AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
54.844

Väntrum BMW G20/G21

Sida 12 av 26
Leasingavgiften justeras efter 6 månader för mig med bonusbeloppet/30. Jag har 30 månader kvar på kontraktet, finansiell leasing.
För mig blir det ca 1000kr mindre per månad när bonusen kickar in
pr
16
pr0bz
325i -91
Då jag såg min skarpa offert från min företagsleasing via leaseplan så drar min miljöbonus av i en klumpsumma på offerten till vårt företag som en engångsrabatt på totalsumman, därefter omvandlas till leasinghyran.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Daagis, ja det låter rimligt. Men jag ogillar tveksamheterna i samtalet med bilförsäljaren som kan presentera månadskostnaderna (operationell leasing) gentemos oss på vårt bolag och då säger att malus tillkommer ovanpå detta genom högre leasingavgift, men är svävande om/hur bonus kommer mig tillgodo på motsvarande vis som du skriver. Dvs 30 månader med lägre kostnad.

Jag vet att vi inte har någon superdeal på vårt företag. Det är förmånsvärde samt löneavdrag som gäller, så till stor del vill jag se alla kostnader för att avgöra om det lönar sig att köpa via arbetsgivaren istället för privat.
Fi
95
Fiskk
BSM 330e touring M-sport
@Grelle,

sen får man ju väga in vad som ingår i själva leasingen också.. för oss ingår allt, som personal och bilförare, förutom privata mil. tjänstemil får vi ersättning för och alla servicear, däckbyte, reparationer, självrisker mm mm ingår i vårt bruttoavdrag.

för mig som kör mycket och byter minst 2 däck varje säsongsskifte, servar regelbunder osv så lönar det sig även om det är lite halvdyrt i månaden.. ~5500:- för framtida BMW330e är ju inte direkt billigt.. men de borde lösa sig.

man kan säkert köpa en bättre beg bil och komma ner i kostnad, dock så har jag varit förföljd av problem med privatägda bilar, så undviker det så myckte jag kan.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Grelle, Länk Jag har inte djupdykt i hur det funkar för företag, eller hur det kompenseras i fråga om leasingbilar så jag kan inte veta exakt hur den delen funkar, men det är solklart att om du leasar en bil kan du inte få kontanter i handen på samma sätt som jag fick. Som daagis skriver, kompenseras han senare genom reducerad hyra efter sex månader.

I alla fall, knappar du in dessa värden här: Länk så ser du att det är olika för företag och privatpersoner:

----------- Företagsköp -------------

Koldioxidvärde: 32 g/km
Drivmedel: El och bensin/diesel
Köpare: Företag
Nybilspris: 480 000 kr
I trafik: 2020
Jmf.pris: 480 000 kr
Prisskillnad: 0 kr
Din preliminära bonus blir 0 kr

----------- Privatköp -------------

Koldioxidvärde: 32 g/km
Köpare: Privatperson
Nybilspris: 600 000 kr
Din preliminära bonus blir 37 152 kr

Samma bil, ena med moms andra utan, ena företag andra privat. Sen är det preliminär beräkning, men det skiljer inte så mycket som 37kkr i slutändan, det är jag säker på. Jag kan ha fel, men det är så jag har förstått att det funkar. Leasingfirmorna MÅSTE kompensera kunderna, annars skulle inte kunderna bli nöjda. Jag har ingen aning om huruvida leasingfirmorna får ut någon bonus eller inte från TS, men dessa konkurrerar om kunderna, så det är helt och hållet upp till dem att sätta hyrespriset som dem tror kan vara konkurrenskraftig nog. Daagis har en 36-månaders leasing och får 30000kr i rabatt, vilket inte är långt ifrån mina 33kkr som jag fick från TS.

Skatten har jag ingen aning om hur det funkar för företag eller leasingbilar. Min skatt är 360kr första fem åren som privatist. Vet inte hur mycket det skulle vara om jag hade bilen genom leasing eller köpt genom mitt företag.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vem har sagt något om att få kontanter i handen? Det är såklart så att bonusen kommer till leasingbolaget och sedan kan komma föraren till gagn i form av en sänkt leasingavgift och därmed sänkt månadskostnad. Det har vi ju skrivit ovanför. Lite insatt i hur det fungerar är ju bra att vara om man ska komma med allt för hög svansföring och skicka ur sig påstående till höger och vänster. På föregående sida skriver du tvärsäkert: "Grelle, det är klart att någon som leasar en bil inte kan få bonus. Bonus ges bara till privata köpare". Det är ju en rent nonsens som exempel.

