|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kollade in en M3 coupé efter inte sett någon på lång tid. Sista modellen med 8a. Helt original och inte förortsförstörd. Kanske fel läge så här i Corona tider. Men snacka om att förnuftet försvann och habegäret stegrades. Fick aldrig chans att provköra men lite svårt att förklara men kanske lite som nyförälskelse på gamla dar. Någon som har en och kan berätta lite. | |
|
Ok Kanske lite flummig trådstart. Men är seriöst intresserad. Kollat in lite klipp på tuben och blir faktiskt lite ledsen då många i princip bara går ut på att misshandla bilen. Brutal och löjlig drifting, varva till hackande varvtalsstopp etc.. Tycker bilen är riktigt läcker och nim som det heter i Skåne. Som skrivet är intresserad av att köpa en. Och naturligtvis då intresserad av all möjlig input. |
|
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Har en E93 M3 dvs en Cab som jag köpte 2011. Kan varmt rekommendera en cab, det blir inte bättre. Det finns inget bättre än att höra insugningsljudet till en icke överladdad högvarvig V8. Då jag ändå inte använder bilen annat än när det är fint väder så är en cab helt rätt. Och med taket uppe så blir den nästan som en coupé. Jo jag vet att cabben är lite tyngre än en coupé, men då jag ändå inte har några ambitioner att ta ut bilen på bana så spelar det ingen roll. Så jag vill gärna tipsa om att även titta på en cab. Min bil är en 2009 som i dagsläget rullat ca 3500 mil, kör nu för tiden ca 200 mil per år, mellan maj och september. Lycka till i letandet. |
|
Tack för för tipset. Är egentligen en coupé människa och inte så jätte förtjust i cab. Men tar till mig ditt tips och utesluter inte möjligheten |
|
| Ett annat tips är min M3 competition sedan. Endast 2 smakfulla modifikationer, som lätt går att återställa, då original delar finns kvar. En bakre ljuddämpare samt en växelspaksknopp. I övrigt helt orörd. Ligger på blocket i falkenberg, halland. Mvh tobbe | |
| Jag tror alla bilar med sugmotor kommer vara en besvikelse när du är van att köra en bil med B58 motor. | |
|
Ja kanske. Har inte testat än.( Lär väl ta ett tag i dessa Corona tider och efterföljande finansiella oroligheter) Men tanken finns där. Sirtobbe,. Ser fin ut och ack för tipset men blir det nåt så blir det en coupé eller ev en cab. |
|
| "Litet tyngre än en coupe"...hehe - är det inte typ 350 kg?? Älskar M3 E93 dock, skulle gärna köpt din om jag haft råd! | |
| 350kg? Det är väl snarare knappa 250kg? Men det är också rätt mycket. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Förutsatt att allt är som det ska är den här ett fynd om man står ut med en matt lack och DCT: Länk Är dock ett kreditköp så det måste beaktas (krediten följer med bilen). |
| Krediten löser man till finansbolaget och resten betalar man till säljaren. Alternativt löser säljaren krediten ett par dagar innan om han kan. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag vet, men ville vara tydlig. Om man råkar ut för en oseriös säljare kan bilen bli mycket dyrare än tänkt. |
|
Westersund. Tack för tips den ser riktigt fin ut. Då jag aldrig testat någon så ( och det lär nog dröja) vore det väldigt intressant att få en recension av någon med erfarenhet. Har testat en del nyare M bilar bla. M 4. Är de helt olika? Och i vilka avseende? Finns en hel del på nätet men jag är mer intresserad av att få input från någon som verkligen äger eller har ägt bilen ifråga. |
|
|
Hej, Bytte för några dagar sen in min M2:a och hämtade ut M3 e92 med den ljuvliga V8:an. Innan M2:an ägde jag en M3 e90 sedan så jag visste vad jag gav mig in i. M2:an hade jag i närmare 3 år och det är på sätt och vis en helt fantastisk bil. Chassi, diff, instyrning är aningens vassare än i e92 men känslan när man startar V8:an är något alldeles extra! Känslan som M3 e92 förmedlar gör tyvärr inte en nyare M-bil som egentligen är bättre på allt annat (förutom ljudet). Nyare överladdade M-bilar finns det gott om men vill man äga en "gammal" M-bil utan överladdning kan det vara läge att slå till för det är faktiskt inte helt lätt att hitta rätt bil som inte kostar en förmögenhet. Hittar du rätt bil tror jag inte att du blir besviken! Mvh Milan |
|
|
Hej Milan Har som sagt inte provat någon. Men har bla haft en S2000 (ganska längesen men vad jag minns riktigt bra) och ganska nyligen en GT 86a. Nu är de ju inte på samma nivå (definitivt inte GT 86 som i mitt tycke är gravt överrklamerad dock på annan planhalva än Mazda vad den nu heter) Men är karaktären och känslan något liknande. Typ mer mekaniskt och mindre dataspel? Om du förstår vad jag menar. Kör just nu en trimmad 440 coupé som jag avser att behålla som bruksbil. |
|
|
Kanske lite dåligt förklarat. Men om du testat Porsche så har de fortfarande kvar den lite mer mekaniska känslan jag är ute efter. |
|
|
Svårt att sätta finger på det men jag tror att du "tänker" rätt. Har provat en Boxster S med 6 cylindrar och förstår vad du menar. M3 e90 som jag hade tidigare var manuell och e92 är en DCT låda. Är du ute efter den mekaniska känslan bör du välja den manuell lådan. Den är så där lite trög när den är kall och när bilen är varm och växlas närmare varvstopp så stämmer det bara :) Iom att du haft en s2000 så tror jag att du kommer att känna igen dig! |
|
|
Ok och tack för feedback. Mkt uppskattat. Känns ganska rätt hittils. Framförallt när du kunde relatera S2000. Men i övrigt hur känns den jämfört med M2. Kan tänka mig att den är bättre balanserad? Kuskar ju själv runt med en rak 6,a och den kändes innan trim ganska framtung och understyrd. Då jämfört med 428 an jag hade tidigare. Kan tänka att 8 an är kompaktare i längsled och placerad längre bak ,,? |
|
| nyfiken bara, varför en E92 och inte en nyare BMW tex f80 elle F30 lci. är det priset? motorn? är ny här och försöker förstå varför vissa väljer äldre generationer framför nyare. | |
|
Det är uppdelat i olika läger med sugis/turbo och nostalgi. Jag har ägt båda delar och för mig har det handlat om vad jag varit sugen på just då. Som ren leksak/busbil föredrar jag manuell sugis. Som cruiser funkar turbo med dct utmärkt. Sen låter en sugis mycket bättre; S55 ljudmässigt låter enligt mig för jävligt medans N54 och framförallt N55 låter riktigt bra. |
|
|
Blev lite sentimental av det mer spartanska ",back to basic" konceptet. Vare sig förnuft, prestanda eller pengar utan bara känsla för min del. Har redan en trimmad B58 (f32 440 coupé)som bruksbil som jag tänker behålla. Låter förövrigt med kittet väl så bra som N55😉 Men en högvarvande v8 sugis ..😀😀😀 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.