AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
497

Donkande ljud höger fram

Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Fick ett fjäderbrott förra veckan så hade lös fjäderben etc för att byta fjäder. Bytte båda sidorna när jag ändå var igång.

Nu efter att kört ca 7 mil hörde jag ett doft dunkande ljud från höger fram. Det är som tydligast runt 30-40km/h sen vid högre farter tycker jag mig inte höra något.

Några idéer om vad det kan vara? Har kolla och allt som jag tog lös verkar sitta fast.:) Men mina tankar går mot axeln som går ut till hjulet (har xdrive). Kan den ha fått någon knäpp? Tycker vara det är konstigt att det börjar först nu.

Bilen är en 2008 530XD som snart gått 29000 mil. Så att saker börjar bli nötta är inte så konstigt... men känner att jag har svårt att veta vad det är dat vart man ska börja. Har lyft upp bilen och snurrat på däcken men då hör jag ingenting...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Varifrån kommer ljudet, är det långt ner eller högt upp?

Är det högt upp kan det vara fjäderbenslagringen.

Kommer ljudet när du kör ner i "hål" eller när du bromsar/gasar/svänger?

Mvh
Johan

BMW – Weltmarke aus München!
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Känns som att ljudet kommer nerifrån, nästan så jag tycker det känns i golvet/pedalerna.

Tycker det ökade i volym när jag belastade mellan 30-40km/h.

Ingen skillnad när jag bromsar. Låter inte heller hela tiden. Har en känsla av att det kan triggas när jag svänger höger, men har inte kört nog mycket för att veta om det var tillfälligheter eller om det var ett mönster..

Tack för frågorna!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.