AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
961

Kardanproblem ?

ka
123
kallis
535i -86 Turbo
Har problem med att något har sönder stödlagret har haft sönder 2 st nu
Det började med att det klonkade från bakaxeln sen så gick stödlaget av (kardanen slog i underredet hela tiden vid acceleration) , så jag köpte nytt på BMW och monterade men konkadet försvann inte och 1 1/2 vecka senare så har stödlaget går sönder igen (brast vid fästet)
Funderar vad som kan få kardanen att ha sönder stöflaget bussningarna behöver bytas men kan de ha sönder stödlaget på detta viset ?
bj
291
bjorasen
M535i -87
kolla Hardyskivan, den brukar vara sprucken....

Christopher
///M535i
BMWCS# 5041
Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Så här skulle jag felsöka/åtgärda:
1) Kolla om gummikopplingen mot växellådan (Guibo-koppling på BMW-språk) inte är sprucken. Den är i monterat skick ihopklämd så kanske ser man inte sprickor förrän den är borttagen.
Har du automatlåda skall förmodligen vändas på ett speciellt sätt (pilspets mot fläns).
2) Kolla om det finns glapp i någon av dom två knutkorsen.
3) Har man isär kardanaxeln för att tex byta mittlagret så måste den sättas ihop exakt lika som innan eftersom dom två halvorna inte är balanserade separat var för sig. På mina BMW-bilar finns det körnslag på dom två halvorna som skall sitta mot varandra.
4) När axeln monteras skall den vara så rak som möjligt. Detta är mycket viktigt speciellt om knutkorsen eller mittlagret börjar bli litet slitna. På min 3.0S fick jag sänka växellådan och höja mittlagerbocken så mycket som gick för att få axeln rak.
5) Mittlagerbockens gummi får inte vara dåligt
6) Mittlagerbocken skall förspännas 2 mm i körriktningen

På speciellt 1:an hade jag mycket kraftiga vibrationer vid acceleration. Man fick starta väldigt försiktigt för att inte kardanaxeln skulle vibrera. Med åtgärder enligt ovan har jag inga problem alls nu!

Per L
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Kolla oxå dina motor- och växellådekuddar. Om de slits ner eller går av så rör sig drivlinan och det klonkar
och stödlagret slits ner till slut.
ka
123
kallis
535i -86 Turbo
Man tackar för svaren,då har jag lite att kolla upp =)

märkte upp precis var jag tog isär kardanen med en vit penna , får kolla om det finns några märken på kardanen om den blivigt felaktigt monterad före jag köpte bilen

-----------------

BMW E28 power!
ka
123
kallis
535i -86 Turbo
Hur ser man om motor/växellådekuddarna är slita ?

-----------------

BMW E28 power!
ka
123
kallis
535i -86 Turbo
Funderar på om det kan vara kardanen som är i oballans
det andra lagret jag köpte gick sönder på 1 1/2 vecka
kan det hjälpa med en annan kardanaxel? verkar inte finnas några märken som markerar vart kardanen ska sitta ihop, kan kardanen bli sne om den får slå emot hela tiden ?

Per L Vart sitter knutkorsen ?
Hur förspänner man mellan lagret 2mm

Alexandar hur ser man om växellåds kuddarna är slitna ?

-----------------

BMW E28 power!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.