AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.026

Coolare roligare bromsok BMW 318d

Jag skulle vilja piffa upp bromsoken få coolare utseende som M3, Porsche, Ferrari.

Har någon gjort det? Vad är det enklaste? Måla befintliga? Någon enkel add-on till befintliga? Nya?

Googlar och ser att det finns många alternativ men jag undrar om någon har gjort det.

De röda tycker jag om:
Länk

Länk

Mina är inte rostiga men inte heller roliga.

Länk

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns bromsoksfärg att köpa, både på vanlig burk och sprayflaska.

Om du kikar under "gör-det-själv" så gjorde jag ett tips rörande bromsoksrenovering. Där visar jag hur det blev med sådan färg.
Det började komma lite rost efter två säsonger så bäst är nog tvåkomponentsfärg som iofs är lite dyrare.

Det finns plastdelar som liknar fyr- eller sexkolvsok att klämma på bromsarna men det tycker jag personligen ser ofantligt löjligt ut och det är troligen rent "obra" funktionsmässigt då det isolerar bromsarna så de blir varmare och dessutom kan de lossna och hamna där de inte borde vara...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Enklast är nog att köpa nya ok, som passar bolt in, som ser ut som du vill ha dem. Men då blir det dyrt.

Billigast, men lite arbete, kan vara att montera av nuvarande, blästra dem, måla i någon lämplig kulör och återmontera.

Fint, då vet jag att det är dessa alternativ som står till buds:

1) Måla befintliga
2) Klämma på/skruva på plast/metalldelar
3) Köpa nya ok

Jag tvekar på alternativ 1 då nuvarande bromsokser riktigt fjuttiga och små ut, inte alls som ett block som på coolare bromsok.

Alternativ 2 skulle jag vilja se närmare på om man fick tag i metalldelar som skruvas på hade det varit en option. @Johan B: har du en link till de du menar?

Alternativ 3 får jag fundera på har googlat men inte hittat några som passar och som har den kraftigare form. Link?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad får det kosta?

Använd internet och sök så hittar du nog olika lösningar men räkna med att många ok eller fästen kan behöva modifieras innan de sitter bra på.

Tittar på om BMW performance finns till din modell?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När det gäller måla, så kan jag berätta av erfarenhet att grundligt förarbete och 2K färg är ett måste för att få bra hållbarhet. Exempelvis Foliatec har bra utbud av 2K bromsoksfärg.

@vwclaes : Du har väl en F30 LCI 318d?
Då har du 300x22 bromsskivor fram som standard (och som du säger ett vanligt flytande enkolvsok).

Detta är egentligen inte några små bromsar, jag hade i princip lika stora bromsar (302x22) min 535i - som var ett tungt powerhouse.

Ju större fälgarna är, desto mindre ser bromsarna ut.

Jag antar att slänga på 15" fälgar inte är någon option?

Bromsarna skulle fylla ut fälgarna mycket bättre då,
fast det kanske ser märkligt ut i en annan ände istället...

Men, det finns faktiskt M Sport Brakes till din modell.
Då får du 340x30 bromsskivor och blåa fyrkolvsok där fram.
Det är nog precis vad du är ute efter!

Men väljer du M Sport Brakes ska du även ha matchande bakbromsar.

Då har två sätt att få detta:
1) Lämna in till BMW och få detta monterat.
Detta är dyrt, men passar du på att göra det i Tyskland när du är där nästa gång så är det mycket billigare (inte alltför ovanligt man gör detta).
2) Köp komplett begagnat kit och montera själv (eller lämna iväg till seriös BMW-verkstad).
Detta är mindre dyrt, men du får leta runt ett tag och kanske inte alla delar är i det absolut finaste skicket. Att hitta ett komplett skick är nog svårt, eventuellt får du plocka lite delar här och lite delar där.

Men exempelvis bromsoken satt även på en del modeller i F20 1-Serien, F22-Serien och F32 4-Serien.
Länk
Länk
Länk

Den här lösningen är verkligen bolt on - du kan få tag i reservdelar och delar som saknas och få rätt bromsslitagesensor, bromssköldar och allt annat som passar helt factory och bolt on utan modifikationer - ingen gissningslek vad du behöver när du behöver det.

Eftermarknadslösningar (big brake kits) är en annan lösning. Eftersom det finns M Sport Brakes options till din bil så är det ganska sannolikt att många big brake kits till kraftigare modeller även passar din bil.
Men då är vi ute i den djupa delen av bassängen som heter "custom" och då får du ta hand om dig själv så att säga :-) Här är du mer utelämnad och får göra all research själv och det kan bli lite pillande och fipplande innan man får till det.

Även här är en icke-försumbar kostnad inblandad.

Hur du än vrider och vänder det så kostar större bromsar - kanske därför Pavlo använde bilder på stora bromsar från Pinterest och visade för sina hundar :-)

Påskruvade delar på bromsoken (vare sig de är i plast eller metall) är ett big no-no inom i princip alla kretsar. Då är små men diskret målade bromsok (tex i BMW's mörblåa M Sport Brakes färg) en bättre lösning.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Något sådant?
Länk

Men så tillkommer arbete och att du inte kan ha "mindre" fälgar...blir väl 18" eller större skulle jag tro.

Vill du ha lite bättre bromsprestanda än original som sitter på nu, är det betydligt enklare/billigare - köp sportbromsbelägg (t ex. Ferodo DS Performance).
En dryg tusenlapp för främre belägg och de är "bolt on".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tack Johan B, det var på Schmiedmann jag försökte hitta och ville länka till (för jag vet de har det).

@vwclaes : Du kan även pinna in hos din närmaste BMW-återförsäljare och köpa detta kit, priset är ungefär detsamma hos Schmiedmann och BMW på dessa saker.

Men du kan även lämna in bilen hos Schmiedmann och få det monterat vilket är smidigt! Så om du vet att du är i Göteborgskrokarna (Kungsbacka) framöver, så varför inte planera in denna operation!

Stämmer, det är 18" eller större för denna typ M Sport Brakes.

Också helt rätt, uppgradering till värmetåligare bromsbelägg kommer man otroligt långt med och det brukar räcka gott och väl för nästan alla. I vissa enstaka fall (det brukar oftast handla om hårdare bankörning med r-däck och liknande) behöver man även lägga till effektiv bromskylning.

Jag körde exempelvis med Ferodo DS2500 (snäppet värre än Ferodo DS Performance) på min 535i med originalbromsar (samma storlek på bromsarna som trådskaparen) och jag körde en hel del trackdays med den bilen utan några problem med bromsarna!

Bromsskivornas topptemperatur låg bara nånstans mellan 430-560 grader C och bromsokets yta gick inte ens över 150 grader C - så originalbromsar håller mer än vad man tror!
Länk
Länk
@bmw-slangen : Stämmer att jag har en F30 LCI 318d med 300x22 bromsskivor fram som standard.

Ser snyggt ut med Schmiedmann kit får fundera på det fast jag inte tänker kära trackdays.

Tack alla för era tips.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.