AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.044

Köpråd: N57 automat steg 2? 25d/30d/35d?

Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Hej!

Jag planerar att köpa en e91 från runt 2010 med N57-motorn inom 1-2 veckor. Pristak 120000 kr. Beroende på utbud så blir import från Tyskland eventuellt aktuellt. Kommer att steg 2-optimeras så småningom. I nuläget tänker jag att 25d, 30d eller 35d spelar mindre roll pga likvärdiga prestanda med steg 2, och att valet kommer att avgöras av övrig utrustning, skick och pris.

Detta tror jag mig ha fått klarhet i:
25d/30d är samma motor inklusive spridare och turbo, dvs samma förutsättningar för steg 2.
Motstridiga uppgifter gällande vilken automatlåda bilarna har. Har bara läst enstaka rapporter att 325d automat med steg 2 verkar hålla.
Jag har inte blivit övertygad om att:
1. 25d/30d N57 har samma automatlåda
2. Om lådan isf utan problem bör hålla för den vridökning som är möjlig att uppnå med steg 2.

Är det någon här som kan hjälpa mig få klarhet i detta?

335d har vad jag förstått en kraftigare låda än 25d och 30d, och det finns mycket erfarenhet av att den håller för steg 2 om man inte helt misshandlar den. Men på grund av det mycket begränsade utbudet av denna modell försöker jag få klarhet i om 25d och/eller 30d bör övervägas också.

Tar tacksamt emot alla tips gällande detta bilköp!

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Titta på realoem.com på en 325d och en 330d så ser du om de har samma artikelnr på automatlådan eller ej.

Att något håller utan problem kan nog ingen av oss garantera. Det som ofta är den dimensionerande faktorn på en växellåda är utmattning och det är något som kommer tiden. Man rör sig snabbare mot utmattningsgränsen med upprepade hårda belastningar. Om du köper en bil som har 20 000 mil på mätaren så kan ju inte vi vet hur det gått under den tiden och vi vet inte heller hur du kommer köra. Men om du tänkt steg 2 trimma så får du ju vara beredd på lite risk. Det värsta som kan hända är att du får byta lådan, men det kan ju även hända om du kör original...
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Grelle: Tack för tipset om realoem. Men vad jag förstått kan samma reservdel ha olika nummer (sista siffran t.ex.) beroende på vilken modell den ska till, trots att det är samma reservdel egentligen. Stämmer det?

Håller med om det du skriver om slitage. Men att öka vridet med typ 50% (25d) om växellådan inte är väldigt överdimensionerad känns ju mer risky än 20% (35d).
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag har inte hört det påståendet. Verifiera det med den som sa det.

Efter du har sett vilken benämning det är på växellådan (via realoem) så kan du ju ta reda på vad den är dimensionerad för. Säg att en 330d och 325d har samma växellåda, då är ju växellådan redan från början anpassad för att passa en 330d med dess högre vridmoment.
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Jag har själv letat en del kring detta och det är i mitt tycke lite av ett träsk...

Nedan siffror har jag läst och verkar stämma för vissa år. Däremot verkar det sitta 6hp26 på en del nyare 325da och 6hp28 på vissa nyare 330da. Den enda säkra är att kika på lådan som sitter i bilen för att se vad man faktiskt har.

6hp21 max450nm 325da och 335ia
6hp26 max600nm 330da
6hp28 max70pnm 335da
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
I Realoem står ofta ett z bakom betäckningen på lådan. Enligt en del betyder det att lådan är en uppdaterad starkare version, Men detta är inget jag kan backa upp.

Det vore smidigt att hitta pålitlig info i detta ämne.

Har en 330da -2010 så undrar vad min låda tål:)
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Tack för all input! Jag utgår nu från att det inte nödvändigtvis är en och samma automatlåda som sitter i alla 325d 204hk.

Om jag söker upp en bil med de sju sista VIN-siffrorna på realoem.com, kan jag då vara helt säker på att uppgifterna stämmer (förutsatt att växellådan inte är bytt)?

Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Ingen som vet hur säker infon på realoem är med vin-numret?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Min bedömning är att du kan vara säker på att det stämmer.

Man kan ju inte kolla upp en E91 från 2006 och tro att det är samma för alla E91 under hela tillverkningsperioden som sträcker sig över 7-8 år. Men om du kollar upp en bil tillverkad 2008-10-01 och slår in det på realoem så får du rätt info.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om jag väljer att kolla upp två bilar

325dT tillverkad 2010-01 så ser jag att som automatlåda så har den
GA6HP19Z och manuell låda är GS6-53BZ/DZ

330d tillverkad 2010-01 har
Automatlåda - GA6HP26Z
Manuell låda - GS6-53DZ

Om du sedan vill se över om det är olika växellådor i olika produktionsmånader så är det ju bara att gå igenom ett gäng datum och se efter.
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Grelle: det verkar ju ganska säkert, tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.