AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
54.832

Väntrum BMW G20/G21

Sida 11 av 26
Fi
95
Fiskk
BSM 330e touring M-sport
@grelle,

det var faktiskt både bruttoavdrag och förmånsvärde.. kan lista priserna nedan:

Volvo V60 T6 Recharge R-design
-teknikpaket
-förarassistans
-tonade rutor

Offertpris: 520000:-
bruttoavdrag 5389:-
förmånsvärde 4928:-
nettokostnad 5261:-

BMW 330e touring M-sport
- se sidan 9 för tillvalen där, dock utan LED strålkastarna

Offertpris: 508000:-
bruttoavdrag 5668:-
förmånsvärde 5395:-
nettokostnad 5604:-

nettokostnaden är korrekt uträknad och kontrollerad mot skattetabell 32, i förhållande till min bruttolön.

så carpayfleet är ju tidigare vagnparksfinans som tillhör volvo/volvofinans, så misstänker ju att de premierar volvobilar i andrahansvärde mm.. jag har ifrågasatt detta lite också nu när jag skickade in en ny offert på BMW, där offertpriset är 523000:- istället men mer saker som kan va bättre för andrahands värdet då då..

det ända volvon har som inte bmw har, i mitt fall, är keyless entry/comfort öppning och elinställbar förarstol med minne..
de ska fan inte vara så mycket billigare i månaden med volvon då känner jag?

audin (a6 avant s-line diesel) har jag haft i 3 år snart med bruttoavdrag på 3801:- och 5100 förmånsvärde.. netto ca 4500:-
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Det låter spontant som olika uppfattning om andrahandsvärde, kanske också pris att försäkra dem. Volvon verkar mer prisvärd vilket kanske inte är så konstigt, det är väl deras roll? BMW är mer premium och rolig att köra och kostar lite mer pga det. Att det bara skiljer ett par hundralappar är ju ändå goda nyheter. Men jag förstår att det blir lite konstigt när en dyrare bil blir billigare. Volvon har dock typ 50 hk mer på pappret som kan påverka.

Buspelle, är helt med! Bilen skulle ju dessutom inte byggas förens nu i augusti eller september så jag har redan dragit en vinstlott. Detta är lite typiskt mig i beteende. Jag kan vrida och vända på om jag ska byta bil under lååång tid men när jag väl har bestämt mig så får det gärna gå fooort ☺️
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
@Fiskk, tack för förtydligande!

Intressant att se. Ja, som ni är inne på så kan det vara andrahandsvärdet som skiljer på löneavdragsdelen. Annars svårt att få ihop det.

Förmånsvärde för hybrider beräknas väl på närmaste jämförbara modell och sedan drar de av 20% på det. Då kanske det är så att Volvo har en billigare bil som sitt jämförelseobjekt, typ en V60 T3 medan BMW jämför sin 330e med 330i för förmånsberäkning?

Har själv en offert från 2019-11 på en V60 T6, momentum advanced edition för 520'. Den får först ett förmånsvärde på 5303kr (Baserat på ett nybilspris om 432' endast för förmånsberäkningen) och sedan efter jämkningen för miljöbil blir förmånsvärdet 4470kr för den.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
@fiskk, en fråga. Bonus (från bonus/malus) tillkommer sedan efter de där priserna? Så din egentliga nettokostnad blir lägre än det du anger? För när man tittar på fossilbilar så tillkommer malusen istället på nettopriset väl?
Fi
95
Fiskk
BSM 330e touring M-sport
@DLC och @Grelle

kollade lite närmre i kalkylerna nu och ser följande:

BMW
Nybilspris (enl. skatteverket): 390 300 kr
Utrustning: 98 930 kr
Totalt (endast förmånsvärdeberäkning): 489 230 k
förmånsvärde: 6228:-
jämkning miljöbil: 833:-
jämkat förmånsvärde: 5395:-

Volvo
Nybilspris (enl. skatteverket): 413 800 kr
Utrustning: 47 977 kr
Totalt (endast förmånsvärdeberäkning): 461 777 kr
förmånsvärde: 5762:-
jämkning miljöbil: 833:-
jämkat förmånsvärde: 4928:-

så även om volvon har ett dyrare grundpris hos skatteverket så har den mindre utrustning. vilket ju stämmer då där är mer "standard" saker i volvon än i bmw..

sen är där något dom kallar "Skattekostnad förmånsvärde". dör ligger BMW på 1726:- mot volvos 1577:- vilket i sin tur hamnar i en post som säger nettokostnad bil.. vilken då inte är 100% rätt för de beror på vilken lön man har och skattetabell..

vart andrahandsvärdes ekvationen kommer in i allt dehär det vet i fan.. men hon på carpayfleet nämnde det i vårt samtal igår..

där är även TCO att ta hänsyn till verkar det som.. vi har ett max om 8500:- i TCO, total cost of ownership tror ja de betyder..
De kostnader som skiljer bilarna åt där är leasing hyra(bmw+400:- mot volvo) samt övriga kostnader(bmw +150:-)

TCO BMW 7449:-
TCO Volvo 7082:-

så jag lär väl inte få rätt mot carpayfleet att ta hänsyn till att BMW är bättre värd mm utifrån dessa värden?

får hoppas jag får en löneökning iår överhuvudtaget :D det är ju försenat som vanligt..
Fi
95
Fiskk
BSM 330e touring M-sport
@Grelle, ang bonusgrejen så fattar jag inte den.. jag lär inte få några pengar iaf :)

tar lite utklipp ur kalkylen om de kan få en bättre bild för dig:

"** Förmånsvärdet är beräknat inklusive fordonsskatt enligt BonusMalus-systemet. Det visade förmånsvärdet är preliminärt. Den slutliga fordonsskatten
fastställs först efter att bilen är tagen i trafik. Det verkliga förmånsvärdet kan komma att avvika från ovanstående."

