AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.219

S54 i E30, kommer besiktningsmannen se?

Hej! Är helt ny här på forumet och bryter säkerligen mot ett antal regler men försök att ha överseende.

Har velat ha ett större projekt ett tag nu och tankarna vandrar mot att peta ner en s54 i ett e30 chassie.
Då jag gärna ser till att göra allt "by the book" och regbesikta bilen har jag läst på om sfro's regler ang ombyggt fordon. Enl. wikipedia väger tyngsta e30in 1330kg och högsta tillåtna effekt är 15kw/100kg blir maxeffekten alltså 199,5kw/267hk eller cirkus 70 hästar mindre än vad en s54 lämnar. (är det på svänghjulet eller hjulen sfro räknar effekten? Kan man lämna bänkpapper?)
Är det någon här som lyckats genomföra det här? Kan man bygga och hoppas att bes.mannen inte tittar så noga på spisen/ inte bryr sig så länge allt ser riktigt ut och bromsar osv är rejäla? (har inget intresse av att köra ihjäl mig så väghållning och bromsar kommer uppgraderas till typ e36 m3 prylar)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Bygger du "rätt" kan du kanske få dispens för 20kW? Tänk även på att bilen kommer bli tyngre när du bygger då delarna är kraftigare än original. Min vägde in på 1340 efter mina modifieringar och helt utan lättning.
Att de missar vilken motor det är är inte särskilt troligt då de går efter vilken motorkod den har. Effekten är på motorn.
Det finns flera e30 med både s50b30 och 32 så helt omöjligt bör det inte vara med s54.
Men mitt bästa tips blir att ta kontakt med en sfro-besiktningsman och förklara dina planer och bolla idéer den vägen.

///BMW - Was sonst!
Min teori var alltså ifall man kunde t:ex ta av kåpan med m loggan och bara besikta som vanligt. Har aldrig varit med om att nån står och letar motornummer på bilprovningen.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Från E36 och uppåt kan man nog ha tur och kunna besiktiga med olika nyare motorer.
Men i en E30 ska man nog ha en stor portion tur och träffa på en ung ny besktningstekniker som aldrig öppnat huven på en E30.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har för mig att det är lättare att registreringsbesikta om bilar med nya motorer (med mera) ju äldre de är.

Jag har svårt att se vad SFRO skulle ha att säga till om det hela, för vi pratar väl om att bilen skall vara laglig att framföra på allmän väg i Sverige, och inte konformitet med något försäkringsbolags eller klubb-för-inbördes-beundrans egna regler.

Jag har för mig att jag fick beskedet att bilar före 1991 går att bygga om och registreringsbesikta nästan hur man vill, så länge bilen uppfyller säkerhetskrav, bilbälten med mera. Samt att för bilar tillverkade efter 2002 så är det det motsatta, nästan omöjligt pga helbilsgodkännande.

Att sedan besikta och försäkra en bil genom exempelvis BMW klubbens entusiastförsäkring är inga problem för ombyggda fordon.

Rätta mig gärna om jag missförstått frågan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.