AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.771

Vettig biltidning?

35
Göteborg
Volvo XC40 P8
Hej BMW vänner,
Jag ska snart byta tjänstebil och tänkte prenumerera på någon biltidning i några månader för att läsa tester mm. Jag hade svenska AMS i en månad men i deras tester så vinner alltid en Volvo om den är med.

Det kvittar om den är gjord av kartong med plexiglas fönster och har tramp pedaler så skulle den vinna över BMW och Mercedes. Svenska AMS lägger ½ poäng här och ½ poäng där och vips står Volvo som vinnare.

Jag fruktar att Teknikens Värld och Vi Bilägare är från samma härad. Vad läser ni för vettiga biltidningar? Jag vill läsa om el och hybridbilar, inga riskokare (som Volvo nuförtiden är). Jag förstår skriven tyska, så jag kanske skulle ta tyska AMS?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tyska AMS är nog ett bra val baserat på det du skriver. Men gå till en välsorterad pressbyrån och köp ett nummer och läs. Det är skillnad att läsa på ett tredje språk så du får se om tyskan är på tillräcklig nivå innan du signar dig för en längre prenumeration.
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Den tyska tidningarna är om möjligt ännu värre. Fast då naturligtvis till de tyskas favör.

Att hitta en test i en tysk motortidning där en icke tysk bil vinner är mindre sannolikt än att stöta på en isbjörn i Serengeti. (Förutsatt att en tysk är med i testet)

😀
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Tyska Sport Auto och engelska EVO är fortfarande bra.
Svenska AMS har jag för absolut sista gången nu, bara massa el. Visst el ar framtid, men det ska vara kul också.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Sorry, jag missade det där med tjänstebil.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Jag skulle trots allt satsa på Teknikens Värld, jag upplever att de har seriöst genomförda tester. Sedan är det så att Volvo oftast vinner tester även i TV, men strunta i själva slutpoängen och läs själva testerna ordentligt så kommer du kunna bilda dig en egen uppfattning.
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Har testat AMS ett par gånger fram och tillbaka, nu senast under våren. Läste förr även ViBilägare.

Bestående under alla år har dock Teknikens Värld varit, och jag tycker TV är den bästa kombinationen av underhållning, fakta, och konsumenthjälp.

Volvo vinner definitiv inte per automatik i deras tester.
Finns ingen motortidskrift på svenska som är så detaljerad som främst de tyska d:o. AMS (DE), Autocar (UK) och Autozeitung (DE) rekommenderas.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Tyska Auto Motor und Sport läser jag mest på nätet då många av deras artiklar inte är låsta (än så länge i alla fall). Blir alltid besviken på AMS då deras texter alltid känns för korta och för ytliga när de testar bilar. För mycket siffror(som man ändå kan googla fram) och betyg på bekostnad av redaktionell text. Teknikens värld faller mig bäst i smaken.
Lägger dock mer tid på se youtube filmer där bilarna testas jämfört med att läsa texter nuförtiden.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag har Vi Bilägare sedan lång tid. Det jag tycker är tråkigt är att de har för lite beskrivning hur tekniken bakom fungerar. Att bara säga att bilen har fyrhjulsdrift tycker jag är som att säga att bilen har en motor. Varför tror journalister att läsaren inte vill lära sig svåra saker?

Och i senaste numret kunde de inte redogöra varför man får köra en bränsledriven motorvärmare långa tider samtidigt som man inte får köra motorn på tomgång. Inget om varför motorvärmaren inte behöver rening av avgaserna. Inget om att kanske avgaserna från en motor skiljer sig från en kamins.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Transocean
Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Waterlily, gällande det om att bränslevärmare går bra utan rening men motorn behöver renas är väl också en fråga om att det finns luckor i lagen? Lätt att glömma då långt ifrån alla bilar har bränslevärmare, medan alla har motorer.
bl
2.294
blixten
325i -88
Dom tyska motortidningarna upplever jag värdesätter sådan information och fakta som har mer med bilens prestanda att göra. Provkör en tysk tidning en Ferrari så blir det en analys av bilen, i Sverige blir det ett "drömreportage".

Svenska tidningar är ofta mer inriktade på att journalisten skall tänka åt läsaren. Och då blir det ofta väldigt inriktat på den svenska trygghetsaspekten och familjen i centrum.

Jag har en granne som brukar ge mig Teknikens värld och Vi bilägare, och jag tycker ofta att "VB" presenterar nyheter som jag inte ser i "TV". Sedan verkar ju många av "VB:s läsare bestå av gamla gubbar, som tycker att det viktigaste som finns är att man inte överskrider hastighetsbegränsningen med en endaste kilometer, för det är ju det värsta brott som finns... Men dom insändarna blir lite komiska.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är inte lätt att hitta en "kvalitativ" motortidning som de gjordes "förr i världen". Jag läser tidiningen Motor(man får den om man är medlem i Motormännens Riksförbund) samt köper emellanåt Vi Bilägare. Lite O/T men vill man läsa om BMW-specifikt material så finns Länk Med medlemskap får man fyra nummer hem i brevådan.

Mvh
Asken
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Prenumera på appen Readly, så får du mängder med tidningar från alla världens hörn på ett bräde. Mängder med Tyska, Svenska, Engelska, Amerikanska motortidningar plus mängder med annat.
Dessutom Corona fria ;-)
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
BMW förlorar oftast massor med komfortpoäng pga att den är stötig.
Tro fan det när det är en M-sport med 19" 245/35 punkteringsfria.
Konkurrenterna är oftast skodda med 225/50- 17.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Grelle: Förvisso finns det säkert luckor i lagen. Nu är inte jag någon expert på förbränning men jag tvivlar starkt på att en kamin som bränner bensin eller diesel skulle släppa ut några märkbara kvantiteter av kväveoxider som en kolvmotor gör utan rening.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Läst Teknikens Värld under mååånga år.

Skulle m.a.o. föreslå Teknikens Värld, seriösa "riktiga" tester där man kan förstå att en viss bil vinner mht argumentationen..
Jo, kan visserligen ibland bli lite för mycket utslag på "totalekonomi" vilket för min egen del kan kvitta (lite beroende på vad man testar för kategorier av bilar iofs), man vill ju veta vilken bil som är bäst nästan oavsett "ekonomiaspekterna ;)

I senaste numret så vann "faktiskt" en BMW>>> M850i Xdrive coupé!
Rivalerna var>>>Polestar 1, Lexus LC500h,Ford Mustang Bullit.

Mvh Janne.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Vi Bilägare och Motor upplever jag som bäst när det gäller ren konsumentjournalistik.

/Masten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.