AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
846

Höjd och markfrigång på e32 orginal?

Je
10
Jele
740iA -94 (e32)
Hej,
Jag har nyligen köpt en välbevarad e32 740ia -94. Målet är att hålla den så original som möjligt. Ett problem som blev uppenbart direkt är att den är väldigt låg. Jag vet inte om den är sänkt av tidigare ägare eller ej, men markfrigången mäter jag till ca. 105mm från mark till mittre ljuddämpare. Från mark till underkant något högre, ca 160mm om jag mätte rätt. (615 mm upp till bakre hjulhus/kant och 675 upp till främre hjulhus/kant)
I kombination med en relativt lång hjulbas så skrapade det i när jag körde ner i garaget första gången (flerbostadshus), vilket känns bökigt då jag nu måste använda två plankor vid in och utfart. Vad jag kan se på en måttskiss för e32 så ska den vara ca 200mm orginal, men frågan är vart det måttet är taget mer exakt?

Bilen ser låg ut men inte orimligt låg. Jag vet som sagt inte om den är sänkt eller ej. Om det är originalfjädrar som sitter på. Eventuellt att den ser lite säckig ut i bakänden, men inget extremt. Tanken är i alla fall att byte bakre dämpare och fjädrar, det kan inte skada hur som helst. Frågan är bara vilka fjädrar jag ska köpa. Jag vill ju inte att den ska bli så mycket högre än vad den är idag. 2-4 cm högre i bakänden kanske räcker.

Tilläggas bör också att den i dagsläget står på för små däck, 195/65 15 jämfört med originaldimensionen 225/60 15. Nya däck är beställda och de borde höja 8,5 mm.

Bilder finns här:
Länk

Har ni tips på hur jag ska tänka, mäta eller vad jag ska beställa till bakänden?
Eller bilder på er e32 med nya/fräscha dämpare och fjädrar (förutsätter kanske att däck och fälg är hyfsat lika i dem också)?

Hälsingar,
Jesper
Je
10
Jele
740iA -94 (e32)
Jag glömde skriva att min bil inte är utrustad med nivåreglering, så däri ligger ej problemet.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Eventuellt kan du hitta info om höjden i tis
newtis.info/tisv2/a/en

// Magnus

Je
10
Jele
740iA -94 (e32)
Tack 944_driver. Den verkar dock bara täcka från e38 och framåt i tiden. Fick ingen träff på mina sista siffror i vin heller.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kika under passagerarstolen och (eller under baksätets sittdyna) - ofta kan man finna bilens specifikationslista där, känns som sista åtgärden i monteringen var att trycka in pappret med specifikationen under passagerarstolens dyna...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Bentleys manualer är en guldgruva. Köp gärna en om du hittar för vettiga pengar.
Här finns länk till piratversion:
Länk

310-7/8 och 330-7/8 har värden för fram- och bakvagn utan nivå:
616 mm resp 550 mm för 17 tum.
588 mm resp 522 mm för 15 tum.
Mätt från kant på hjulhus till nedre fälgkant. Obegripligt att de inte anger fälgcentrum?

Och nej, tycker inte att din bil är låg. Ser väldigt standard ut. Kolla avgassystem och alla upphängningar.

Länk till en diskussion i ämnet. Bilen ifråga har nivåreglering, men egentligen spelar det ju ingen roll, eftersom den funktionen bara skall säkerställa en korrekt nivå oavsett - det skall ju inte synas på en olastad bil om den har nivåreglering eller inte. (Tycker jag.)

I tråden nämns också, att E32:an typiskt ser lite hängig ut där bak.

Citat: "Well, Bentley's has a table for LAD equiped cars as follows:
Wheels Rear ride height
15 in. 522 +/-3 mm (20.55 +/- 0.4 inches)
16 in. 529 +/-3 mm (20.93 +/- 0.1 inches)
17 in. 545 +/-3 mm (21.46 +/- 0.1 inches)

Ride height is measured from the lower edge of the wheel arch to the bottom edge of the wheel rim (not the ground)."

Verkar stämma väl med uppgifterna i föregående inlägg.

Hela tråden:

Länk

/Lennart
Je
10
Jele
740iA -94 (e32)
Grymt, tack för uppgifterna.

Mäter jag som den står parkerad i garaget nu (något ojämnt underlag dock) så är det 512 resp 535 bak på original 15” fälg. Snittet på det blir 523,5 så den verkar ju inte vara sänkt då. Då ska jag innan jag ser över stötdämpare och fjädrar kontrollera upphängningen av avgassystemet, som jag vet är utbytt. Det är ju just där som det är som lägst också, ca 105 mm. Det kanske snarare beror på det. Tack så hemskt mycket för hjälpen. Jag återkopplar när jag vet mer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.