|
|
|
|---|---|
|
Hej alla M5 åkare. Jag skall köpa en M5 -92 på onsdag. Bilen har gått 15000mil och är nyservad. Är det något speciellt som jag skall kolla på som tex missljud,rost var isåfall,el,m.m Tacksam för all hjälp jag kan få. Bengan Länk | |
|
kolla vxl. lådan !! så att synkringarna inte är dåliga..... kuggskrap vid för snabb växling. (hade de problemet när jag köpte min) det är dyrt att renovera !!! märkte detta efter köpet... : ( |
|
|
Tack för tippset... Skall prova med snabba växlingar... bengan |
|
| Bränsleledningarna är rostkänsliga, kolla även skärmkanterna bak + nederkanten på dörrarna. | |
| Glöm ej att kolla på dämparna om det är edc så dom fungerar, prova gunga vid varje däck, eller om du åker på en väg och det gungar mycket så kan det vara ett teckenb på nåt, kan bli rätt dyrt att byta. sen kan du ju kolla det vanliga att karossdelar typ dörrar sidoplåtar mm passar in med varandra, kopplingen kan du kolla också fick byta den på min m53.8 vid 16000mil , typ åk ut på en motor väg kör halv fort på 5 växel trampa ner gasen i botten börjar den att slira så e det dax att byta, en sådär 4000-6000kr på verkstad att byta. all elektronik i bilen ska du ta en titt på, och serviceboken så att de e den rätta kan tillägga att min bok inte var den som det skulle vara på min m5 men man lär sig av misstagen. typ e bilen en 92 men boken är från 93 kan man ju undra lite samt att karosssidorna i den var till e36 karossen, hmm nåt fel. | |
|
Bra,det är EDC...gungar dom mycket är det då ett tecken på att dom skall bytas? Hur kollar man elektroniken då?,vet bara att man kan prova allt som har el.. Bra att man får hjälp med saker.... Bengan |
|
|
Kolla EDC:n ,stötdämparna e oftast slut när bilen börjar bli så pass gammal.Kolla efter läckage på fjäderbenen samt kolla att damaskerna sitter på plats och är hela. Inget billigt att byta.... Att dämparna är slut märker du först när du börjar pressa bilen.Bilen känns hård i dämpningen fast dämparna är slut. Ska byta på min i vinter, kommer att kosta ca 15000.(då är det separata dämpare, ej orginal som kostar 6500kr st.) |
|
| Kolla allmänna skicket på inredningen, skvallrar lite om hur långt bilen egentligen gått... | |
|
Inredningen är som ny...inte ett märke på den finns det...inget slitage på den är det iallafall. EDCn verkar inte var så rolig att ha och göra med.. Jag får pressa bilen vi provkörningen,skall den bli svampig ellr stenhård? Är det någon som vet storleken på framskivorna på en M5 3.8 -92? Bengan |
|
| I min kärra börjar det kännas lite svajigt genom E4:a böjarna när man passerar 240-250 km/h.Testade polarens 3.8:a med bytta dämpare (HR jädrar och bilstein dämpare). Bilen känns bergsstadig ända upp till varvstoppet (290 km/H 7800rpm).Man åker genom böjarna utan minsta tendens till krängning.Kan va lite svårt att testa ordentligt nu med tanke på att det e lite kallt nu....ta det lugnt så att du inte kraschar :).Lyssna även efter misslud i framvagnen, rätt vanligt att casterstagen behöver bytas. Du märker även att stötdämparna inte hänger med om du åker på en ojämn väg i relativt hög fart och bromsar hårt, hjulen studsar mot vägbanan.Kan leda till att bilen drar snett vid inbromsning, rätt obehagligt faktiskt. | |
|
Tck igen :Ivar Findin M5: bengan |
|
|
Mitt förslag är att du helt enkelt gör en M-test innan du köper bilen, det kan vara väl investerade pengar... Mvh jörgen |
|
|
Ett HC och CO test av avgaserna kan oxå vara väl investerade pengar när det gäller M5.. Bl.a katalysatorn är inte gratis till denna vagn..:) Mvh Janne. |
|
|
Japp avgastest är mycket bra att göra. Om du har möjlighet, gör även ett kompressionsprov och se så att alla cylindrarna är lika. På en 3,8 måste man plocka bort de separata tändspolarna, lite bök men jag tror att det är värt besväret. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.