AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.028

Köpa fd leasingbil av firma - fallgropar?

De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Är påväg att köpa en bil som varit leasingbil men där leasingavtalet nu är slut och där firman nu står som ägare på bilen.

Det är ett enmansföretag.

Vilka blir fallgroparna på detta och vilka handlingar bör jag ta del av innan kvitto skrivs och slutbetalning sker?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Kolla upp miltalet på bilen ordentligt. Det finns en del fiffel pga kostnaden för övermil.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Risken för fiffel är liten på en finansiell leasing (vilket det lär vara eftersom firman nu säljer bilen). På en fin.lease betalar man inte för övermil.
För dig är risken rätt liten såvida du inte har relationer till bolaget i så fall träder mängder med skatteregler i kraft. Företaget däremot har en massa fallgropar att vänta, bland annat kan du ju reklamera bilen om det är fel på den eftersom det är ett företag som säljer den.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Känns alltså som jag tryggt kan köpa denna bil Mao.

Rätt skönt att ha möjlighet att reklamera om bilen har vesäntliga fel men känns som sannolikheten är liten att säljaren ska drabbas. Bilen har gått 5600 mil, Servad 3 ggr på BMW och försäkringsbolaget/BMW bör nog gå in och täcka upp de flesta ev fel. Lär väl på sin höjd innebära en självrisk på 3000:- om 4wd/motor ex vis rasar och vem skulle göra bort sig och fordra en sån banal summa på ett stackars enmansföretag? Inte jag i alla fall. Shit happens och jag betalade privat pris för bilen. Carry on :)

bl
2.294
blixten
325i -88
Man skall kolla med bilregistret och före detta leasingbolaget så att bilen inte är behäftad med en restskuld. Om det är så kan du bli skyldiga att betala bilen "två gånger".
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Jag köpte i alla fall bilen det var en riktig pärla =)

Kontrollerade också följande:

1. Leasing var avslutad enligt carinfo.se i mitten på mars.
2. Fanns inte några noteringar om leasing på transportstyrelsen.
3. Säljaren legitimerade sig som ägare på firman.
4. Det var det senast utfärdade gula registreringsbeviset från mitten på mars som jag skrev på.
5. För att försäkra sig ytterligare gjorde jag nu en slagning på ägaruppgifter som visar att ägarbyte skett i mitten på mars från företag "xy" med leasinggivare "xz" till endast företag "xy".

Jag har själv en privatleasingbil där jag inte sett röken av det gula registreringsbeviset då denna skickas till leasinggivaren. Och det står klart och tydligt på upplysningar både på det blå registreringsbeviset jag har att det är en leasing och att jag inte kan sälja bilen. Vilket det INTE står på det blåa jag har framför mig nu på bilen jag köpt.
Tittar jag på mitt privatleasingavtal så ligger det över mitt förstånd att jag skulle kunna få ett gult registreringsbevis skickat till mig innan bilen är till fullo löst(Om jag nu skulle vilja köpa loss bilen när leasingtiden är slut)

Så nu när jag har alla fakta är på bordet så tror jag som Löwet i tråden. Jag förstår faktiskt inte hur man som säljare av en en leasingbil skulle kunna fiffla med detta? Som privatperson tycker jag att jag kontrollerat det som kan krävas av mig.

Hoppas jag inte har fel då kan det bli jobbigt sen. Nu verkade denna säljare vara ett fromt lamm men skenet kan ju bedra =)
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Man kan även kolla kvarvarande fordons-/väg-skatt hos transportstyrelsen, som bilen kan vara behäftad med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.