|
|
|
|---|---|
|
Tagit loss oken, när man bromsar med dem lösa så rör sig kolen en 10dels mm men åker tebax igen innan kolven hinner komma ut. Pedalen går hel i botten och går ej att bygga upp tryck. Lossade huvudcylindern, var ett starkt sug ljud när den lossade?? Vet ej riktigt hur jag skulle testa den på bänken, men det kom mer vätska i bakre porten när jag tryckte in kolven, samt att det rann ur båda hålen när kolven var orörd/obelastad. Monterade tebax och det är samma fortfarande. Några Idéer :) | |
| Pratar du om fram eller bakbromsar? | |
|
Det är alla 4 tyvärr. Idag trycksatte jag system över natten, höll 1, 5bar 7tim. Luftade sedan runt om HB VB HF VF med trycksatt behållare samt tryckte på pedelen emellan nippel öppningar. Kom mycket luft på alla ok, men likt förbannat går pedalen i golvet. Har bytt till begagnad huvudbromscylinder, när den var lös så testade jag att blåsa i de 2 utgångarna. När kolven trycks in så bryts luften mellan utgång och behållare, är det rätt? Har läst lite om ABS enheten, kan det vara den som 100% måste vara öppna ventiler via datorn, eller borde det inte bli lite bättre när man luftar vanligt? |
|
|
Provade och plocka av abs systemet idag, tog isär den men blev inte klokare av det. Hittade tips precis om att trycka in alla kolvar max och sedan lufta igen. Men hade gärna vetat om huvudbromscylindern är okej, så vet någon hur man kollar det? |
|
|
Hej, När du skriver att du haft isär Abs-enheten, kanske problemet ligger i att den inte blir luftad? Om den fått in luft, måste du öppna ventilerna i den med dator för att kunna lufta korrekt. Använd [Sök inlägg] ovan och skriv t ex "lufta near abs", så får du kanske några ingångar på ditt problem. Hur du skall kunna testa huvudcylindern vet jag inte, men om det sprutar rejält vid oken när du luftar, är den kanske huvudmisstänkt. Om det inte sprutar, har du ju svaret där. /Lennart EDIT: ... "kanske INTE huvudmisstänkt" ... skall det vara |
|
| Tack för input! När jag fick bilen så fungerade bara frambromsarna, och extremt svampig pedal. Skulle så här i efterhand börjat extrem lufta överallt. Men började tyvärr plocka huvudcylinder och abs enhet :/ Man hade ju tyvärr sina funderingar som nu i efterhand kan varit helt fel. | |
|
Korrigerade mitt förra inlägg. Har faktiskt inget förslag på hur du bäst skall gå vidare nu. Antagligen skruva ihop allt igen, läsa felkoder (bara för att försäkra dig om att ABS-enheten inte är kass - fast då borde du ju haft tänd lampa från början) och sedan försöka lufta systemet, ABS-enheten med hjälp av t ex INPA. Du har kanske programmet själv? Eller nån kompis med resurser? /Lennart |
|
| Har programmet men inget obd sladd till | |
|
Hittar du här. Dessutom med trygg support. Glöm inte kabeln med BMW:s 20-poliga <->OBDII: Länk /Lennart |
|
| Bytte igår broms cylinder samt huvudbromscylinder. Om posten fungerar så blir det Inpa lutning ikväll. Håller tummarna! | |
| Yes, nu har jag bromsar igen. Men hittade inte i INPA som man ser på Youtube att den säger till när man ska bromsa 3sek släppa bromsa medans den kör abs. Kunde bara aktivera abs i menyn. | |
|
Snyggt! Efter lite googling ikväll verkar det som att det på flera modeller finns som en "walkthrough" på luftningsjobbet. Dock inte på dsc5.7 som denna bil har liksom e39 med DSC. Snyggt jobbat scorpower! Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.