AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.284

Få bort tuff vintersmuts på bagageluckan?

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Tvättade touringen första gången efter fjällturen idag och gjorde som vanligt: avfettning, högtryck, schampo och svamt och skölj igen. Större delen av bilen belv ren men på bagagelucknan känns det småskrovligt, uppe i höjd med emblemet. Inte rostbulor men småkonottrigt - har kännt det längst ner bakom drivhjulen på någon bil tidigare men inte så högt upp och så stor yta.
Vet inte vad det är för smuts och bilen är svart och det verkas smutsen också vara.
Tog avfettning och svamp/schampo en gång till men det sitter kvar

Finns tuffare medel som inte skadar lacken i övrigt?
och är det olika för det övre som sitter på lackerad plåt jämfört med nedre smuts som sitter på lackerad plast?

Eller kommer det att gå bort efter några tvättar till?

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Riktig kallavfettning alternativt flygrostborttagare. Lacken är samma på plåt och plast och tål starka medel så länge de inte torkar fast i solljus.

Nästa steg om inte ovanstående tar bort smutsen är clay bar men då vill man gärna polera bilen efteråt.

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Tack för snabbt svar - du skriver "riktig" kallavfettning - hur vet man vad som är "riktig" och "inte riktig"?
Är det något ämne som ska ingå för att den ska vara "riktig" och bra?
Tips på fabrikat/leverantör?

Jag har Turtle och biltemas kallavfettning i garaget.

Fälgrent ska man inte köra på lacken eller hur? (Har BMWs och biltemas dito och bara använt på fälgarna).

Läste på om flygrost och det är nog det jag drabbats av. Här fanns lite tips:
Länk

Några tips om vilken flygrostborttagare som funkar bra, på svart bil.
Tror nog fälgarna ska få en dos invändigt när det är dax att byta till sommarsulorna.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror Löwet menar "gammal hederlig petroleumbaserad avfettning".

Som man fick lära sig i kemin: Lika löser lika. Petroleumbaserad smuts i form av asfaltstänk löser man bäst med petroleumbaserad kallavfettning.
På den typen av smuts har "miljöavfettning" svårt att bita bra.

Om jag har smuts som är riktigt fasttorkad och är av "asfaltsstänk-karaktär" (t ex. avgasrörs-pipor), brukar jag ibland spraya på WD40 som inte rinner av så lätt och sedan efter att den fått verka en bra stund (låt det inte torka/rinna av helt - ytan ska vara fuktig) och lösa smutsen, sprayar jag på kallavfettning som löser WD40 med den lösta smutsen. Sedan tvättar jag som vanligt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
325cabrio, jag rekommenderar Bilt Hambers Korrosol, en riktigt bra flygrostborttagare som dessutom inte luktar fullt så illa som de normalt brukar göra.
Köpte nyligen hem denna Länk som jag ska testa vid nästa tvätt.

/Masten
K1
86
K1M
330e -20
Dessa använder jag, mycket nöjd.

Tjärlösare

Länk

Flygrost

Länk

Sen ett par ggr per år drar jag med lera för att få bort allt.

Länk

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Lagt en order hos autodude, på tjärbort, flygrostbort (drakens anderdräkt) och petroleum.avfettning. Får se när bilen ska få smaka på allt detta, i rätt ordning.

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
La en beställning från autodude och har behandlat med drakens andedräkt, petroleum-avfettning och tjärbort (citrus) och nu börjar det kännas som en lackyta igen. Tror nog det var citrus-tjärbort som gjorde störst skillnad (eller om det var för att jag körde den sist) - den verkade även på smutsen på avgasrörens ändpipor.

Dock ingen ler-behandling.

Men ett varv till så är kanske alla prickar borta.

Ph
42
Phill
E92 325d Coupé -10
>>> Turtle Wax Clay Bar Kit <<<
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@phill: Det är många som tror på lera och gillar det. Efter att ha bränt 4 eller omde t var 5 hundringar på ett lerkit till mina förra strålkastare och resultatet totalt uteblev så är mitt förtroende för lera som putsmedel lågt. Då slutade det med att jag köpte nya lyktglas. Men kanske dax att omvärdera...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lyktglas behöver våtslipning och polering för att bli fina. Därefter måste du lägga på UV-skyddslack, annars gulnar plasten och blir mjölkig igen på några månader...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ph
42
Phill
E92 325d Coupé -10
Lera är inte för att slipa lacken även om den är lätt abrasiv. Leran "hugger tag" i skiten och sliter bort den.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Kan meddela efter att ha kört kallavfettning och tjärlösare (citrus) på en egengjord lackbättring så blev det randigt där jag sprayat på färg. Dock inte fysiskt ojämt så jag har sprayat på några nya lager färg och lack och nu ser det bra ut igen. Vet inte vilket av de två kemikalierna som jag applicerat som var för stark för min "lackförbättring" men ett litet varningens finger - starka grejor på fabrisklack har gått bra för mig men inte på mitt "hemmagjorda" lackjobb.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.