AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.015

DPF Felkod Och Trasigt centrallås

St
5
Starfighter
320D Touring -08
Hej!

Nu har jag febrilt försökt hitta hjälp på de frågor jag har över internet med hjälp av youtube och forum.
Men jag får inte till det helt enkelt och registrerade mig här för lite konsultation
Det är Tjejens bil det handlar om och det är inte direkt den bäst skötta bilen.

Problem nr 1

DPF lampan lyser, vi har kört med DPF rengörning av typ och det ska vara en av de bättre på marknaden enligt AD bildelar, men lampan släcks inte.
Bilen har gått 27 000 mil och har läst någonstans att det kan vara en lampa som tänds trots att det inte är något fel. Hur får jag bort denna indikation? Finns det något sätt genom service menyn som jag kan ta bort detta? Ska jag bara helt enkelt koppla bort batteriet och vänta en stund, nollställer det felkoder på en BMW?

Problem Nr 2
Centrallåset fungerar inte längre till bakluckan på bilen, den verkar ha lagt av. Men många andra bilar har t.ex ett nyckellås där man kan få upp den ändå om nu detta uppstår eller att bilen blir strömlös.
Det finns inte på denna bil, verkar som om att det har levererats bilar med eller utan nyckellås under det tillverkningsåret vad jag har lyckats läsa mig fram till. Bilen har inte heller någon instruktionsbok så kan inte läsa mig till vart det ska sitta en nöd öppning för den inne i bilen, har försökt leta överallt efter detta och blir tyvärr inte smartare i frågan. Någon som kan hjälpa mig med det?

Mvh Starfighter
St
5
Starfighter
320D Touring -08
Glömde skriva vilken typ av DPF rengörning
Walker Regeneration Activator
St
5
Starfighter
320D Touring -08
Ingen som har tips om de två problemen?
Om DPF lampan lyser så är filtret fullt eller också är någon komponent i systemet trasig vilket gör att regenereringen av filtret inte kan utföras, första steget/stegen är att läsa ut felkoder och även att kolla över olika parametrar som motortemp/avgastemp/mottryck i avgassystemet m.m m.m, dvs kolla tecken på fel som kan förhindra en regenerering.

Sällan något man löser med att hälla i något i tanken.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Starfighter: Är det bara bakluckan som strular, funkar centrallåset i övrigt?

skumarne: Jag fick en indikering på min fd. E91 318 d LCI gällande DPF som inte byggde på att filtret var fullt utan baserat på milen. Den hade gått närmare 30k då, monterade lös DPF'en som inte var igensatt men rengjorde ändå och monterade tillbaka. Samma felkod.
Lämnade in den för att resetta intervallen och då blev det rätt. Så det sks finnas en som är milbaserad också, när den kickar in går bilen INTE in i limp-mode. Vad jag förstått det som så går bilen in i limp-mode om filtret defacto är igensatt.
St
5
Starfighter
320D Touring -08
Hej!

Tack för svaren.

De blir nog så att vi får lämna in denna ang felkoden på DPF

Det är endast bakluckan som lagt av, resten fungerar.
Den försöker till och med att öppna insynsskyddet för bakluckan, de låter iaf ifrån de motorerna?
Men inuti själva bakluckan e de helt dött och som sagt jag hittar ingen nödöppning? De e en sak att inte ha ett fungerande central lås, kan ha så att baklucka inte går att låsa men att inte kunna öppna den ställer till en hel del problem när man har barn som ska vara i bilen också.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En felkodsläsning och ev. släckning av felkod/-er är nog nödvändigt för att få mer kött på benen i felsökningen.

När det gäller bakluckan, är det troligen kablaget mellan kaross och lucka som är defekt (ledarna "vickas" långsamt av varje gång luckan öppnas/stängs).

Angående öppning/instruktionsbok, kika t ex. här:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
St
5
Starfighter
320D Touring -08
Tack för länken med Manualerna, lyckades hitta nödöppningen till slut!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.