|
|
|
|---|---|
|
Kan man byta plats på hjulen om man har tpms? Gäller en g31. | |
| Inga problem. I värsta fall får du "para om" ventilerna i iDrive, men det tror jag inte du behöver göra. | |
|
Ok, tack för svar!! Vill ju gärna slita jämnt på däcken så skönt att kunna skifta fram och bak! |
|
|
Tack för bra info för min del också rörande vinterhjulen. Har en följdfråga dock. Hur skickas signalen till varningssystemet? |
|
| Det sitter en liten radiosändare på insidan av fälgen vid ventilen som sänder en signal på 433 Mhz till mottagardelen som sitter i bilen. Vinterdäck och andra som är original behöver inte programmeras men har man eftermarknadsfälgar mm så behöver sensorerna programmeras mot bilen. | |
|
Asken. Tack för snabb och uppskattad feedback. 😀 Har själv bara original fälgar så i praktiken är min följande fråga bara ställd pga. av ren nyfikenhet. Men varför måste man kalibrera med ex eftermarknadsfälgar? Sändaren verkar ju sitta monterad på ventilens insida och däcktryck är väl beroende på däckdimention inte fälgen som sådan? |
|
|
Det har ingenting med fälgen att göra utan beror på ventilen. Har man BMW-orginaldelar så är dessa redan synkroniserade. Köper man ej original-fälgar med ventiler så behöver ventilen synkroniseras mot bilens programvara. I princip alla däckhandlare/verkstäder har nödvändig utrustning för denna synkronisering. |
|
|
Ok , Lite som jag misstänkte men det är ju BMW så man kan ju aldrig riktigt vara säker 😉 Verkar rimligt och logiskt att det är ventilerna/sändarna som behöver vara synkade emot mottsgarenheten. Då borde man ju kunna ta sina synkade ventiler till vilken fälg som helst förutsatt att de funkar mekaniskt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.