AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.197

Motorolja på BMW Verkstad

Mo
6
Moo63316
BMW 320d xDrive Touring årsmodell 15
Hej. Jag har en BMW 320d Touring. Jag lämnade bilen på BMW verkstad för service. Motorolja bytes 5,2 liter och oljefilter. När jag hämtade bilen och körde hem 4-5 km så kollade jag oljestickan och jag reagerade direkt på att oljan var så svar och när jag smörjde det på fingret så kändes det som aska i oljan.
Ringde verkstaden och påpekade det men han sa att det är en diesel motor och bilen är 5 år gammal och att när dom tömmer bilen så kan dom inte få ut all skit och när man häller i nytt olja och bilen får köra några kilometer så späder nya oljan ut sig med askan som finns i oljan och oljan blir därför fortare svart. Och jag undrar, kan det stämma ? Vad vinner dom på att lura mig med att inte hälla i nytt.

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Oljan blir svart rätt snabbt i en motor, särskilt diesel, så du ska inte ta det som ett tecken på att oljan inte är bytt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Fullt normalt på en Diesel

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Helt normalt. Oljan blir i princip svart så fort du startar bilen.

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Det räcker i stort sett att hålla upp en dunk ny motorolja framför en dieselmotor så börjar oljan i dunken svartna...
Transocean
Plus att typ 1 dl av den gamla oljan blandas med den nya då BMW-verkstaden byter oljan först och tar insatsfiltret därefter :-) Så kan man kanske spara 1 dl olja vid varje service! Inte dumt om man gör miljoner av dom årligen?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Motoroljan i en dieselmotor blir som sagt svart väldigt snabbt efter ett byte pga de små rester av gammal olja som finns kvar i motorn vid oljebyte, det behövs väldigt liten mängd sot för att oljan ska se svart ut.

Vill man, så finns det en del "gör-det-själv-tester" som kan göras för att få en (om än begränsad) analys av oljans skick.

Här är några tips på "poor mans oil analysis":
Länk

I detta fallet kan blotter spot test vara en bra indikation på om oljan är ny eller gammal (googla så ser du hur det går till).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde ett "test" - lukta på oljan! En gammal dieselmotorolja brukar lukta bränd diesel medan en ny olja luktar betydligt mildare, även om viss lukt kan vara kvar från gamla oljan...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.