AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.028

Skadat däck av däckverkstad

I förra veckan upptäckte jag en spik i ett av mina sommardäck. Jag lämnade in hjulet till en däckverkstad i Göteborg (2020-03-24). De råkade förstöra däcket i krängningsmaskinen på något sätt och har börjat leta efter ett ersättningsdäck. Det verkar mycket svårt (verkar inte finnas kvar på någon affär/hemsida) att få tag på ett likadant ContiSportContact 3, 245/35 19", orginal till M2. De säger att de har kontaktat Continentals huvudkontor och BMW för att få tag i ett däck, men det har alltså inte beställts något.

Hur länge är det skäligt att jag ska få vänta på ett nytt däck? Det kan ju ta en evighet innan de kommer fram till det inte går. Vad har jag för rättigheter som konsument?

Det enklaste vore om de bara beställde 2 motsvarande däck av ContiSportContact 6, för att få samma på däck på framaxeln i alla fall. Alternativet att lägga tid på att försöka få tag på ett ContiSportContac 3 låter dyrare för dem.

Jag ser at det finns något däck på ebay som jag skulle kunna köpa men vad ska jag med ett extra däck till när de väl löst saken?
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Hur slitna är däcken? Om de rullat en bit och det ena haft en spik i sig kan det kanske vara värt att pröjsa för ett nytt däck och de står för det andra + omläggning?
De är inte slitna. Framdäck som har gått 1000 mil kanske. Du menar som förslag att jag ska beta ett nytt däck och de betalar ett. Det är ju ett alternativ men känns inte rättvist att jag ska stå för detta. Det hade ju varit intressant om det fanns en uppgraderingsvinst i det hela, som jag antar att du antyder.
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Yes, men är däcken nästan nya är det ju inte lika intressant.

Det beror ju såklart på hur mycket du får betala. Snackar vi typ 1000kr totalt och du har 2 nya däck hade jag nog kört på det. Man vill ju att det skall lösas snabbt också...
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Menar då såklart inte att ett 19” premiumdäck kostar 1000kr, utan att de betalar en större del av kakan...
Transocean
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...som hittat! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Det står ju ”Kun” så det måste vara billigt;)
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Ett lagat däck som har gått 1000 mil är inte lika mycket värt som ett nytt däck, även om däckverkstaden hade sönder det. Om de står för ena däcket och du får betala det andra skulle inte jag klagat, även om du får en tråkig utgift.
bl
2.294
blixten
325i -88
Undrar om de har någon sorts extraskatt på däck i Danmark.

Jag har faktiskt ett sådant däck i hyfsat skick som jag skulle kunna sälja om du och däckfirman är intresserad.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
För att besvara din fråga om "hur länge är skäligt" så är ju skäligt så lång tid det tar att anskaffa däck. Om däckfirman måste leta däck i halva Europa så är ju det rätt skäligt att det drar ut på tiden. Råkar det vara så att du har ett däck som är väldigt ovanligt så är det ju bara skäligt att det drar ut på tiden.

Det faktum att du blir sur och missar sommarsäsongen påverkar inte vad som är skäligt. Det faktum att internationell handel delvis stannat av påverkar ju också skäligheten. Om det är svårt eller omöjligt att få ett däck från Tyskland till Sverige så är det ju bara så. Vad som möjligtvis är oskäligt är ju om däck-affären dröjer med beställning för att de hoppas att du ska tröttna och fixa det själv på annat håll, men att förvänta sig att få två däck i kompensation för att de förstört 1 är ju precis lika oskäligt det.

För att få det löst snabbt så är väl bara att du beställer två nya däck av märket Conti Sportcontact6 och själv betalar det ena. Du lämnar ju för f-n in ett trasigt däck med spik i och får ett nytt av dem - är inte det en vinst redan där? Det är ju rena lyckträffen för dig att de råkade förstöra däcket.

Ursäkta om jag säger det; men du låter som en som vill ha kompensation för 1 förstört däck och bara i farten vill ha fyra st nya däck runtom bara för att "visa lite servicekänsla" och gärna nya bromsskivor och helst en oljeservice på en gång eftersom bilen ändå är inne.

