|
|
|
|---|---|
|
Jag har genomlevt första vintern med min e61 och nu på sportlovet när vi körde i lite kallare väder märker jag att värmen på förarplats är dålig. Det känns som det blandas in kall luft i golvutblåset och i det till vänster om ratten. Jag bytte värmeventilerna nr 4 här:Länk Tyvärr ingen förbättring. Finns något friskluftsintag som kan glappa? Har inga felkoder på IHKA och när jag kör testprogram så är allt ok. Tacksam för hjälp, riktigt irriterande detta. Mvh Ola Mina bilar: Länk | |
|
Hej, vet inte om det här kan vara till hjälp men vi hade en 535dT-05 där det började spruta värme upptill och nedtil(bara)l i smällvarma Maj i oregelbundna former när klimat vat på Autoläget med 20 grader inställt. De hade bilen inne halva sommaren i 4 omgångar och bytte till slut in bilen. Inga felkoder där heller. Långt senare hittade de felet, heter det värmeelementet? Minns inte exakt. De bytte del efter del utan att lyckas lokalisera felet. Tyskland hade inte heller någon feedback, det var första bilen med den symptomen. Lycka till! Asken |
|
|
Symptomet på fel i värmeelementet är ofta att temperaturen hänger sig vid ett visst gradtal pga kärvande trottlar i elementet. Men har du kallt på ett ställe och varmt på ett annat, skulle jag tro att det är den enhet som styr var kall respektive varm luft skall hamna i kupén. Mao den elektroniska enhet som du trycker eller vrider på för att styra om det skall blåsa på fötterna eller vindrutan etc. Kolla med en skrot om de har en sådan till din bil. Om värmen/fläkten inte räcker till vintertid är det annars ofta klimatfiltret som inte bytts. Men så är det nog inte på din bil. |
|
| Asken, intressant att bmw inte snabbt lyckades hitta att det var fel på värmeelementet. Men det är väl så det blir när mekaniker endast kan hitta fel genom att koppla in en dator och inte tänka själva. Hörde på radion för ett tag sedan att mekaniker, Bilia, inte kunde laga en äldre Volvobil pga att det inte fanns diagnosuttag på den. Manuell felsökning klarade dom inte av. | |
|
Tackar för input! Klimatfiltren nya. Jag funderade på det där med klimapanelen att det skulle ligga där. Inget att förlora tänkte jag och startade upp datorn och programmet WinKfp. WinKfp flashar/uppdaterar man styrenheter med och jag har aldrig vågat använda det förut men tänkte att på en klima gör det inte så mycket om man "brickar" den. Nåväl programmet sa att enheten hade senaste programvara men jag valde att köra in den ändå. Programmet börjar tugga och allt ser bra ut, men sen.... Plong! 4x4 faulty Plong! Servotronic faulty Plong! Suspension level control faulty Plong! Tyre pressure system faulty Herregud, vad har jag gjort tänkte jag. Men sen tyckte WinKfp att den var klar och efter radering av felkoder (ett gäng nya) och omstart av bil så verkar alla system lira. Förutom kliman..blåste väldigt konstigt hit och dit. Men efter en defaultkodning av enheten med NCS-expert så anpassade den sig. Det bästa av allt: VARMT på förarplats. Något hade alltså hängt sig i kliman precis som du var inne på blixten. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.