|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har en BMW 320d Touring. Jag lämnade bilen på BMW verkstad för service. Motorolja bytes 5,2 liter och oljefilter. När jag hämtade bilen och körde hem 4-5 km så kollade jag oljestickan och jag reagerade direkt på att oljan var så svar och när jag smörjde det på fingret så kändes det som aska i oljan. Ringde verkstaden och påpekade det men han sa att det är en diesel motor och bilen är 5 år gammal och att när dom tömmer bilen så kan dom inte få ut all skit och när man häller i nytt olja och bilen får köra några kilometer så späder nya oljan ut sig med askan som finns i oljan och oljan blir därför fortare svart. Och jag undrar, kan det stämma ? Vad vinner dom på att lura mig med att inte hälla i nytt. | |
| Oljan blir svart rätt snabbt i en motor, särskilt diesel, så du ska inte ta det som ett tecken på att oljan inte är bytt. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Fullt normalt på en Diesel ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Helt normalt. Oljan blir i princip svart så fort du startar bilen. |
|
| Det räcker i stort sett att hålla upp en dunk ny motorolja framför en dieselmotor så börjar oljan i dunken svartna... | |
Transocean |
Plus att typ 1 dl av den gamla oljan blandas med den nya då BMW-verkstaden byter oljan först och tar insatsfiltret därefter :-) Så kan man kanske spara 1 dl olja vid varje service! Inte dumt om man gör miljoner av dom årligen? |
|
Motoroljan i en dieselmotor blir som sagt svart väldigt snabbt efter ett byte pga de små rester av gammal olja som finns kvar i motorn vid oljebyte, det behövs väldigt liten mängd sot för att oljan ska se svart ut. Vill man, så finns det en del "gör-det-själv-tester" som kan göras för att få en (om än begränsad) analys av oljans skick. Här är några tips på "poor mans oil analysis": Länk I detta fallet kan blotter spot test vara en bra indikation på om oljan är ny eller gammal (googla så ser du hur det går till). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Glömde ett "test" - lukta på oljan! En gammal dieselmotorolja brukar lukta bränd diesel medan en ny olja luktar betydligt mildare, även om viss lukt kan vara kvar från gamla oljan... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.