|
|
|
|---|---|
|
Hej, Förstår att många haft problem med dragkroken på sina bilar men att detta ofta berodde på ett plasthjul som havererat. I mitt fall som uppstod häromdagen verkar det vara något annat. Kroken har varit i utfällt läge i ett par veckor men nu vill den inte åka in igen. Efter att jag tyckt på knappen händer inget och knappen blinkar GRÖNT. Inget motorljud eller något, bara grönt blinkande som att kroken skulle gå in. Man ger upp och startar bilen och får en varning i iDriven "Dragkrok ej i låst läge!" och diverse ljudsignaler. Går man då tillbaka till skuffen blinkar nu knappen RÖTT. Trycker man då på knappen hörs ett klickande ljud, troligtvis spärren som låser kroken som försöker gå in/ur. Men inget motorljud. Knappen blinkar därefter GRÖNT men åker inte in. Varningen i iDriven försvinner. Jag ringde BMW idag och de erbjöd sig att titta på den och eventuellt smörja upp kroken utan kostnad. Hyggligt faktiskt men trots slag med släggan fick de inte kroken att röra sig, den sitter alltså fast rätt så bra. De trodde felet därför var mekaniskt och inte elektriskt. Är det någon som kan ge sig på en gissning om vad detta kan bero på? Jag är inte sugen på att lämna in bilen för reparation/felsökning utan löser det gärna själv, men var ska man börja. Hur pass smidigt är det att ta ner dragkroken? En tanke jag haft är att vatten kan kommit in i kontakten (packningen har varit dålig) vilket eventuellt får bilen att tro att draget är påkopplat. Enligt manualen skulle då lampan blinka grönt och kroken går inte in. Vore hyggligt med lite tips här... BR Andreas Mvh Andreas Das leben ist kein probelauf! | |
|
Hej, Hade samma på en tidigare f11 Lösningen var att sparka till den från sidan efter man tryckt på infällninsknappen, då lossade någon form av låsning som antagligen kärvade. |
|
|
Tack för tipset! Jag är ganska säker på att BMW bankade på draget när den var i låsläge och blinkade grönt, dvs inte då bilen varnade för att kroken ej var i låsläge. Man slog mao på en låst krok. Är det på den högra sidan man ska rikta sparken då jag tror det är ditåt den vrider sig? Mvh Andreas Das leben ist kein probelauf! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.