AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
604

Önskar åsikter om däck till E90 (325) 2006

Från att ha haft två 5or blev det nu en begagnad 3a.

Önskar lite åsikter om däck...

Fick den med 19 tums fälgar, 235/35 r19 och 245/35 r19 men har möjlighet att byta till 17 tums originalfälgar.

Vad tycker den samlade kunskapsbanken här om 19 tums fälgar och lågprofildäck på en E90?

Snyggt men stötigt?

Dessa:
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Utöver estetiken finns det väl ingen anledning att välja 19" arna. Skulle säga att det är helt beroende på hur fåfäng du är. Annars får du garanterat bättre komfort och mindre spårkänslighet med 17"arna. Jag har dock haft en 325 med M-sport och 255-18" på bakhjulen utan att jag tyckte det var otrevligt. Dock så var det fina märkesdäck. Är det halvslitna kinesdäck på 19"arna kan de vara direkt vedervärdiga att åka på.
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ingen fördel med 19".
Bara fördelar med 17".

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Max 18” på e90
bl
2.294
blixten
325i -88
Det är rätt mycket billigare med 17 tums däck jämfört med 19 också. Men 19 tummarna på bilden var snygga!
Tack för synpunkter. :-) Ja, jag har enbart erfarenhet av 16 och 17 tum innan men det blev så här pga beg köpet. ;-) Har ju letat en 3 serie med N52 ett tag lite halvseriöst och till slut gav frugan sitt ok också. ;-)

Hasso gjorde tummen ner för 17 tumsfälgarna (tunga fälgar som även skräpar ner bilen mycket "visp effekt") så jag kanske behåller dessa ett par veckor.

Sannolikt slutar det med att jag säljer dessa och köper ett par andra beg 17 tums originalfälgar istället.

Tycker att bilen känns överraskande bra med 19 tumsfälgarna men visst, lite stötigt blir det över kantigheter etc men ändå bättre än vad jag förväntat mig. Behåller jag 19 tummarna kommer jag dock behöva köpa nya däck och jag har inte ens kollat upp vad det skulle kosta med nya 235/35 r19 och 245/35 r19 .
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
19" ser ju bra ut, kör själv 19" på min 325i - men hade tänkt 18" från början (som känns som bästa kompromissen) dock blev det 19" av en händelse (18" slut på lager, erbjudande om bra pris etc etc). Ganska nöjd totalt sett men däcken kostar ju en del, lite beroende på vad man är ute efter. 1500-2000kr för sportigare däck (fabrikat Michelin, Continental SC6, Goodyear, Dunlop, Pirelli, Hankook osv) i webbshoppar i 235/35R19 är ganska vanligt. Körde Michelin Pilot SuperSport sist (2015) jag köpte men kan bli Goodyear Eagle F1 Assymetric 5 eller Goodyear Eagle F1 SuperSport nästa gång.

Vet inte hur urvalet är på mer komfortinriktade touringdäck i 19" men Michelin Primacy 4 eller Continental PremiumContact 6 kan ju vara vettiga isåfall.

@steifan

Får se hur jag gör, vet inte ännu :-) kör väl ett par veckor med 19 tummarna och känner på det. Men behåller jag dom behövs nya däck, ska undersöka dem lite noggrannare men det är mitt intryck, lär väl gå på ca 6000-8000 kronor beroende på vilka jag väljer.

Däremot kommer jag nog inte ta erbjudandet från den schyssta säljaren och låta honom sätta tillbaka original 17 tummarna. Just de 17 tummarna verkar inte vara BMWs bästa direkt, i så fall går jag ut på beg marknaden tills jag hittar något roligare.

Visst blir bensinförbrukningen högre också med 19 tum vs 17 tum, frågan är hur mycket? ;-)
På min E91 hade jag både 17 och 18-tum ihop med M-chassiet. Rätt stor skillnad i komfort tyckte jag och skulle personligen inte gå upp på 19. Däremot var det ingen märkbar skillnad i förbrukning mellan 17 och 18.
bl
2.294
blixten
325i -88
19 tums hjul väger en hel del mer än 17 tum också. Blir klart tyngre att byta hjul. Inte så konstigt då det är mer metall. Finns det några mer komfortinriktade 19 tums däck? De jag sett har varit de sportigare varianterna. En nackdel till med 19 tummare är att man lättare skrapar fälgen mot gatsten, då det är metall där 17 tummarna har gummi. Men man får välja om det skall vara åt det praktiska hållet eller det fräcka. -Inte alltid så lätt.
Jag har 18 på sommarhus och 17 på vinterhjul. Gillar körkänslan bättre med 18 även om jämförelsen haltar lite mellan vinterdäck och sommardäck! Utseendet är snyggare med 18 också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.