|
|
|
|---|---|
|
Hej! Var på att byta bränslefilter för några dagar sedan, men köpte fel så fick slå på det gamla igen. 3 dagar senare slutade bilen starta helt efter att jag hade parkerat den och skulle köra den senare. Bytte till ett helt nytt filter idag, men de gjorde ingen skillnad. Har fått upp följande felkoder Immobolisier - CAS A0B3 -Starter motor, terminal 50 -Signal missing or faulty -Intermittent EKPS (Fuel pump control) CED4 -Unknown fault code Om jag sätter i nyckeln, håller nere kopplingen samt bromsen och trycker på startknappen, så dröjer det ca 10-20 sekunder innan att startmotorn går runt. Någon som varit med om liknande som skulle kunna ge mig lite vägledning? Eller någon som vet vart man ska börja felsöka? /Mvh Malde | |
|
Prova med en annan nyckel - känns som att startspärren kan ha slagit in pga tappad synkning mellan nyckel och bil. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har dessvärre ingen annan nyckel att testa med. Vad kostar det att göra en ny på bmw om du vet? Mvh | |
|
De är inte billiga, men prova först att synkronisera den du har till bilen igen - finns instruktioner på nätet (t ex. Youtube). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ska kika på det! Kan vara värt att nämna att bilen även har återställt klockan till och från ibland, samt att jag fått upp en symbol på en billyft. Även att jag haft nyckeln i närheten av bilen när jag skruvat på den i garaget, vet inte om det kan göra något konstigt med bilen? Mvh Malde |
|
|
Om startspärren slår till så hjälper det inte att byta nyckel. Det är syncningen mella CAS-DDE som behöver göras. Det skulle heller inte hjälpa med en sprillans nyckel. Om nyckel däremot är trasig så är det en annan sak. Men då skulle knappast startmotorn gå runt. Johan när du säger synkronisera tänker inte du på synk av själva fjärrfunktionen? Förr var det alltid så iallafal e39, e46 att man via vissa moment i bilen fick fart på fjärren igen. Dock har detta inget med startspärr att göra. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Har ista, inpa, och alla program. Hur syncar jag mellan CAS-DDE? någon video eller guide någonstans? Hade behövt bilen så snart som möjligt då jag ska på arbetskurs norrut. Mvh Malde |
|
|
Jag tror inte du har startspärr med den koden. Då får man 4a63. Men med Inpa syncar du genom att gå in på din motor. Sen hittar du på den sidan synch CAS-DDE. Finns den inte där går du in under activate, det kan vara lite olika på olika motorer. Då får du två val F1 och F2. Tryck F2. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Min motor finns dessvärre inte med i min inpa. får försöka leta efter filer till den senare. men den reagerar som att de vore en startspärr som gått i tycker jag, ska filma när jag kommer till garaget, så laddar jag upp här 👌🏻 malde |
|
|
Glömde nämna, men bilen har varnat mig för glödstift innan, kan det vara det som är problemet? Bor i Göteborg och vi har 6+ just nu, så det borde väl inte göra någon skillnad med glödstift? vet inte om jag varit för taskig vid värmaren till dieselfiltret när jag monterade det nya filtret heller om det kan göra något? men då borde den inte startat direkt efter jag bytte filtret heller? Mvh malde malde |
|
| Hittade massa vatten under batteriet, antar att problemet kan ligga där? Är en kombi, vet inte om det sitter andra moduler eller så nära? | |
|
Så ser det ut när jag försöker starta bilen, väldigt lång fördröjning efter att jag tryckt på startknappen Mvh malde |
|
|
Den där fördröjningen är skum. Du hade ju felkod på bränsle pump också. kan det vara att bilen vill ha bränsletryck för att vilja dra igång starten direkt. Jag gissar vilt nu. N47 finns nog inte med i stardard inpan men du bör ganska lätt kunna hitta syncning av startspärr i programmet, men som sagt det är tveksamt om det är felet. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
Transocean |
Jag menar att min gamla E90-320d också fördröjde när det var typ -20 kallt. Antar att den behövde ett par sekunder för att glöda. Du säger du fått felkod på glödstift....kanske borde du titta där lite närmare? |
|
Om du haft vatten i batterilådan så behöver du kolla batterikablarnas genomföring, det är troligt att genomföringen är korroderad. Länk FAF |
|
|
Gick igenom det så fort jag såg vattnet. Pluskabeln till batteriet var helt sönderärgad, även en till kabel som såg likadan ut, den ena gick av när jag släppte kontakten. Så antar att problemet ligger där i, jag uppdaterar imorgon när jag köpt ny kabel och satt tillbaks allting på plats. Mvh Malde |
|
|
Bra jobbat! Mina bilar: Länk Mvh Ola |
|
|
Update - Det var batteriet, bilen funkar fint nu igen. Om någon råkar på samma problem, börja med att kolla efter vatten under batteriet. Mvh malde |
|
|
Härligt! Skönt att det löste sig! Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.