AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
942

Bensindoft i kupen

po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Hej besiktade bmw i torsdags blev blankt men besiktningsmannen kände bensin när han var under den han hittade inget läkage dock. Jag har inte känt något alls men idag kände jag när jag satte mig i bilen och gick ur den dock inget så fort jag startat. Vad är troligaste felet e90 ? Kan det vara påfyllningsröret ? Motorlampan kommer och går ska kolla med polarn vad det är för felkod kanske är ett annat fel. Jag märke ingenting annars i gången på bilen går bra även när lampan lyser till skillnad mot volvon som gick som en påse nötter men det den bytte jag tändspole på. Detta blir nog å lämna iväg dock men intressant å veta ändå.
bl
2.294
blixten
325i -88
Har bilen varit fulltankad när du känt bensinlukt?
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Hej nu när även jag kände doft 2-3 gånger har den varit precis full när jag besiktade körde jag på reserven mvh
bl
2.294
blixten
325i -88
Ibland när man tankar fullt kan det ju lukta bensin från bakre delen av bilen, då det finns någon form av övertrycksskydd för bensintanken i anslutning till påfyllningsröret på insidan av skärmen. I vilket fall var det så förr.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Tror det är vanligt förekommande min luktar det också om när jag tankat fullt vilket jag enbart gör när jag ska åka långt. Gjorde det dock förra veckan och kände då lukt till jag kört några mil. Har varit så hela tiden jag ägt bilen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns väl ett "överfyllningsskydd" som gör att överskott i övre delen av tankröret dräneras ut i en slang som släpper ut soppan under bilen - små mängder men bensinlukt kan vara rätt distinkt och det behövs inte mycket för att det ska lukta.

För många år sedan hade jag en Toyota Celica som en (mycket) varm sommardag började stinka bensin i kupén - kunde inte förstå vad det var som gjorde detta....tills jag upptäckte att reservdunken av plast i bagaget hade spruckit och läckte ut bensin i bagaget som mattan där sög upp... :D

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Det borde väl väl sitta en ventilering för att undvika undertryck ?
Utan någon form av ventilation blir det ganska omöjligt att få in bränsle i motorn.

Antar att det sitter någon typ av backventil. Det kanske är den som inte funkar som gör att lukten uppstår?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.