|
|
|
|---|---|
|
Funktionen "Ladda till starttid" fungerar inte på min 330e 2018. Varken med appen eller om jag ställer in den i bilen. Klimatkontrollen fungerar däremot till startttid, men inte laddningen. Någon som haft detta problem. Har varit hos BMW men dom har aldrig stött på problemet. MVH Björn | |
|
Om jag förstår dig rätt - Kombinerar du uppvärmingen och laddning till starttiden? Dessa två funkar inte ihop, så var det på min 330e jag hade innan. Däremot funkade varje funktion för sig. Batterierna klarar helt enkelt inte av att göra båda utan prioriterar uppvärmingen av kupén före räckvidden. |
|
|
BMW har urdålig service och support enligt min mycket kort erfarenhet med märket. Jag har hittills haft en del kontakter med supporten och aldrig har fått något vettigt svar. Deras (support, service och försäljningspersonalens) kunskapsnivå är skrämmande låg, speciellt med tanke på dessa avancerade bilar som säljs numera. I alla fall, "Ladda till starttid" funkar inte som jag (och förmodligen du) vill, dvs. jag ställer in starttid, bilen räknar ut laddningsnivån, känner av den tillgängliga strömmen och därifrån beräknar tiden när laddningen skall startas igång så att batteriet laddas upp till starttid. Nej, så enkelt är det tyvärr inte. Tyvärr det enda jag har kommit fram till att man ställer in lågpristariffen så som om du endast hade velat ladda under den tiden, och en avgångstimern. Jag har min bil ställd som om jag hade lågpristariff mellan 01:00 och 07:30 och har en avresetid satt till 07:00. Det resulterar i att när jag kommer hem på eftermiddan ansluter jag bilen, då sätter laddningen igång, men en stund senare stannar och ett meddelande kommer till mobilen som säger att "Laddningen pausad". Laddningen kommer igång igen kl. 01:00 och pågår fram till ca. 06:30 och då kommer kupévärmaren igång så att bilen är uppvärmd till sjutiden när jag kör iväg hemifrån. Min bil har 12kW batteri, jag vet att 5,5 timmar krävs till full laddning när jag använder tegelstenen, så därifrån kommer mina inställningar. Jag är övertygad om att det finns en bugg i funktionen för "Ladda till starttid", men på grund av supportens okunnighet orkar jag inte ens ta upp det med dem, ingen skulle ju begripa... Jag skulle ändå bara bli idiotförklarad av gänget okunniga ungdomar som jobbar där, eftersom det ligger under deras värdighet att erkänna bristande kunskaper hos dem själva. Faktum är att jag har redan bestämt mig att aldrig mer köpa en BMW just på grund av deras arroganta inställning mot kunderna, förnekande av fel och brister i deras produkter och bristande kunskap i hela BMW support och försäljningskedjan. Jag ger dem ett år till, och fixas inte alla buggar är det dags att titta på andra alternativ, och det blir INTE en bil tillverkad i München, den saken är säker. Dessa tekniskt sätt superenkla problem var det sista jag räknade med att få med en så pass påkostad bil, tillverkad av ett så välkänd och etablerat företag som BMW. Det är riktigt skamligt dåligt enligt mig. I alla fall, jag är villig att lära mig något nytt och kan även erkänna att jag har fel, så jag är öppen för förslag om någon vet något mer om hur man ställer in "Ladda till starttid" på en BMW 330e 2020 årsmodell. Kristoffer, det har inget med uppvärmningen att göra alls. Ja, det är som du skriver, batteriet kan inte laddas samtidigt som man värmer, men laddningen måste påbörjas LÅNGT innan kupévärmningen, dessutom vet bilen att jag har ställt in avgångstid och klimatisering. Problemet är att bilen inte klarar av att räkna ut hur lång tid innan avgångstiden skall laddningen sättas igång, trots att om man har "Ladda direkt" inställd då lyckas den räkna ut på minuten exakt, inte enbart när batteriet är helt urladdat, men också när det är delvis urladdat och inte kräver full laddning. |
|
Transocean |
Ladda till avgång och klimatisera till samma tid funkade ungefär två veckor när jag hämtade bilen våren 2018. Sen dess..... :-) |
|
