|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu är det jag som inte har supergoda kunskaper kring ämnet mer än en hel del googlande. Men har länge spanat på en BMW 1 serie F20. Ekonomin räcker troligtvis inte längre än till en 118. Men har jag fattat det rätt som i at BMW har nyare motor fast samma beteckning N13 i 116i(före 2015) som i 118i(efter 2015) De har båda samma effekt (136hk) men om man kollar på en bsr steg 1 skulle man få ~70+ hk (i 116i äldre) medas man i 118i(nyare) bara skulle få ~45 hk. Någon som äger någon av dessa bilar eller någon som har kunskap och skulle kunna rekomendera någon av dem. Anser att efter 2015 facelift är betydligt snyggare men självklart lite dyrare, men är det värt den extra effekten man tydligen kan få ut av den äldre motorn? Jag kanske ställer otydliga frågor men vill åt all info jag kan få om dessa 2 modeller. Tack för svar. | |
| såg presis att den nyare motorn heter B38. Men frågan kvarstår vilken är att föredar av de 2 modellerna. | |
| Innan facelift var väl 116i en 136hk fyra och senare blev det 118i som hade en 136hk trea. | |
|
Finns en tråd här på AP om trepipen: Länk. Sammanfattat så är det lite delade meningar om denna, den låter lite mer roligare än 4:an (som en halv rak sexa) men är lite mer oförfinad. Trots att den har tappat en cylinder verkar den knappast snålare än 4:an (min Cooper med samma motor och 7-stegad automat) ligger på 0,6-0,7, vilket gör att den drar mer än min förra F11 520dT (äpplen & päron jag vet). Dock på grund av allt ovan så lägger jag gärna in M/S på automaten och ger mig ut på lite slingriga vägar och låter den sjunga ut, det är en kul motor. /P-O |
|
| Helt ok 3-pip men förvänta dig ingen racer och bäst med automat! Mvh | |
| Har en 116i -13 som jag monterade en promotech box som gav ca 160 hl som jag har kört i 4 år tyckte den gick bra.men motor optimerade den för 2 år sen satan vilken skillnad skall ge ca 220hk o 310nm kanske lite glädje siffror men går som satan.o billigt kan verkligen rekommendera 136 hk (fyrcylindrig) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.