AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
54.828

Väntrum BMW G20/G21

Sida 8 av 26
Gu
60
Gullan718
1 st BMW + 1 st sportbil
Återkoppling gällande nybeställning av bil. Jag blev idag kontaktad av säljare som meddelade att min bil kan levereras på fredag (24/7).

Jag beställde bilen den 5/3-20. Två veckor fick jag erbjudande att göra extra beställningar, vilket inte var aktuellt för min del som är ett automatiskt utskick vid alla nybeställningar numera.

Min bil blev troligen något fördröjd genom att beställningen skedde före fabriken i München som stängde drygt en månad.

Strax före midsommar frågade jag säljaren om möjlig leveranstid och fick ett preliminärt besked under V30-31.

Jag tror att min bil kom för ca 1,5-2 veckor sedan till Halmstad.

Från tidigare beställningar av ny bil, beroende av modell har tidigare leveranstid varit 3-4 månader efter beställning, men pga covid19 har produktion och beställningar varit speciella denna våren.

Nu ser jag fram emot fredagens leverans.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Fiskk och pr0bz, då har vi sannolikt anledningen till att ni inte fått en personlig bekräftelse.

Gullan, grymt! Önskar dig en härlig leverans!
Gu
60
Gullan718
1 st BMW + 1 st sportbil
Ni som har en bil beställd med produktion mellan 23/7 till 7/9, kan räkna med senare leverans, då produktionen i München där G20 tillverkas kommer göra ett planerat produktionsstopp i 6 veckor för att anpassa produktionen av nya I4. Såg informationen nyligen på Bimmerpost.

Buspelle
Gullan: Min bil ligger enligt senaste uppgift precis i slutet av den perioden, men om det är ett planerat produktionsstopp borde det väl knappast påverka redan lämnad information om produktion och leverans. Då har det ju varit känt.
Gu
60
Gullan718
1 st BMW + 1 st sportbil
Det stämmer nog att de besked som getts vid beställningen av leverans torde vara koordinerad med produktionsstoppet. Dock "tappar" produktionen en dryg månad vilket gör att leveransen för alla bilar med tillverkning efter 23/7 blir troligen förskjuten motsvarande tid i förhållande till om inte ett produktionsstopp genomförts.

Det ger att tidigare leveranstider på 3-4 månader om inga produktionsstopp genomförts har troligen fått "förlängas". Sedan är kanske beställningarna inte lika många efter våren och försommaren som normalt, vilket gör att produktionen kan hantera stoppen utan för långa leveranstider.
Buspelle
OK, så är det nog. Det förklarar i så fall varför min säljare försökte få juliproduktion, men det blev september. Augusti var det aldrig tal om. Men det nämndes inte något om ett produktionsstopp. Hur som helst borde ju min septemberproduktion gälla som sagts.
ma
7
maed
330e Touring
Leverans bokad nu till helgen av min 330e Touring.

Verkar vara ett stort antal bilar leveransklara snart om man tittar på denna karta med vart alla reggade av samma motormodell finns. Över 170st hos BMW Northern Europe AB.

Länk

Fick frågan om dragvikt tidigare, detta står på i registreringsbeviset på min.

Tjänstevikt 1 905 kg
Totalvikt 2 355 kg
Max släpvagnsvikt, bromsad 12% 1 500 kg
Max släpvagnsvikt, bromsad 8% 1 500 kg
Max släpvagnsvikt, obromsad 750 kg
Max släpvagnsvikt, B-körkort 1 145 kg
Lastkapacitet 450 kg
Maxvikt på taket 75 kg
Max kultryck 75 kg

Så 1500 kg mot 1800 kg på 330i?
Trevligt! Du får gärna dela med dig av dina första intryck.

Har sett att det dykt upp några 330e Touring på blocket som denna: Länk. Mest intressant för egen del är bilden på bagageutrymmet som inte ser så decimerat ut som jag befarat. Höjningen av golvet tycker jag helt klart ser mindre ut än i X3e.
Transocean
Modellår 2021 :-)
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Grymt kul maed! Hoppas leveransen och bilen blir riktigt lyckat. Säger som andra, dela gärna med dig av intryck efter leverans!
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Müllweisser, vilken "decimering" pratar du om? På bilden ser bagageutrymmets golv precis ut så som det gör i min sedan om jag drar upp golvet. Om jag inte vill ha platt golv då kan jag sänka ner halva golvet ca. 7-10 cm och då får jag EXTRA utrymme på den ytan. Det är ingen "decimering" utan snarare EXTRA bonus. Jag är helt säker på att det är samma i kombimodellen också. Varför skulle det vara annorlunda? Vad skulle BMW fyllt platsen med? Det är ju samma bil i grunden, samma batteri och allt annat som den vanliga 330e sedan.
@Min330e

Decimering jämfört med 3-serie touring med enbart bensin eller diesel. Det står inga siffror för bagageutrymmets volym med ryggstödet uppfällt på bmw.se men med det nedfällt är skillnaden 90 liter (1510 mot 1420 för 330e touring). Mindre är det alltså helt klart och gissningsvis är skillnaden samma med ryggstödet uppfällt.

De jag pratade med i våras på BMW trodde det skulle bli som i X3 där höjdskillnaden mot instegslisten i bagageutrymmet och golvet är ganska stor. I 330e touring ser det i mitt tyckte klart bättre ut.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Ja, det är klar att det blir mindre plats i en hybrid eftersom det stora batteriet måste "trollas bort" på något sätt. Jag är i alla fall glad för att BMW inte minskade på passagerarkomforten genom att höja golvet där, vilket hade varit det andra, MYCKET sämre alternativet. Tyvärr måste vi offra upp lite av tanken också, vilket enligt mina behov är värre än att offra upp några liter bagageutrymme.