Företag har denna tilläggsregel: "En bonus till ett företag får uppgå till högst det belopp som motsvarar 35 procent av prisskillnaden mellan bilens nypris och nypriset för närmast jämförbara bil*, om bilens nypris är högre än nypriset för den närmast jämförbara bilen."

Om du tar din egen länk och ändrar till företag så ser du att du kan fylla jämförelsepris för bil utan eldrivlina. De är motsvarande bil utan hybrid och den är lägre. Då ser du bonusen betalas ut även där.

Sen så väljer företag leasingbolag att samarbeta med så enskilda anställa kan inte välja och vraka fritt som vid privatköp.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Fiskk, visst är det så. Jag kör däremot inte så många mil så det blir lite annorlunda för mig. Däremot ingår gratis parkering i garage på jobbet om man har personalbil och annars får man förmånsbeskatta för den separat osv, så lite specialgrejer finns det som påverkar även för mig. Jag tycker också försäkringspremierna inte är helt nådiga på en 33 åring i Stockholm och om man tar personalbil så blir det annorlunda där. Så så länge jag har alla kostnader tydligt klarlagda har jag inga problem att göra analysen. Får bara skrapa lite på ytan bland mindre kunniga säljare för att få korrekt data.
Fi
95
Fiskk
BSM 330e touring M-sport
Fick precis tillbaka min kalkyl, orkar inte speca allt, men blev inte supernöjd..

la till grejor för 17000:- och både förmånsvärde och bruttoavdrag stack upp med 300:- var.. då hamnar jag strax under 6k/mån och då börjar ju även jag backa...

jävla skit.. får nog göra om offerten igen.. jäkla klydd:D
ma
7
maed
330e Touring
Min330e: Jmf.pris som du angivet på transportstyrelsens sida är felaktigt, motsvarande bil till en 330e Touring Connected är en 320i Touring för ca 390k. Se Länk

När jag fyller i och hämtar beloppen ur de två olika PDF-listorna från Skatteverket så blir det för min 330e Touring med 19" däck = 40g/km CO2.
Nybilspriset är inte heller det förmånsgrundande med extrautrustning utan taget från en annan tabell enligt instruktionen.

Koldioxidvärde: 40 g/km
Köpare: Företag
Nybilspris: 485 400 kr
Jmf.pris: 390 300 kr
Prisskillnad: 95 100 kr
Din preliminära bonus blir 31 440 kr

Dvs exakt samma bonus som för privatperson av samma fordon.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@ska3, eftersom vi har pratat om bagagerumsgolv här är några bilder av 330e sedanvarianten.

Jag har normalt en gummimatta i som säljaren slängde in i bilen när jag köpte den, paketet tror jag kallas vintermattor. Fick en uppsättning "sommarmattor" också, men det har jag aldrig använt, vet inte vad jag skall göra med det. I alla fall, här är puckeln med vintermattan : Länk

Vintermattan själ ungefär 5cm från höjden, men det är OK för min del. Lätt att plocka ut men då måste man förvara någon annan stans, så jag förvarar i bilen.

Tar jag ut mattan ser det ut såhär: Länk

Puckeln "trollas bort" om man drar i greppet i mitten: Länk

Undertill är det ett utrymme som kan vara praktiskt för långtransporter av plattare saker som man inte vill skall glida runt. Länk

Vill man ha ett helt platt golv så är det bara att ställa in det så. Länk
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Maed, OK, jag trodde att man skall jämföra med en annan bil som skulle kunna vara ett alternativ, så jag satte samma pris. Jag var lite slarvig och inte kollade "i" delen. Som sagt, jag har inte grottat ner mig i vad som gäller för företag. Min huvudpoäng var att när man leasar kan man naturligtvis inte räkna med att också få kontanter i handen, eftersom leasing är hyresavtal och den som hyr är inte ägare. Endast ägaren kan få ut pengarna som engångsbelopp. Du som leasar får det i så fall genom en månatlig reduktion efter sex månader, vilket är helt rimligt.

Jag vet inte varför TS skall komplicera till med "jämförpris" när resultatet blir detsamma som utan "jämförpris" för privata.
Fi
95
Fiskk
BSM 330e touring M-sport
Usch.. jag önskar bagageutrymmet var de största problemet :)

frågan är om man ska dumpa drive assist pro till förmån för adaptiv farthållare mes stop/go.
och sen även dumpa elvärmd ratt.. på så sätt komma ner i pris igen..

alternativt dumpa:

elvärmd ratt
svankstöd
park assist
och kanske 19" fälgarna...

de kommer ta en del fundering dehär..
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Min330e: Anledningen att Transportstyrelsen gör så är för att företag har denna tilläggsregel: "En bonus till ett företag får uppgå till högst det belopp som motsvarar 35 procent av prisskillnaden mellan bilens nypris och nypriset för närmast jämförbara bil*, om bilens nypris är högre än nypriset för den närmast jämförbara bilen."

