AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.702

Ny Z4 inhandlad idag

Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Hej,
Jag sålde min jättefina Z4 2.5 -2003 i söndags och saknade den svårt.
Idag har jag dock inhandlat en Z4 23i -2010 och nu känns allt bra igen.

Jag körde hem den drygt 50 mil i eftermiddags, och jag tycker att det är en väldans
stor skillnad på e85 och e89. Det går inte att säga att någon eg. är bättre än den andra,
men e89an kändes mer laid back på något sätt.

Den funkar så bra, så nu skall jag bara putsa på den till sommaren, och sen får man se vad man kan hitta på i vinter.

En sak jag klurar på är varför Z4 2.5Si ( 2006-08) har 218 hk och varför 23i bara har 204 hk.

Borde ju vara möjligt att locka fram dessa hästar...nån som är insatt?

Izzy
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kul med uppgradering!

Ingen av dessa motorer är maxade till sista hästkraften utan effekten är vald. Man vill ha rimlig uppdelning mellan modellerna, ska möta olika skatteklasser på viktiga marknader, m.m. Men när de gjort valet hur stark motorn ska vara så kan de ha anpassat vissa komponenter därefter. Förändrat ett insug eller liknande.

Bilen har ju funnits ett tag så sök lite på internet, kanske främst engelskspråkiga forum så kanske du hittar något intressant.
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Intressant!

Jag skall kika runt lite och se vad jag kan hitta.

Vad jag vet nu är att båda motorerna är direktinsprutade 2.5 liters sexor....
så det borde vara relativt lätt att få upp effekten lite.

Kanske man kan hitta 15 gratishästar som är undangömda. Jag har sett att man kan plocka fram 15 hästar extra vid ommappning...och det är kanske just detta som BMW har gjort som du säger...för att kunna motivera 3 litersmotorn lättare

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Okej, den har alltså N52B25. Trodde den fick N53B30 och därmed var en 3,0-litersmotor även i 23i. Men kanske lika bra med N52 då den verkar lite mindre strulbenägen än N53.

Den modifiering jag snarare skulle gjort är att sätta på ett lite öppnare avgassystem. Finns det en sugsexa under huven på en entusiastfordon så kan det väl vara trevligt att få höra lite från den. :)
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Skall kolla upp det med avgassystemet.
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Skummade igenom en mapp med kvitton och dokumentation på min Z4.

Hittade en sida från GDM, vilket indikerade att motorn var chippad. Fick tag i
dåvarande ägaren och han hade gjort en STEG1 chippning på bilen, så istället för 204 Hk/ 250Nm så har den 220 hk/ 270 Nm....

Jag tyckte hela tiden att motorn gick förvånansvärt mkt piggare än min gamla Z4, trots att vikten på förra var lägre och effekten bara 13 hk lägre. Så då fick jag svar på den frågan.

Har dessutom tankat 95 oktan hela tiden ovetandes om chippningen....blir 98 oktan vid nästa tankning....få se vad det ger.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Länk

Är väl inte direktinsprutning på N52, det kom väl med N53...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Det var ett tag sedan jag kollade, intelätt att minnas vid min ålder...men jag minns att Z4E85 facelift ...2.5si tror jag den hette hade direktsprut....isåfall hade nog 3.0si det med.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.