För övrigt låter det lite konstigt att en M2:a har Conti sportcontact, jag trodde alla M-modeller hade minst Michelin pilot sport men jag kanske har fel? Men det är lite utanför ämnet.
Jag antar att de inte har så många kanaler för att hitta däck och att det ganska snabbt borde gå att konstatera om det finns att uppbringa eller ej. Jag hade uppskattat att höra exempelvis; vi ger det en vecka då vi håller kvar hoppet att hitta ett korrekt ersättningsdäck - som är det ideala för båda. Därefter får vi hitta en annan lösning (två däck och jag bidrar en slant?). Nu är det mest ovisst och inte så transparent vad som sker.

Min surhetsgrad påverkar inte skäligheten. Jag undrar mest vad jag kan förvänta mig och om eller när jag ska behöva kontakta någon slags legal hjälp, eller i alla fall konsumentverk. Kommer detta ta två veckor eller sex månader? Jag tror fortfarande att det kommer till att bli en lösning men om den är för långt fram i tiden kommer jag troligtvis behöva hitta en temporär lösning själv. Vilket är tröttsamt.

Jag förväntar mig inte två däck i kompensation. Precis som jag inte heller förväntade att däcket skulle gå sönder. Detta verkar vara ovanligt. Jag förväntar mig att utfallet är likadan uppsättning däck på en och samma axel.

Nästa nackdel i det hela är att en däcktyp har blivit ersatt av en relativt vanlig däcktillverkare, på en nästan ny bil av en ny revision på kort tid. Man kanske inte skulle ta på sig uppdraget från början att handskas med en ovanlig variant (?) om man inte kan hantera att man gör ett misstag?

Vad jag förstår räknas däcket som fullt återställt och i gott skick efter att en punktering har lagats på korrekt sätt. Jag lämnar alltså inte in ett "för f-n trasigt" däck i min mening och tycker det var endast tråkigt att de råkade göra sönder däcket. Håller helt enkelt inte med dig om raljerandet kring krav på kompensation om bromsok och dylikt.

M2an har levererats med dessa två däckmärken under olika omgångar. Det verkar ha varit lite olika överlapp om vart annat.

Tack för feedbacken i vilket fall. Det handlar om värdsliga ting och jag är mest intresserad att detta fixas med så lite friktion som möjligt. Jag står dock på mig att jag inte har gjort något fel och hoppas de hjälper mig då jag har varit kund där länge och önskar fortsätta vara det.

@blixten. Jag är intresserad av däcket, om jag inte ser en lösning på G om en vecka. Var finns det?
bl
2.294
blixten
325i -88
Däcket finns i Göteborg.
@blixten. Jag bor i Göteborg. Du får gärna kontakta mig på mail om däcket. Skriver min adress här lite kryptiskt. erik.zackrisson snabel-a gmail.com
bl
2.294
blixten
325i -88
AlexanderK, Om man lämnar in ett däck som endast gått ca tusen mil så är det inte direkt slitet. Speciellt inte om det suttit fram. En lagning av ett spikhål påverkar inte det däcket, såvida inte föraren kört med däcket utan luft. Det är inte skäligt att däckhandlaren tar mer än max 2 veckor på sig för att fixa fram ett däck. Anledningen att det tar tid, är nog snarare att däcket kostar runt 4000 kr och att däckhandlaren, som så många andra, inte har lust att stå för sitt eget misstag.

Det är väl ingen lyckträff att gå till däckhandlaren för att laga en okomplicerad punktering, och istället vara tvungen att sätta på två nya framdäck som i sämsta fall inte lirar ihop med bakdäcken. Vilket kan innebära att zaceri i slutändan blir tvungen att skaffa 4 nya däck och betala 3 av dem själv.
Det hela slutade ca 17 dagar efter första inlämningen. De ersatte det skadade ContiSportContact 3 med ContiSportContact 6. Det var det enda som gick att få tag på. Då mitt andra framdäck skiljde sig såpass mycket, rent visuellt men också modellmässigt att jag bad dem att byta till ett nytt däck på det hjulet också. Enligt dem fick jag köpa det för att rabatterat pris, 2200 kr. Det var samma pris som på däckonline för en privatkund. I slutändan fick jag nya däck fram. Men jag hade inte bett om det och jag fick stå för en del av kostnaden själv.
Glad Påsk.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Förstår att det inte var önskat att byta ut fräscha däck. Lösningen blev väl ändå någorlunda rimlig och skönt att det är över. I dessa tider så kunde väntetiden blivit värre IOM alla sönderslagna leverantörskedjor i automotive industrin.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.