|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har fått ett irriterande problem. Förra veckan när jag hade hållit på med bilen i några timmar (städ och tvätt) så startade inte bilen. Först dök symbolen för rattlås upp och jag läste mig då till i boken att jag bara skulle röra ratten. Det funkade, men bilen gick inte starta dock. Fick låna ett batteri och starta med hjälp av kablar. Idag hände samma sak igen... Sen det hände förra veckan har det inte varit några problem alls fram tills idag dock. Bilen har startat som vanligt, inga konstigheter alls. Det har gått 2-3 dagar under denna period då bilen stått helt still utan att ha blivit startad. Därför tycker jag det är väldigt märkligt den inte startar när man haft den avstängd i 4-5 timmar. Har även startat när jag gjort ärenden, handlat och så vidare. Varit avstängd 1 timme som max kanske, startat utan problem. Sen 3-4 månader tillbaka kör jag väldigt sparsamt med bilen, blir mest korta sträckor. Dock är det inte första gången under mina 2 års ägo som den har stått stilla mycket och bara körts korta sträckor. Så sent som augusti-oktober var även så fallet. Har aldrig tidigare fått upp denna varningslampa följt av att bilen inte startar. Vet ej hur gammalt batteriet är. Kanske dags förr nytt? Har även läst andra trådar där nån skriver CAS har uppdaterats, även läste jag nån som skrev nåt om uppdatering av mjukvara/programvara. Har jag aldrig ens tänkt på. Har jag möjlighet uppdatera detta på min BMW E90 330 från 2006? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Orsaken är att du tömde batteriet när du städade bilen den var då aktiverad hela tiden och drar en hel del ström då. Det tar 16 min för bilen att inta sleepmode ( lågförbrukningsläge) Men då får bilen inte röras för att den ska inta detta läge för varje gång man öppnar en dörr så förlängstiden med 16 min. Du skulle laddat batteriet med extern laddare minst 24 timmar el till den indikerar fulladdat. Bilen kan inte ladda batteriet fullt du lär få köra flera dygn typ Nu kanske batteriet är mer än 5 år så då är det lika bra att köpa ett nytt. Dåligt batteri är nått som skapar mycket problem med elektroniken om kapacitet och spänning är för låg. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Men jag har liksom städat bilen säkert 100 gånger under mina 2 år som ägare på exakt samma sätt. Är det slumpen att detta inträffar just vid den 99 respektive 100 tvätten? Varför dyker rattlåssymbolen upp? Aldrig sett innan. Bör jag uppdatera CAS? Skulle vara intressant höra mer om programvaran/mjukvaran. Är detta något jag kan samt bör uppdatera? Tanken har aldrig slagit mig. Hur gör jag detta i så fall och vad kommer det göra för skillnad? Uppskattar svar! |
|
|
Fick med upp rattlåset förr förra året under vintern jag den försvann sen men jag tog och laddade batteriet i 15 timmar med ctek sen dess har den aldrig kommit upp. Så byt batteri eller ladda det ordentligt. |
|
|
"Men jag har liksom städat bilen säkert 100 gånger under mina 2 år som ägare på exakt samma sätt. Är det slumpen att detta inträffar just vid den 99 respektive 100 tvätten?" Ditt batteri blivit äldre..... Eller har du bytt nyligen? |
|
|
pompa // Tack för ditt svar. Ladda upp batteriet låter som ett rätt första steg. Kane // Jo men tvättade bilen för tre veckor sedan också utan problem. Tvättar och städar bilen varje vecka, gjort sen jag köpte bilen i april 2018. Jag har inte köpt nytt batteri, bilhandlaren sa inget om det heller. Har ställt frågan till han som ägde bilen 2007-2016, inväntar svar. Kan jag se på batteriet när det är tillverkat? |
|
|
Hej, ett bra batteri och sen nolla countern för ELV fel (görs med Tool32) brukar göra susen. Sen kan man ju uppdatera CAS också. (WinKfp) men det kan vara lite vanskligt. Med rätt verktyg kan du se exakt när batteriet registrerades in i bilen. (jäv) Länk Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Då har jag fått reda på batteriet sattes dit nytt slutet av april 2015. Identiskt batteri sattes dit, alltså samma ampere. Verkar som han gjorde det själv, bytte rakt av. Så ingen registrering eller nåt sånt gjordes. Kanske räcker det jag laddar upp batteriet i ett dygn? |
|
|
Känns som att det är dags för ett nytt. Livslängden kortas också om man inte registrerar att man bytt. IBS ska anpassa laddning efter skicket på batteriet så att inte registrera ett nytt är dumt. Men självklart, prova att ladda upp det först. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Uppdatering: Nu har det hänt igen, denna gången tvättade jag inte bilen utan den har stått stilla på parkeringen i 3-4 dagar. Fick även upp röd rattlåssymbol denna gången, dock försvann den och nu syns ingen symbol utan den vill bara inte starta helt enkelt. Får bli startkablar igen... Börjar misstänka att det inte är batteriet som det är fel efter att ha läst i denna tråd: Länk Kan tillägga det bara går låsa upp/låsa bilen på nära håll, räckvidden är väldigt dålig. Kan det ha något med rattlåset att göra? Som alltid uppskattar jag svar! |