Hade samma problem och frågeställning med min bil och kunskapen om detta på BMW Västerås är inte i topp, om man säger så... Men efter att ha pratat med tre "experter" har jag nu fått det att funka precis som jag vill. Det sjuka är att man måste blanda in lågpristariffsfunktionen, vilket är helt ologiskt för mig, men skit samma - funkar det så är jag nöjd. Jag har satt lågpristariffstiden till 05.00-09.00 - det täcker all laddning och klimatisering för mig med laddbox med avfärd någon gång mellan 7 och 9. Sätter jag sedan klimatiseringen till t ex 08.00 så börjar laddningen ca 06.00 och är klar strax före 8. Jag har ingen konflikt mellan laddning och klimatisering - det enda är att någon gång kan laddnivån ligga på 97-98% vid avfärd men för det mesta så är det 100%, trots att både laddning och klimatisering skett de senaste två timmarna. |
|
| Glömde att säga vad som är viktigast med att kunna ladda precis före avfärd, nämligen att batteriet är uppvärmt och redo att jobba direkt även när det är många minusgrader ute (och bilen stått ute). Detta funkar klockrent för mig nu, behöver inte vänta på att batteriet ska bli tillräckligt varmt för att köra på ren eldrift. | |
|
Ja, det var det jag skrev ovan, men menar du att du har ställt lågpristariff mellan 05:00 och 09:00 och din laddning inte startar förrän 06:00? Är du säker på det? Jag har en laddbox som jag har full koll på och ser nämligen att den kommer igång så fort "Lågpristariffen" börjar gälla, dvs. i mitt fall 01:00, men sätter jag tiden till 00:00 då startar den redan då och bilen är fullt laddat redan 05:30, en hel timmer för tidigt för kupévärmaren... Skulle dessutom batteriet inte vara fullt urladdat då skulle det vara färdigladdat LÅNGT tidigare. Det är just där som buggen finns, bilen borde ju INTE starta laddningen för tidigt. |
|
| Jag kollade det ett antal ggr innan jag fick ordning på det och ja, laddningen börjar inte förrän ca 2 timmar före min utsatta avfärdstid (klimatiseringen), trots att lågpristariffsfönstret startar innan. | |
| Du har ju dock nya G30 och jag har F30... | |
|
Ja, men vem förväntar sig en FÖRSÄMRING mellan modellerna. Normalt sätt skall saker förbättras (G20 för min del), inte försämras. Det verkar dock inte gälla BMW. I alla fall, det är bra att veta att det verkar funka i äldre modeller så som jag förväntade att det skulle fungera, även om det är löjligt att blanda in "lågpristariff". |
|
|
Ok, så det är lågpristariffen som är nyckeln. men jag förstår inte hur man ställer in klimatiseringen och laddningen separat. Jag har en F30 så jag har 7kwh och en laddningstid på 1h och 50 min vid 16amp säkring i boxen. Om jag ska köra iväg kl 0800 på morgonen så gör jag följande: Ställer in tariff på kl 05:00 till 09:00 exewmpelvis. Laddningstid till 08:00. startar inte klimatiseringen samtidigt?? Eller hur ställer jag in klimatvärmningen. Jag håller med "Min 330e" om att detta är ett synnerligen ologiskt system. Det ska vara ENKELT att ställa in både startid och ha kupen varm till startid. En klar miss av BMW, helt klart |
|
|
Som jag har förstått av Uffeboy, i F30 funkar det bra, även om det är ologiskt. I Connected Drive appen: Bocka för "Ladda med förmånlig eltariff" Sätt "Lågpristimer" till en rimlig tid, till exempel 04:00 till 09:00 Sätt "Avresetid" till 08:00 That's it. Det som skall hända är att din bil blir uppladdad och uppvärmd till klockan 08:00. Men... uppvärmningen görs via batteriet, så det kan vara så att batteriet är något urladdat när du skall starta, men å andra sidan är det uppvärmt till arbetstemperatur. Kontrollera att du har skickat kommandon till bilen, det händer ibland (med min bil) att det inte går igenom trots att det blir bekräftat i mobilen. Mitt problem är att i den senaste modellen så funkar inte detta, bilen kommer igång och laddar direkt när lågpristariffen börjar, vilket gör att jag måste "räkna baklänges" själv och måste ställa in lågpristariff till en tid som gör att batteriet blir laddad lagom tid innan uppvärmningen kommer igång på morgonen, så jag måste sätta en så exakt tid baklänges som möjligt. Just nu gäller 01:30 som start av "lågpristariff" för min del. |
