|
|
|
|---|---|
| Hej har 4 däck med fälg som måste slängas hört att återvinningscentralen på vissa ställen ej tar emot däck stämmer det. | |
|
Tror dom tar emot men att det kostar någon liten slant. ///Micke |
|
|
Däckverkstäder ska ta emot dem - det ingår en återvinningsavgift i varje däck du köper så det ska inte kosta något. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Däckverkstäder ska ta emot däck som sagts redan, men en del av dessa däckverkstäder vill gärna inte ta emot däck som inte köpts av verkstaden själv..och helst såklart monterats av dem. Jag har iofs alltid blivit bra bemött av däckverkstäderna när jag kommit till en "random" däckverkstad för att lämna "hundraåriga däck" som skräpat.. Ingen avgift har jag behövt betala de ggr som jag lämnat gamla däck.. Men ibland har man behövt diskutera lite för att få lämna gratis. Som sagt, man betalar ju en återvinningsavgift när man köper däck. Fälgar kan man lämna/slänga lösa på ÅVC , dvs absolut inga däck monterade! Mvh Janne. |
|
| Bara att kolla med den lokala återvinningscentralen. Där jag bor har man en container för lösa däck och en container för kompletta hjul. Ingen kostnad alls. Så kolla vad som gäller på din ort. | |
|
Däckverkstäderna är faktiskt skyldiga att ta emot däcken kostnadsfritt... Länk Vissa miljöstationer kan säkert ta emot däck men de flesta brukar hänvisa till däckverkstäderna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stämmer som Johan B säger, men vissa (ofta mindre) däckfirmor kan fortfarande vara lite knepiga. Sist jag behvöde slänga några däck så åkte jag till Vianor och det var bara för mig att kasta (i den då något överfulla) containern. Ovanligt att återvinningscentraler tar emot bildäck, men finns vissa som gör det. Fast exempelvis Sysav i Malmö (och troligtvis de flesta andra i Skåne) hänvisar till däckfirmor. Nog lika bra det, då det nog inte fungerat så bra här. Här i Malmö (tror även det införts även på andra återvinningscentraler i Skåne) så har vi numera ett passersystem där du måste legitimera dig för att komma in, detta då det under längre tid varit problem med vissa specifika folkgrupper in till och inom området. |
|
Man bör dock påpeka att däckfirman har rätt att ta rimligt betalt för att demontera däcken från fälgarna om man kommer med kompletta hjul! Fälgar skall källsorteras som metallskrot och däcken till däckåtervinningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| På ”min” återvinningsstation kan man kostnadsfritt lämna både däck och kompletta hjul. De demonterar själva däcken från fälgarna när de har tid över. | |
|
Bilskrot ska ta emot bildelar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.