Jag skriver ju det ovan. Det är en viktig parameter för företag.

Sedan kontanter i handen har ingen annan än du skrivit något om. Jag tror förklaringen är att du inte är helt insatt i hur företagsköp av bilar med leasingbolag fungerar och därför blir det konstigt hur du tolkar det vi andra skriver.
@Fiskk svårt det där. Månadskostnaden drar snabbt iväg med all extrautrusning. Jag hade klivit ner på stop & go. Eluppvärmd ratt verkar alla som haft tidigare inte vilja vara utan. Själv har jag aldrig haft så kände att jag inte behöver testa.. Park assist tror jag man inte heller saknar om man inte haft det förut. 19" gör en del för utseendet men gör väl å andra sidan att co2-utsläppet blir marginellt högre (och bonusen lägre). Till en laddhybrid tycker jag 18" räcker.

Själv har jag inte ens kryssat i den adaptiva farthållaren med stop & go vilket jag börjar ångra. I minst 9 fall av 10 kopplar jag ur den i nuvarande bil men vid särskilda förhållanden som landsväg där det är lönlöst att köra om är den skön att ha (har blivit en del sån körning i sommar).
Buspelle
Man får hoppas att det pågående produktionsstoppet och omställningen av fabriken i Munchen går planenligt och att man kommer igång igen vecka 37. Min bil blir en av de första som ska byggas efter stoppet så man hoppas också att rätt skruv ligger på rätt plats och att personalen inte är ringrostig utan pigg och allert ;)

Länk
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Fiskk, behåll uppvärmda ratten! Billigt tillbehör som gör enorm skillnad under det kalla halvåret. Park assist hade åkt ut först om jag hade valt.
pr
16
pr0bz
325i -91
Fiske, dumpa även 19" fälgarna, du ser inte dem när du kör bilen...
Fi
95
Fiskk
BSM 330e touring M-sport
Mullwiser, DLC, pr0bz,

de e sjukt jobbigt att behöva ta bort lite... jag ska titta på offerten nu igen och försöka stryka..

vet att man inte ser fälgarna när man kör, men de e ju dedär när man parkerat bilen och börjar gå.. vänder sig om för en sista spaning på skönheten innan man går in...... ohh
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Håller med. 19" är endast för andras ögon och RFT är onödigt. Dessutom blir bilen tystare med mindre fälgar och mer gummi. Park assist kostar inte mycket men som sagt innan, om man vill ha backkamera då är det ett måste. Svank kan man vara utan, men det är personligt. samma sak med uppvärmd ratt. Det är skönt att ha det på vintern, men jag klarade många vintrar utan. Bilen har inbyggd elektrisk kupévärmare så det är skönt ändå, men när bilen har stått ute mitt i vintern en hel dag på en flygplats då är det skönt att kunna trycka på knappen som värmer upp ratten på nolltid, så den hjälper faktiskt till att hålla nere "värmekostnaden" eftersom kupén inte behöver värmas lika mycket då. Det känns så för mig i alla fall, men som sagt, under en tajt budget skulle jag hoppa över den också. Jag hade inte heller valt laserljus, vanliga LED med utökade funktioner och automatisk ljus är imponerande bra också. Men...

Om jag hade varit i dina skor hade jag valt bort M och sytt ihop bilen från grundmodellen plus Sport och därefter kryssat för det jag verkligen vill ha och värderar. Du kan få den med M ratt, så för dig inifrån blir det nästan som M. M modellen enligt mig är mest utvändiga eller designmässiga saker. Nästan alla funktionella saker kan väljas till och då blir det ändå billigare. Skrytvärdet minskar naturligtvis eftersom M-et finns inte utvändigt och bromsarna blir inte blåa heller.
@Fiskk, visst är det mycket pengar men med typisk värdeminskning 50% efter 3 år så är det fortfarande väldigt bra. Om inköpspriset är 520kkr så har du en värdeminskning per månad på ca 7200kr, alltså högre än dina månadskostnader du visat så här långt.
Det kostar såklart med nya bilar men jag hade inte beställt en ny bil med alltför stor kompromiss (för jag vet att jag inte kommer bli nöjd) utan då hade jag skippat det hela.
Så frågan blir väl om man vill betala t ex 4800kr/månad för något man inte vill ha eller 5400kr/månad för något man vill ha, typ.

Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.