|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Snart dags att skaffa nya sommardäck till min 3-serie (f34). Har 19” m-sport fälgar och tänkte att jag skulle vilja köra med däck utan RFT. Antar jag måste ha staggered eftersom fälgarna är bredare bak? Problemet är att jag inte hittar några däck med stjärnmärkningen utan RFT. Tips på var jag kan hitta det? | |
|
Lustigt, funderade precis på samma sak. Jag har nu ContiSportContact 5 med stjärnmärkning. Betyder detta att ALLA däck i den serien fungerar? Finns även en kod (SSR) före * sen koden (RSC) Hittar dock inte något sånt däck i dim 255 40 19 el 225 45 19... |
|
| Nej, det finns olika versioner av samma däck. Några har * andra har det inte. Endast de med * är *-märkta. | |
|
SSR/RSC/RFT = run flat däck Generellt finns det *-märkta däck både med och utan RFT, men det är inte säkert att alla tillverkare har båda alternativen i alla däckserier… Man ska aldrig blanda RFT-däck och vanliga dito! Har du x-drive med "staggered Wheel setup" bör du enbart använda *-märkta däck av samma däckfabrikat/däckmodell med de dimensioner som är listade för din bil/dina fälgar, då de däcken är "fintrimmade" rullomkretsmässigt så den håller sig inom givna toleranser mellan fram- och bakaxeln. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag köpte *-märkta Pirelli P Zero 225/255-18 för några veckor sedan. Ej RFT. Då bör det väl även finnas även i 19”. | |
|
Hittade 225 45 19 men inte 255 40 19 som var utan runflat. Vilken djungel... Har själv precis köpt en beggad F34 x drive men ligger med god marginal inom maskinskadeförsäkringen tack å lov. Dock vill man ju såklart ändå inte att bilen ska slitas i onödan. Har ca 6-7mm fram och 4-5mm bak men nu tror jag att jag släpper idén att byta alla fyra däck utan låter dom gå en säsong till.. Hittar inget i instruktionsboken att detta ska vara ett problem heller. Kommer fråga BMW också men betvivlar att de kommer göra något annat än att rycka på axlarna... |
|
|
Jag satt i samma sits för precis ett år sedan, just F34 Xdrive är svårare att finna bra däck till med stjärna. Läste på en del utländska forum, mycket diskussioner kring detta. Kanske hål i huvudet men det slutade med Pilot Sport 4 för mig, har kört över 1000 mil och allt känns perfekt. Grymma däck. Men som sagt, jag vet att det är en risk. Dock tyckte jag de som satt orginal, Pirelli Zero var helt %#€#% kassa. PS4 däcken är magiska. |
|
|
Ska tilläggas att det blev PS4 då jag läst engelska forum där många körde dessa just på F34a Xdrive, bredare bak. Utan att ha några bevis så tror jag mååånga åker runt med kinadäck och andra alternativ som är långt ifrån stjärnmärkta, hur många däckhandlare har koll på detta? |
|
|
Hej, jag skall ha nya bakdäck F36 255/35-19 tänkte köpa icke runflat. Johan B du skriver: Man ska aldrig blanda RFT-däck och vanliga dito! Varför fungerar inte det? Robert |
|
|
Robert58, både BMW och däcktillverkarna påtalar det uttryckligen! Däcken har helt olika egenskaper då RFT-däckens stommar är stenhårda och blandar du dem, kommer bilen att få lömska vägegenskaper när du pressar den till gränsen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Robert58, byt alla fyra. Du kommer att uppskatta att bli av med dina RFT. Jag bytte förra sommaren och märkte en markant skillnad. | |
|
Tack för alla svar! Har googlat lite mer och i vissa storlekar hittar jag ex Michelin PS4 som är stjärmärkta men inte med de bredare bak. Hur gör folk med bredare fälgar bak om de inte vill köra staggered? De fixar fälgar med samma storlek eller bara skiter i det och kör vanliga däck utan stjärnmärkning? |
|
| Occe, Vad har du för bredd på fälgarna bak respektive fram och vad är rekommenderad däckbredd enligt instruktionsboken? | |
|
Jag har 225 fram och 245 bak, köpte Michelin Supersport. De var stjärnmärkta men eftersom jag har rwd hade jag inte tvekat på att kunna köpa Supersport även utan stjärnan. Länk Här är dimensionen du söker bak och med stjärna. |
|
| Däcken som sitter på idag är 225/45/19 och 255/40/19. | |
|
visst finns det som sagt. jag köpte precis michelin primacy 3 245/40 R19 98Y XL ★ runt om. De känns hittills väldigt bra, är väl inte senaste modellen, men min däckgubbe rekommenderade... Tystare än vinterdäcken är de i alla fall och de ser bra ut. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.