuell så jag köpte bilen med glädje. Kommer knappast sörja detta mer än kanske de 1-2 gånger per år något tvingar in mig i Stockholms rusningstrafik. Om det sitter någon erfaren bilförsäljare och läser detta. Statistiskt på en sån typ av bil. Hur mycket sänker den manuella lådan värdet på bilen om man exempelvis ska lämna bilen i inbyte? Det är ju ändå intressant då jag förr eller senare kommer behöva sälja bilen vidare till nästa köpare. På bilpriser.se verkar manuell låda inte ens vara ett val på denna typ av bil så där fick jag inte mycket hjälp mer än jag betalade ca 50-60 000:- mindre än vad lika bil med automat står i. Dock tror jag inte ett dugg på de siffrorna då det låter väl högt? Bilen är en 2016 men uttagen 2017 | |
|
När tror du att du kommer sälja den? Ungefär vilken priskategori kommer den vara i då? Typ 100-150'? Var låg den när du köpte den? 200-250'? Ju längre ner man kommer i prisläget, ju mindre blir ju en enskild utrustningskillnad värd. Manuella växellådor efterfrågas av allt färre, men även utbudet är extremt dåligt för de som föredrar manuella lådor. Jag har ingen färsk data, men min farsa bytte in sin 320dMT -13 under sent 2015 och den var manuell, men andrahansvärdet var mycket högre än beräknat i tjänstebilskalkylen. |
|
|
Bilen värderas till 280kkr på bilfirma på bilpriser.se. 240-250 privat med automat valt eftersom det inte gick utan. Men tittar man på blocket på andra bilar känns kanske 260kkr respektive 220-230kkr mer rimligt för en likadan bil. Köpte bilen för 200kkr från företag men inte bilfirma. Bilen har gått 5600mil. Vi kör ca 2000 mil per år och den säljs troligen om 3-4 år när maskinskadeförsäkring slutar att gälla. Som du skriver kryllar det inte av manuella så kanske spelar det ingen roll alls den dagen då bilen kanske är värd i runda slängar 100kkr på privatmarknaden. Då kanske skicket är mer avgörande. |
|
|
Jag tror inte du ska oroa dig. När bilen säljs för ett värde av 100' så kommer det inte vara lika avgörande. Bilar utan sportstolar säljs också även om majoriteten på detta forum inte skulle ta i en sån bil med tång. Ju äldre bilarna blir, ju mer mindre kinkiga är köparna och ligger du i rätt pris så försvinner din bil med. Den kommer ju ligga mellan 12 000 - 14 000 mil och titta på 8 år gamla 520dT idag som exempel och se hur det skiljer i pris mellan manuell/automat. |
|
|
Jag tror som Grelle, om man kommer ner i priserna runt 100k så kan det ju handla om att många vill köpa en andra bil inom familjen när till exempel tonåringarna växer upp och ska börja övningsköra, och då är ju en manuell till och med mer eftertraktad =). Tror mycket handlar om hur länge du har tänkt att ha bilen som Grelle skrev. |
|
|
Ni har rätt, ska sluta överanalysera och bara njuta av bilen. Tror faktiskt också dessa bilar kommer stå sig riktigt bra i värde. Av F34 blir jag faktiskt mer och mer imponerad av varje dag. Kanske lite mer än vad jag trodde jag skulle bli. Vi har en Tiguan 2018 också och det är väldigt mycket bil för pengarna och blivit berömd i många tester med rätta. MEN. känns som F34 fått stå lite i skymundan och inte riktigt fått det erkännande(I alla fall i Sverige) som den förtjänar. Jag kan just nu inte riktigt bestämma mig för vilken av bilarna som är mest prisvärd. Ser att de reas ut nya eller nästan nya F34or ungefär för samma pengar som en ny Tiguan kostar. Just nu kanske jag är lite färgad. Men hade jag vetat detta för 1 1/2 år sen så hade vi nog haft en 2018 F34 som 1a bil ist för en 2016 2a bil... |
|
|
Prioriteringarna är i regel olika beroende på bilens ålder, när den börjat gått lite mer finns det de, inklusive mig själv, som absolut föredrar en manuell rent generellt då det anses driftsäkrare och skulle det krångla är det billigare/enklare att åtgärda. Jag köpte en Manuell XC90 en gång i tiden för att jag ville ha manuell, när den väl såldes hade den gått 17000 mil och de enda som hade problem med att den var manuell var de som skambudade via blocket-meddelanden. Det som väl kom och tittade var väldigt positiva då de inte trodde det fanns manuella XC90s... Jag hade t.ex. gärna haft en manuell 330d GT RWD men det är ju kört, det närmaste jag kan komma är väl en F31 330d RWD om man man tar de tidigare årgångarna, men då blir det automat i alla fall :-( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.