Enligt denna artikel Länk är bagageutrymmet 410 liter med uppfällda ryggstöd, men jag vet inte om man mäter med golvet sänkt eller golvet platt.

I alla fall, bagageutrymmet var en viktig grej för mig när jag provade min bil, så jag har faktiskt provlastat hemma med alla väskor jag kan någonsin behöva på en semester och konstaterat att sedanen var stor nog för mina behov. Jag hade en stor kombi innan och ville ha en mindre bil, men inte så att jag skall tvingas fälla ner baksätet under en semesterresa. Så ja, platsen där bak är viktig. Jag tycker att BMW hade kunnat vara lite mer frikostig med bilder på bagageutrymmet och borde visa det både med och utan väskor för oss på nätet. Det finns miliontals bilder på ratten och förarplatsen men få som visar bagageutrymmet, trots att det är en mycket viktigt del av bilen som används oftare än baksätet numera hos mig i alla fall.
ma
7
maed
330e Touring
Vilken bil... och vilken lack jag valde.
Hade inte sett någon Dravit Grey lack ute i solljus innan jag beställde i januari men chansade och det blev helt klart en 10 poängare.

Golvet som ni pratar om märks knappt, det är en ca 3cm höjning men man måste nästan titta in i en vanlig 3-serie Touring för att riktigt förstå att det är höjt.
Laddkablar mm får plats under bakre delen av golvet också där man annars kan stuva undan rullen.
Fixar en bra bild från bakluckan senare i helgen så får ni se.

Allt fungerar klockrent tekniskt, BMW Connected, numera med digital bilnyckel direkt i iPhonen, läskigt med Parking Assistance Plus, fantastisk bra farthållare Driver Assistance Pro och H&K ljudet överraskar stort. Men det beror mycket på ljudnivån i bilen som är riktigt tyst, ljudet från klimatanläggningen hörs mest när man kör runt i stadstrafik på eldrift.

Länk
Länk
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Grattis maed!! Ser extremt fin ut. Så härligt att höra att den är fantastisk! Och fint väder vid leverans gör ju inget ☺️
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Grattis! Bra att du är nöjd med färgen, precis som jag. Jag valde Blue Ridge Mountain, jag ville ha en annorlunda och inte så vanlig färg och den såg bra ut på provplåtarna, men har inte sett den i verkligheten heller förrän jag hämtade min egen bil och precis som du, tyckte att den var ännu snyggare i verkligheten... "och det blev helt klart en 10-poängare" för mig med.

Jag aktiverade aldrig min iPhone som nyckel. Litar inte på säkerheten, dessutom varnas man av BMW att ändå alltid ha en nyckel med, så jag fattar inte vitsen. Ja, parkeringsassistenten är läskig, den kör alldeles för snabbt för min smak och ändå tar längre tid för den än det tar för mig att parkera i samma situation eftersom bilen vill köra fram och tillbaka flera gånger när jag fixar det och backar in på en enda sväng. Jag tror att BMW behöver trimma funktionen för såhär är det inte så imponerande. Har du provat backassistenten? Den är kul också...

Laddkablar under golvet är en aning opraktiskt enligt mig. Jag fick en säck som jag har laddsladden i och placerar till vänster ovanför däcknyckeln. Lätt att ta fram utan att behöva tömma bilen där bak först. Fast oftast har jag sladden i kupén på golvet bakom mig. Känns naturligare att öppna bakdörren när jag laddar vid en stolpe.

Ja, bilen är supertyst. Jag har valt akustiska rutor, så min bil är tystare än min frus elbil, ÄVEN när jag kör på bensin... :)
Gu
60
Gullan718
1 st BMW + 1 st sportbil
Jag hämtade min bil (M340i-G20) för drygt en vecka sedan och är mkt nöjd. Jag är nyfiken på att höra hur ni som redan fått levererat er nya bil eller väntar på leverans, om ni även beställt vinterdäck samtidigt eller om ni kompletterar i efterhand.

Jag valde att förhandla in vinterdäcken i priset vid beställningen av den nya bilen, men upptäckte vid leveransen att det vara andra fälgar på däcken än vad jag trodde jag beställt. Jag trodde att jag beställt "standardfälgen" som ingår ursprungligen på M340, fälg 790M (18"). Nu har jag fått levererat en svart fälg 791M (18") på dubbfria vinterdäck.

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Gullan, jag beställde vinterhjul i samband med order. Dribblade lite fram och tillbaka om hur jag skulle göra men landade i att det var lika bra att få det gjort direkt och jag ville ha original på en så pass dyr bil. Jag beställde M796 med Nokian hacka 9.

Och grattis till bilen!
Gu
60
Gullan718
1 st BMW + 1 st sportbil
Tack för återkopplingen, DLC. Jag hade fel angående beteckningen på fälgen som är precis som dina 796M. Lyckades inte finns beteckningen när jag sökte bland fälgarna i BMW:s egna konfiguration sida, varför jag antog det var 791M, som var de som liknade mina fälgar mest, men när jag nu en gång till granskade märkningen upptäckte jag att de heter 796M. Enligt säljaren fanns inga andra alternativ av originalfälg på 18" vinterdäck, till just denna modell.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Då så! De är fina tycker jag. Samt väldigt praktiskt med svarta hjul på vintern. BMW har färdiga hjulpaket och detta är ett av dem. Förra gången jag köpte min 335:à så pekade jag däremot ut en annan fälg än de som fanns i paket och så skapade vi ett eget paket. Så det bör ju gå även nu men det blir dyrare tyvärr. Tycker det är riktigt skönt att ha hjulen redan i augusti så det bara är att byta i oktober/november när ruskvädret kommer.

Berätta gärna lite mer om din M340! Vad har du för färg och spec?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.