|
|
|
|---|---|
|
Hej, Nyligen flyttat till soliga Portugal och köpt mig en 5 serie från 1974 525i. Går som tåget, fantastiskt nöjd, skall poleras upp och beställt lite dyra BMW originaldelar. Nu till frågan. Vad skall jag köra för soppa? Skall jag tillsätta bly? 95/98/E5/E10? Vågar man köra i lite STP för att rensa? Alla tips är välkomna. Det ryker in lite i kupe ibland, men jag tror det är ett rör jag saknar som jag beställt. Lägger upp lite bilder sen om det går. Vänligen, | |
|
Bly kan du inte tillsätta men däremot blyersättningsmedel. Länk Alla BMW äldre än 1984 rekommenderades att använda det när blyade bensinen försvann. I övrigt ska du inte behöva några tillsatser. |
|
|
Hej, Tack för svaret. 98 eller 95 att föredra och jag antar med så lite etanol som möjligt? Vänligen, |
|
| Jag kör mina gamla bilar/båtar på 98 oktan med minsta möjliga etanol. Fast spikar eller glödtänder den inte så räcker säkert 95 oktan bra. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stämmer det som Mats säger. Det var upp till och inklusive produktionsmånaden 08/1984 som man använde de gamla "mjuka" ventilsätena och från och med produktionsmånaden 09/1984 och framåt så satt det härdade ventilsäten (som klarade blyfritt). Länk Stämmer, det ska vara 98 oktan i dessa. Har faktiskt en instruktionsbok från 1974 för 520/525 (dvs med förgasare) och där står det tydligt i instruktionsboken att man ska använda premiumbensin med lägsta oktantal på 98 ROZ. Står samma i instruktionsboken från 1981 för 518i/528i (518i hade här K-Jetronic och 528i hade här L-Jetronic), exakt samma formulering. Även i instruktionsboken till min E30 323i -85 så var det 98 oktan som gällde. Eftersom jag körde en hel del på banan med denna så blev det att släpa omkring på massa dunkar med 98 oktan - för det kunde vara låååångt till närmaste 98 pump vid vissa banor! |
|
Hej BMW-Slangen, Stort tack för råden. De flesta mackar här som kör 98 har E10, samtidigt som 95 E5. Vad tar man? Gällande årtalet 09/1984 i din länk, har vi blandat ihop åren lite? Stort tack igen. Vänligen, |
|
|
Koncentration / 70 l tank Ni rekar? Vänligen, |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nejdå, ingen ihopblandning med åren alls :-) Det är ju faktiskt två separata frågeställningar vi diskuterar. Ventilsäten : Du har de mjuka ventilsätena eftersom det var först från och med 09/1984 som produktionen började använda härdade ventilsäten. Således bör du använda blyersättningsmedel. Oktantal : Här rev jag runt i gamla instruktionsböcvker för skojs skull mest för att "bevisa" Mats rekommendation om 98 oktan. Instruktionsboken säger 98 oktan eller högre. Så det är därför vi starkt rekommenderar det. Fast det där med E10 i 98 oktan var ju lite surt :-( Här är det ju alltid upp till 5% inblandat. Tror dock milesPLUS 98 på Circle K oftast har lite mindre (men aldrig garanterat). |
|
Hej, Ni är bäst. Tack för hjälpen. Sista frågan nu. Kan jag pka bort till BMW ÅF och köpa tillsatsen? Mackarna här anställer samhalltyper precis som i Sverige. Vänligen, |
|
|
Där ljög jag, fler frågor. Om jag måste välja 98 E10 eller 95 E5. Vilken tar jag? Om jag hittar högre oktan? Något för mig? Vänligen, |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.