|
|
|
|---|---|
|
Har en 535xd Touring M-sport-12 tänkte pröva att hänga i dragkroken i dag, dottern tryckte på knappen. Efter 2ggr ut och påbörjade de lukta bränt. Den röda plasten på det som håller kvar efter du lossar plus polen var helt smält. Det fortsatte att glöda en stund. Bakluckan gick inte att stänga på knappen, körde ut bilen ur garaget, det glödde fortfarande. Stängde bilen och gick ut glödde fortfarande, startade bilen tänkte flytta den men gick inte att hålla driven i hoppa bara ut. Vad heter det röda höljet ovanpå batteriet? Mvh Anders | |
|
Herregud låter livsfarligt. Du har väl skruvat bort jordpolen från batteriet? Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Vill du hänga över batteriet när det glöder och flammar? |
|
|
Nej såklart inte men det lär inte sluta förrän kortslutningen bryts på något sätt. Moment 22 alltså... Hoppas det löser sig. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Hej det här slutat att glöda, men blir tyvärr bärgare i morgon |
|
|
Länk Skulle kunna vara detta fel (ärgad pluskabel under bilen) |
|
|
Men fy fan. :( Detta följer jag gärna. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Yikes! Det glödde alltså inte runt själva polanslutningen (den där runda blyknoppen)? Gissar på att det glödde i eller under allt det röda junket som sitter ovanpå batteriet - kan det stämma? Länk Annars kan anslutningen till själva polerna skadas eller lossna och med ett högre motstånd blir det varmare, som sänker motståndet, som skapar mer värme och du har ett runaway scenario. Sitter ju så förbannat mycket skit numera på batterierna (inklusive en mindre sprängladdning dessutom) så man ser ju för fasiken inte dem! |
|
Hej ja det glödde under det röda och det smälte ihop delvis och det blev lite eld som jag släckte. |
|
|
Hej dom säger att det blev dålig kontakt med + men funkar inte dragkroken så får dom bak läxa, det var ju då det började brinna, och allt är försäkring. |
|
|
Hej dom bytte ut plattan och dragkroken allt på försäkringen. Men har nog varit fel på plattan en längre tid. Har fått mycket mer styrka i batteriet nu. Bara klantigt av BMW att service indikatorn visar service för 10000 mil sedan + att dom fick koda in dragkroken 2ggr. |
|
Aha, ja som du misstänkte så blev det någonstans dålig kontakt helt enkelt (leder till värmeutveckling som i sin tur höjer resistansen vilket i sin tur leder till ännu mer värmeutveckling och så vidare). Det är ju ett distributrionscenter där ovanför pluspolen, fullt möjligt att när dragkroken kopplades in började anslutningar användas som inte använts så mycket tidigare (och som hade dålig kontakt). Fast så vansinnigt mycket drar ju inte ett släp i normalt drifttillstånd så att säga. Men är troligt det varit fel på det där distributionscentrat en tid. Är ju inte direkt ovanligt, finns ju kända defekter i front power distribution (oftast vid fötterna vid framstolarna vid vänster eller höger plats) och finns ju kända defekter i andra typer av distribituionscentran. Och i ärlighetens namn - hur ofta går man runt och känner på sina distributionscentran? Vänta bara, snart kommer temperatursensorer som kommer att övervaka detta och massa nya mysiga knäppa felkoder :-) Det här kommer att bli vanligare och vanligare. Mängden ström som skickas runt i bilen har gått rakt upp i taket de senaste 20 åren. Man har ju länge velat gå över till 24 volt, men det lär nog ingen satsa på nu, utan det lär nog bli något som växer fram i takt med hybrid och rena elbilar växer fram där olika DC-DC system nog kommer att växa fram. Redan idag så går vissa modellers styrservon på 24V då 12V inte räckte till. Det finns löjligt många distribituionsscentran och det är höga strömmar vi pratar om som ska fördelas ut och som används kontinuerligt. Vi ska dessutom tänka på att det är en ganska tuff miljö som dessa kontakter lever i (kraftiga temperaturväxlingar, växlande luftfuktighet men framförallt konstanta vibrationer - allt medans systemet är live). Vi pratar generatorer på 250A numera (det var bara hifi och offroad som hade dessa förr) och vi pratar AGM batterier på 105Ah. När jag tittar på min lilla miniatyrgenerator på 90A och mitt vanliga blysyra miniatyrbatteri på 45Ah så undrar jag var det gick fel nånstans i bilutvecklingen... :-) Bilägande idag kräver en såpass ny bil att garanti från tillverkare gäller eller att bilen är såpass ny / har så få mil att man har en försäkring som täcker allt (jag menar allt) - annars är det inte ekonomiskt försvarbart sett ur ett riskperspektiv. Efter max 8 år / 15 000 mil säljer man bilen vidare till Afrika eller knuffar den över kanten till ättestupan och går och köper en ny... Ja' ä... Ja' ä inte bitter :-) |
|
Det har väl snackats om 48V. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Doh! Är såklart 48V jag menar man vill gå över till, tackar Sverige! Hörde lite surr förra året att det skulle börja komma BMW-modeller nu framåt våren/sommaren som skulle ha lite 48V teknik i sig. Har inte följt det mer, kanske skulle snoka runt lite - blev nyfiken... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.