|
|
Men sätter jag den till ladda till startid eller ladda direkt???? Jag har exempelvis satt in tariffen till 1300-1600. Startid till 1500. ( jag laddar min 7,2kh batteri på 1tim och 50min) Ska jag sätta den till "Starta direkt eller Starta till startid"?? För mig spelar det ingen roll hur jag ställer in tarifferna eller starttiderna, den laddar alltid direkt på en gång. Det är det som är problemet. Vitsen med det hela är ju att batteriet ska vara varmt då jag startar. Förklara om jag jag gör något fel MVH |
|
|
Jag förstår inte din fråga. "Ladda direk" betyder just det, så fort jag ansluter börjar bilen laddas och det pågår tills batteriet är laddat. Jag ser endast valmöjligheterna "Ladda direkt" eller "Ladda med förmånlig eltariff" i ConnecetdDrive appen i min iPhone. Jag har inget "Ladda till starttid" alternativ, men kanske för äldre modeller ser det annorlunda ut. I alla fall, såhär står det om det: ------------------------------ Laddningsalternativ Det finns olika alternativ för att ladda din bil: Utöver alternativet "Ladda direkt" finns även alternativet "Ladda med förmånlig eltariff". Vid "Ladda med förmånlig eltariff" laddas din bil i första hand inom det tidsfönster du föredrar. Om tidsfönstret inte är tillräckligt stort, kompletteras laddningen utanför fönstret. Vid inställd starttid kan du dessutom förklimatisera din bil oberoende av valt laddningsalternativ (se "Starttider"). Genom att använda förklimatisering kan du öka den elektriska räckvidden, särskilt vid extrema temperaturer, eftersom den erforderliga energin då tas från elnätet. Starttider Du kan ställa in upp till två starttider. Till de angivna starttiderna kan du förklimatisera din bil genom att välja "Klimatisering till starttid". När starttiderna har aktiverats förblir de aktiva varje veckodag, förutom när du inte förflyttar din bil vid tre starttider i rad. Om din bil är ansluten till laddningskabeln, förkonditioneras dessutom även högspänningsbatteriet. På så sätt uppnås full effekt och räckvidd till starttiden. ------------------------------ Så i ditt fall skulle jag rekommendera att sätta lågpristariff mellan 12:30 och 16:00, och avresetid 15:00. Det skulle resultera i att det finns lite marginal för att få full laddning. Uppvärmnigen tar ca. 1/2 timme, men den processen kräver all kraft, även om du laddar med 16A, så någon laddning under den tiden kan du glömma. Jag vet i och för sig inte hur din bil är inställd när det gäller stolsvärmen, jag har det ställt till en "banan" och endast när det är under -1C och endast förarstolen, men jag har rattvärme också. Min kupé är inställd på 18,5C (alla tre punkter). Förresten, när du säger "den laddar alltid direkt på en gång" menar du att den laddar till 100% även om du har det inställt som jag föreslår (eller liknande)? När jag kommer hem efter jobbet är mitt batteri (12kWh) tomt. Laddningen startar direkt, men när det finns tillräckligt för 2km körning då stannar laddningen och telefonen visar "Laddningen pausad" meddelande. Sen kommer den igång igen under min "lågpristariff". |
|
|
Ja, galet krångligt är det - det kan vi nog alla enas om i alla fall ;-)) När jag förstod att man måste (helt ologiskt) blanda in lågtariffstiderna så satte jag denna mellan 00.00-23.59, men se det gick inte - då började laddningen alltid direkt. När jag sedan begränsade till 23.00-09.00 funkade det som det ska (se mitt inlägg ovan). Nu tror jag att jag har 05.00-09.00 och det funkar också precis som jag vill för avfärd t ex kl 08.00. Min laddning via wallbox tar ca 1 timme 50 minuter och klimatiseringen ca 30 minuter så starttiden på lågtariffsfönstret bör då sättas till senast 2 timmar 20 minuter före avfärd. |
|
Transocean |
@ uffeolby Intressant! Jag gjorde precis som du (00.00 - 23.59) och den startade alltid direkt. Skall testa med andra "lågpristider". |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.