|
|
|
|---|---|
| Hej! Jag köpte nya högtalare till min bmw och ska sätta dem i framdörrarna. För att få loss dörrpanelen var man tvungen att koppla ur några saker, bland annat airbagen. Jag kopplade bort minuspolen från batteriet och väntade drygt en halvtimme innan jag kopplade ur airbagen så att den inte skulle smälla. Sedan var jag tvungen att flytta bilen så att det inte skulle rasa ner snö på den från hustaket. Jag kopplade på minuspolen på batteriet så att jag skulle kunna starta bilen. Ett felmeddelande kom då upp om airbagen eftersom att jag hade kopplat ur den. Sedan så satte jag in de nya högtalarna i dörren och kopplade sedan in allt i dörren inklusive airbagen. Felmeddelandet va fortfarande kvar.. Jag kollade så att jag kopplade in airbagen ordentligt men airbag-lampan lyste. Då undrar jag om jag kan köra så eller om jag borde lämna in den eller bara ta bort airbagen i dörren helt och hållet? Någon som kan något om detta? | |
|
Felkoden/meddelandet måste nollställas manuellt via datoruppkoppling till bilen. Det försvinner inte av sig själv som en del andra felmeddelanden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Aha.. Så jag behöver inte vara orolig för att den ska smälla bara så där när jag är ute och kör? | |
|
Nej, att den ska utlösa "spontant" är osannolikt om det inte är någon konstig kortslutning eller mekanisk felkoppling eller liknande...systemet "stänger av" airbagen om den detekterar fel i systemet. Faran är främst att den inte kommer att lösa ut och skydda vid en kollision. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Som sagt bara nollställa med dator eller carly i mobilen. När jag gjorde samma ingrepp på min e61 så råka jag tappa dörrsidan så den kontakten gick sönder.. Inte kul.. | |
| Ok Tack så mycket! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.