|
|
Jag tippar på batteriet ändå. Mycket vanligt att ELV får fnatt om spänningen droppar. Har varit en del trådar om dålig kontakt på pluskabelgenomföringen bakifrån batteriet och framåt också. Värt att kolla upp. Om ELV fel-counter slagit i taket så behöver den resettas. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Bmw i krisrianstad sa 99% av fallen behöver man byta kolonnen och det skulle gå på 12,000 men de hade en kampanj som gick ut idag där det skulle kosta 7000, hmm... En bekant som varit bilmekaniker och alltid ägnat sig åt BMW skrev till mig att felmeddelande för rattlåset beror med all säkerhet på att batteriet varit/är lågt. Hur som helst så har jag fixat batteriladdare och ska ladda upp batteriet över natten. Det är som sagt 5 år gammalt så kanske värt att köpa nytt om detta inte skulle hjälpa |
|
|
Jag skulle nog vilja säga att i 95% av fallen så räcker det med att reseta och får man återkommande fel får man väl uppdatera styrenheten. Bmw säger samma sak här i Stockholm. För ett par vintrar sen så var jag på BMWs parkering (!) och fixade en bil. Den killen hade fått en offert på 15000 kr för kolonnbyte. Den fungerar fortfarande. Byt absolut inte styrkolonnen innan du har provat att byta batteri och resetta. Notera att det inte räcker med bara batteribyte om ELV låst sig. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Tack för svar Ola. Vad tror du om att ladda upp batteriet som första åtgärd? Hur resettar jag ELV? Skulle även få lite klargörande ang uppdatering av mjukvara, programvara, CAS och det du nu skrev styrenhet. Mina frågor är: är detta 4 olika grejer att uppdatera? Hur uppdaterar jag dessa? Vad finns det mer än dessa att uppdatera? Hur ofta släpps dessa uppdateringarna? Om jag tex uppdaterar nåt nu när behöver jag göra det nästa gång? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ett 5 år gammalt batteri som stått halvladdat och inte underhållits och bara körts korta sträckor har sulferat bort halva sin kapacitet. man måste ladda ett batteri 24 timmar nån gång i månaden med extern laddare för att det ska behålla full kapacitet. Du kan aldrig köra det fullt. Och har man inte registrerat batteribytet när det byttes sist så gör inte det saken bättre. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej, som sagt man kan ju prova att ladda men beställ ett nytt. Resetta ELV görs med det diagnosverktyget jag länkat till ovan. Även med detta kan du uppdatera CAS. Men det är inte säkert det är nödvändigt. Den operationen är lite läskig och man behöver en ordentlig "batteriladdare" att koppla på bilen när man gör uppdateringen. Hasso, berätta vad man kallar de laddare verkstäder kopplar på det heter ju något annat ;-) De filer som finns idag är de sista som sannolikt kommer till e9x, e6x etc. Kollade igenom min e61 häromdagen och den uppdaterades 2015 av BMW. Inga nya filer hade kommit. Inte på någon styrenhet. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Tack för svaret Hasso. Batteriet sattes dit april 2015 av bilens första ägare som sedan sålde bilen 2016. Sen dess har jag och en annan ägt de och vi har inte bara kört korta sträckor. Ola // Kanske på tiden att uppdatera då. Tror inte det har gjorts på länge om ens någon gång. Är det bara hos BMW man kan göra detta? Vad ska jag säga jag vill uppdatera? Allt som går helt enkelt? Tänker så inget missas. :) |
|
|
Ok, jag trodde du skulle fixa det här själv? Om du ska lämna in bilen på BMW så uppdaterar de hela bilen i ett svep. Men de vill nog byta styrkolonnen också. Jag hade gjort så här om jag vore dig. 1. Köp ett batteri. 2. Skaffa lämpligt diagnosverktyg exempelvis det som jag länkade till ovan. 3. Reseta ELV samt registrera batteriet. 4. Kör bilen, förmodligen felfritt. 5. Om felet mot förmodan dyker upp igen, uppdaterara CAS. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Uppdatering igen: Batteriet laddas upp över natten, i 20 timmar närmare bestämt. Körde några ärenden med bilen, behövde startade den ett par gånger utan problem. Parkerade den vid 16 tiden, skulle använda den igen vid 18. Gick ej starta. Dock kom inte rattlåssymbolen upp vilket jag antar är positivt? Nytt batteri nästa steg. Tips på vilket jag ska beställa samt är det lätt byta själv eller behöver jag lämna in? |
|
|
Uppdatering igen: Bytte batteriet förra helgen. Funkat felfritt sen dess. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.