AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.068

Tips - Ett billigt sätt att felsöka vakumläckage!

bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Jag fick problem med vakumläckage efter ett generatorbyte. Man måste ju bort med Insugsgrenrör och lite andra slangar för att komma åt generatorn. Vad det resulterade i var system to lean-felkoder lite nu och då och ojämn tomgång och då även rejält med rök ut ur avgasrören.

Ikväll ledsnade jag på detta och tänkte försöka hitta ett bra sätt att läckagetesta.

Jag inspirerades av denna youtubevideo. Väldigt enkelt och effektivt.

Slutresultatet var att jag hittade en sprucken gummiplugg som låg nära torpedväggen. Nu går bilen bra igen och jag kan sova gott.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vartenda M54-, M52TU- och M52-insug jag fipplat med på senare tid har antingen haft en sprucken och halvt delad plugg eller silvertejp/eltejp kring en plugg där bak :-)

Bara ett av många ställen det kan läcka på ett M5x-insug.

Jag vet att jag förr eller senare måste ha en rökmaskin, den här var riktigt simpel och vanlig pump var faktiskt smart då det förenklar en del.

Slog mig att jag kan ju återanvända min fotpump. Köpte en billig sådan på Biltema som jag slaktade och byggde om lite för jag behövde provtrycka mitt kylarsystem.
Länk
Länk
Borde ju kunna sätta en vanlig snabbkoppling i "rökburken"och sedan valfri tryckslang fram till den modifierade fotpumpen.

Gav en del nya kreativa ideer i skallen på mig - tackar!
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Rökmaskin med lödkolv och cykelpump är klockren. Babyolja på trasan ger fin rök. Jag hittade läckor på min V12:a med denna lösning efter att jobbat mig trött med startgas och andra trix. Gummihandskar och gummisnoddar är sedan perfekta när man ska göra en adapter från slangen till någon grövre anslutning som gaspjäll eller avgasrör, klipp av en fingertopp och stoppa in slangen.

Till kylsystemet mm kan man sätta en däckventil i en slang etc efter att man rensat bort gummit. Jag lödde fast en på ett T-kors så kan man enkelt koppla in sig och mäta trycket eller blåsa i luft för att kolla läckage.

// Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.