"BONUS
Finansierat belopp avser bilens pris efter rabatt minskat med bonus. Bonusen är i detta fall preliminärt 30 000 kr. Under förutsättning att Transportstyrelsens
villkor för Bonus är uppfyllda kommer bonusen att tillgodoräknas avtalet ca 6 månader efter registreringsdatum. Leasingavgiften i kalkylen är därför lägre än
vad den i verkligheten kommer att vara de första 6 månaderna (ca)."

"Information om koldioxidbaserad fordonsskatt och förmånsvärde 2019 och 2020
Eftersom fordonskatten även är en del av förmånsvärdeberäkningen är det angivna förmånsvärdet i kalkylen en uppskattning"

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det ante mig nästan att det var så. När jag diskuterade med den volvosäljare jag fick offert av i höstas förra året så var han inne på att malusen tillkom sedan utöver de kostnader som specificerats. Men det var mer luddigt om bonus tillföll mig efter det uträknade nettot eller om de redan hade räknat med den och att den gick till leasingbolaget...

Skattekostnad förmånsvärde är väl de sociala avgifter som bolaget betalar för din förmån. Siffrorna du nämner är ju 32% av förmånsvärdet.
Fi
95
Fiskk
BSM 330e touring M-sport
Man får inget gratis här vettu :D fan.. kan dom skicka över nya kalkylen nu så jag får se hur mycket fattigare jag blir ..
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Så är det såklart, men jag tycker det är fult att inte inkludera kostnaden utan ta den separat medan intäkten har de räknat sig tillgodo.
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Nu har min bil anlänt hos ÅF och är leverans klar på fredag.

Kommer dock inte hämta den förrän nästa vecka då dem ska stenskottsfoliera hela bilen först.

BMW "när du älskar att köra"
"stenskottsfoliera hela bilen"...du menar väl bara fronten?
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Nej menar hela bilen, skyddar mot tvättrepor och lättare dörruppslag osv. :)

BMW "när du älskar att köra"
ma
7
maed
330e Touring
Bild på golvhöjningen i skuffen på nya 330e Touring.

Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ser som sagt mindre brutal ut än i X3 30e.
Ja det där är ingenting! Tack för bilden
Transocean
Nu fattar jag inte riktig? På en 530e t ex

Golv uppe :

Länk

Nere:

Länk

Så skönt att slippa puckeln som de har på 330e-sedanen. Detta är en mycket bättre och snyggare lösning. Undrar varför så olika lösningar på touring och sedan?

Sedan lösningen var en deal-breaker för mig så det fick bli en touring.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Ska3, jag vet inte vad du pratar om. Där är INGEN puckel i min 330e sedan om jag drar upp golvet, så som maeds bild visar. Kombimodellen har samma puckel när han fäller ner golvet, vilket jag antar kan göras också. Bilden visar golvet uppe, undertill är det ett utrymme som kan användas för förvaring av mindre saker som inte behövs ofta. Om det var en deal breaker för dig då borde du gå tillbaka till säljaren och titta en gång till.

I alla fall, i sedanen kan man sänka ner en del av golvet och då får man klart en puckel, men vill man inte ha den puckeln då kan man köra med golvet uppe hela tiden och då har man ingen puckel. Sen är det klart att kombimodellen har större bagageutrymme så behöver man extra plats är kombi ett måste eftersom sedanen är av naturen begränsad.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Grelle, det är klart att någon som leasar en bil inte kan få bonus. Bonus ges bara till privata köpare som dessutom måste äga bilen i sex månader och ansöka om den i tid. Säljer man bilen innan då är man blåst, man får inte heller ut proportionellt till ägandetiden, så om jag hade sålt min efter tre månader hade jag inte fått 16500,- och resten till den nya ägaren, men ingen av oss hade fått något. Upplägget är bra för att förhindra att bilar köps i Sverige och försvinner till Norge (eller något annat land) med en gång och säljs där medan initialköparen kasserar in bonus från staten, som det var fallet när bonusen infördes.

Jag räknar med att alla leasingfirmor kompenserar på något sätt, men när man leasar en bil då är man inte ägare, firman som leasar är ägaren, och det är andra bonusregler som gäller företag.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Min330e, bonus/malus omfattar alla bilar, inte endast de som köps av privatpersoner. Det är ju nämligen fordonsskatten som ändrats och den har alltid gällt alla bilar oavsett köpare och gör så även nu. Var har du fått ifrån alla det är andra regler för företag?

Det som däremot diskuteras är att leasingföretagen presenterar ett pris för sin kund som är deras kostnader och sedan tillkommer skatten utöver det. Men då med samma logik så borde deras kostnader presenteras och sedan tillkommer bonus därefter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.