AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
1.799

brembo skivor eller original?

Hej, kör väldigt mycket med min bil och insett att det är dags att byta bromsskivor. Jag vet att jag måste köpa 340 mm. Jag går i tankarna att köpa Brembo slitsat 340 mm sport men passar de med original bromsok eller måste man byta den också? Vill helst inte byta bromsok då det inte är något fel på de. Kommer den att gå igenom besiktningen med brembo eftersom det inte är original köpt från bMW? Är brembo så bra som det sägs? Håller de länge? Kommer de passa? Kanske dumma frågor men jag kan inte detta.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När det gäller kvalitet, är de stora OEM-leverantörerna i princip likvärdiga.
Här finns t ex. Brembo, Zimmermann, Ate, Bosch, TRW, Pagid, Jurid, Textar, Ferodo och några till.

Vissa tillverkare gör "sportbromsskivor" som kan vara slitsade och/eller hålborrade men i samma mått som originalskivorna - då är de godkända (E-märkta) och passar med originalbromsoken. De har bättre kylning av skivorna men kan låta mer vid hård bromsning och hålborrade skivor kan få sprickor mellan hålen.
En del säger att sådana skivor kan slita mer på beläggen och andra säger tvärtom pga. den ökade kyleffekten...kanske beror lite på hur bromsarna används och under vilka omständigheter!?
De flesta köper troligen dessa skivor för utseendets skull, då de ser "sportigare" ut.

Vill du ha lite bättre bromsegenskaper, brukar det räcka med andra bromsbelägg som är lite "sportigare" som t ex. Ferodo DS Performance (gatlegala). Kör du bankörning kan du gå upp till DS2500 (gatlegala) eller DS3000 (ej E-märkta och därmed ej gatlegala), men det finns även andra märken.
Den typen av belägg kan ge vissa negativa effekter i vardagskörning som t ex. mer ljud, mer smuts och högre slitage på skivorna.

Sedan finns det bromssatser som är "uppgradering" som oftast är större och då brukar man behöva byta även bromsoken (i vissa fall kan det räcka med bromsokshållarna/sadlarna).

Med bättre belägg och ny bromsvätska (av god kvalitet) kommer du dock väldigt långt om du vill ha bättre bromsprestanda.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Stort tack för svaren Johan B. Efter att fått svaren från dig lutar det åt Zimmermann istället för Brembo. Så länge de håller och inte tjuter vid inbromsning är jag nöjd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.