AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.912

F11 520D. Går ojömnt/på 3 burkar

Mr
18
Mr Eastman
320i Touring -00
Hejsan allihop!

Varning för lite lång text :)

Har fått fel på min 520D N47-D20C 2011. Bilen har gått ca 26000 mil.

Körde bilen felfritt på lördagen, ställde bilen över natten och skulle sedan en snabbis till affären på söndagsmorgonen. Då helt plötsligt går bilen sjukt ojämt som om den går på 3 cylindrar typ.
Låter man den stå och gå i 10 sekunder så slår den såpass att den slår i ändlägana i motorfästena...
Plockade i alla fall ur kontakten till spridaren på cyl 1 och startade igen och den går likadant.
Tänkte då att spridaren på den cyl gett upp.

Tar bilen på kärra in till jobbet och väl där tänkte jag helt sonika byta spridaren.
Men för säkerhets skull så plockar jag kontakten på cyl 2 och startar, går lika illa, gör samma på cyl 3 och startar igen, går lika illa.. Hmm får vänta några dagar och får hem vår Autel felkodsläsare och kopplar in den. Enda felkoderna är på de spridare jag kopplat ur och startat utan...
Raderar alla felkoder och startar bilen igen. Bilen ger inga felkoder men går lika illa..
Prövar att köra bilen nån km, fortfarande 0 felkoder. Under tiden jag prövat allt detta så luktar det diesel om bilen och den vitryker rätt mkt på varv nu. Tittar man i rör/slangar från turbo finns där lite
oljerester men inte några mängder.. Troligen från vevhusventilationen?

Det jag provat är.
Har lämnat iväg spridarna på kontroll/rengöring, de funkar felfritt alla fyra.
Provtryckt kylsystemet med 1,5bar, tappade 0 i tryck på en timme.
Känt på turbon och den snurrar lätt, men har ett litet axialt glapp, känns helt normalt tycker jag.

Bilen åker till verkstad imorgon för att ta ett komptest då jag saknar utrustning för detta.

Vad tror ni om min bil? Vad har jag missat?

Meca Bildelar Örebro
GU
3
GUPE10
BMW 520d f11 2014
Hej ! Hur löste sig detta ? Har exakt samma problem. Bilen började gå okänt samt varna för fel på drivlinan. Efter några omstarter så gick den bra igen. Dagen efter så uppstod samma problem, ojämn tomgång. Känns som den bara går på 3cyl. Tidtagare ägare hade bytt 1st spridare men ”glömt” kalibrera om den. Kan detta verkligen stämma ? Räcker en ”kalibrering” ?
Mr
18
Mr Eastman
320i Touring -00
Hejsan, ja det vart ingen rolig lösning för min del... Hade bilen inne på verkstad och dom hittade att mina spridare inte satt på rätt plats mot vad dom var programmerade för så någon har varit i och grejat med motorn, sen hittades det läckage på egr m.m
som lagades och dom programmerade in spridarna rätt. När bilen var klar och stod på
tomgång inne på verkstaden så small det till och motorn låste sig = motor skrot..

Letade ny motor ett tag men omöjligt då att få tag i till vettiga pengar så jag valde att
sälja bilen som den stod.

Kanske inte det svar du ville ha men så blev det för mig :)

Meca Bildelar Örebro
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
N47:an Är ju BMW's sorgebarn...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.