AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.945

Bromsbelägg ligger inte mot hela skivan

an
255
anma0572
520dA Touring -12
Är det normalt att ett bromsbelägg endast ligger mot bromsskivan in mot hjulnav men inte ligger mot i yttre delen av skivan? Så är det på höger fram men inte på vänster fram på min bil.

Jag tycker också att båda hjulen snurrar ganska tungt och det "surrar" lite när man drar drar runt hjulen för hand. Men det är väl svårt att säga vad som är normalt motstånd men jag tyckter nog att det snurrade lättare på cittran jag hade innan nuvarande bil.

Anders

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
beläggen skall ligga dikt an på hela ytan, men inte med press. Man skall kunna snurra hjulet ganska lätt. Förmodligen ett ok som kärvar. Ta loss och smörj och motionera upp.

Matthias
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Tack för svar.

Nu har jag smörjt glidpinnarna med silikonfett. Det blev väl endast marginell skillnad i den pulserande, nästan huggande känslan vid bromsning.

Om man ska smörja kolven, ska man då använda silikonfett? Pressa ut och in den? Får köpa ett sådant verktyg.

Anders
bl
2.294
blixten
325i -88
Löper beläggen lätt i sina "spår"? Beläggen kan fastna om de ytor som de skall glida på inte är rengjorda från stelnat bromsdamm och dylikt.
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Det finns speciellt fett för bromsoken,men det är kanske det du har.

Länk
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Jag har en tub med "brake lubricant" vill minnas att det är silikonbaserat.

Skivorna är inte direkt vackra, 4 år gamla tror jag, men det är ca 23,5 mm kvar på dom. En del mörka fläckar etc. De löper inte lätt, man hör tydligt när man snurrar hjulet. Är det lämpligt att rengöra bromsskivor med bromsrengöringsspray?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att bromsarna ligger an väldigt svagt och man kan höra lite "skrapljud" när man snurrar på hjulen är helt normalt.
Men de ska gå att snurra utan att man behöver ta i!

Bromsrengöringsspray går utmärkt att använda på bromsskivorna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Jag har nu tryckt ut kolven och smörjt med bromkolvsfett. Mitt hopp är att det ska få den yttre klossen att ligga parallellt med skivan. Det är tydligt att skivan på utsidan är spårig och något tjockare i ytterkant. På insidan är den inte spåigare i ytterkant än i innerkant.

Provkörningen var kort, jag får köra mer och bromsa ordentligt innan utvärdering, men jag tyckter nog att pulseringen är kvar. Däremot känns pedalen ganska svampig, mer än innan tror jag. Men att föra kolven in och ut borde väl inte leda till det? Skulle det kunna komma in luft på något sätt om man inte har öppnat systemet? Eller vad kan svampighet orsakas av?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om vi betänker att skivan är rostig/skrovlig på yttre delen på grund av att bromsklossen inte legat emot hela bromsytan och att det sedan löses så att bromsklossen ligger emot hela skivan så är ju den sämre beläggningen kvar och kommer behöva bromsas bort innan den bli slät och fin och tillbaka till normal. Så än så länge vet du ju inte om problemet är löst för den skrovliga ytan är inte bortpolerad. Pulserande är alltså kanske inte konstigt som det är nu.

Kanske värt att ge dig ut och hitta en ödslig väg där du kan göra några rejäla inbromsningar från 100km/h+. Bara för att dels motionera oken, men även för att försöka slipa bort problemytan.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Om det är grövre rost på skivan så går det inte att bromsa bort. Beläggen slits ner fortare än rosten försvinner. I så fall är det ny skiva eller svarvning som gäller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.