AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.428

F11. Säckar på båda sidorna.

ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Jag vet att det finns 1000 trådar i detta.
Men, på senaste veckan har jag upptäckt att bilen säckar i bak efter en natt,
På båda sidorna ungefär lika mycket. På 8h säckar den inget (När jag är på jobb)

Förra året bytte jag den ena bälgen så det känns inte att det är dom som är kass.

Då återstår väl bara ventilen va? Eller missar jag något?

Nästa fråga. Är det svårt att byta själv om man har tummen mitt i näven. Och var sitter den?
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Är bälgen bytt på andra sidan? Det kan se ut som att den sjunker på båda sidorna när det i själva verket bara är ena, så var det på min. Ventilpaketet sitter annars på kompressorn, såvitt jag kan säga "bra till" och borde vara enkelt att byta. Googla/Youtuba :)
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Jag har bara bytt ena bälgen.
Men köpte 2st.

Hur menar du med att det SER UT att sjunka på båda sidorna?
Menar du att den "friska"sidan följer med om den ena läcker?

Kanske läge att byta den gamla så man inte börjar rota i nått som inte är fel.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
De är väl som det är mest med förbrukningsvaror som fjädrar, bussningar, lampor och annat som kommer i par, har den ena pajat så byter man båda när man ändå är igång.

Så om du har en ny bälg redan men inte bytt den så börja där så att bägge är så fräscha som möjligt.

Niklas

Fransosen
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Ja. Det är nog en bra idé.
Återkommer om problemet återkommer.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Låter klokt, så skulle jag också börjat.

ze
456
zeb1970
530da f11 -11
En förjävla bra länk.
Tack :)
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Hmm... nu har den inte rört sig på flera dagar???
Vi får väl se, det kanske håller sig :)
mp
12
mp-ark
520d -14
Jag hade samma problem. Först bytte jag bälgarna på både sidorna. Sedan fick jag byta kompressor efter några månader. Jag har hört att det har hänt fler med samma bil. Ett känt problem?
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Nu stod bilen över helgen. Då sjönk den till botten.

Så nu är den bytt och det verkar hålla sig iallafall.
Cl
3
Claysson
520XD Touring -16
Bytte du kompressor?
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Tjena. Länge sen detta juh.
Har bilen kvar.

Jodå. Jag bytte bälg på ena sidan.
Året efter bytte jag andra.
Hur lätt som helst och funka kanon.
Kompressorn var det inget fel på
Cl
3
Claysson
520XD Touring -16
Ja, de va ett tag sedan :) Tack för svar!
Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
Morrn Forum,
Lyfter denna tråd med detta kära ämne...
Min 520d F11 (2015) har även den "syndromet" att sjunka på ena sidan vid vissa tillfällen. Började i vintras då den låg ner varje morgon när man skulle iväg. Under vår /sommar har det varit bättre, men tanken är nu att inte köra så en vinter till...
Därför kommer bilen pallas upp och "jobbet göras" !
Frågan är:
- Vart rekommenderar ni att man köper nya luftbälgar ?
- När man ändå håller på, byter man slangar/kopplingar ?
- Kompressorn tuffar och går, ska man passa på att se över den ?
- Ventilpaketet (med backventiler) byter man ut den ? köper vart förslagsvis ?
- Kan kompressorn servas utan att palla upp bilen ?
- Annat man bör tänka på innan man kör igång ?

Tackr på förhand !

//MK Ekerö

Cl
3
Claysson
520XD Touring -16
Eftersom jag gjort jobbet kan jag dela med mig av mina erfarenheter. Samma scenario som dig, värre på vintern. Men efter semestern så lyfte inte bilen alls efter att den stått still 3 veckor. Så första rådet är att byta bälgarna snarast möjligen för att kompressorn får jobba hårt varje gång du startar bilen.

- Som med allt annat, du får vad du betalar för. Jag köpte mina för 500kr st på amazon. Hade jag köpt nya idag hade jag köpt bättre kvalitet, upplever bilen som lite stötigare. Många rekommenderar Arnott.
- Jag har inte sett några youtube-videoes där de bytt slangar, skulle absolut inte göra detta om jag gjorde om proceduren, men de skulle kunna läcka i slangarna såklart.
- Om kompresseorn fungerar, hade jag inte rört den. Men det är riktigt skoj och mecka med den, jag fick problem med kompressorn som sagt vilket slutade med att jag beställde en ny magnetventil (som sitter på kompressorn) för 500kr från Ebay, vilket löste mitt problem.
- Ja, kompressorn får du enkelt loss, kolla youtube. Jag backade upp bilen på några brädor.
- Kolla youtube, finns massor av bra material.

Disclaimer: Jag är ingen som helst mekaniker, kollat massor av youtube.

Fråga gärna om det är något mer.
Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
Morrn Forum,
Så var även mina luftbälgar utbytta.... gick väldig lätt måsta jag säga. Tog inte ens 2 timmar, mesta jobbet var väll att palla upp bilen och få bort hjulen..
@Claysson... efter en del Youtubande så köpte jag faktisk 500 kr´s modellen från Amazon, blixtsnabb leverans ;-)
Noterabart är väll att: har man inte ISTA och möjlighet att tömma bälgarna innan byte, vilket jag inte hade, så tog helt sonika en vass kniv och punkterade de gammla ! Men glöm inte att ta bort säkring 182 först !
Sedan dit med ny bälgarna, bort med pallbockarna, sänk bilen varsamt... min blev så låg att den låg på domkraften...
Tillbaka med säkring 182, starta upp skönheten och lyssna på hur kompressorn fyller upp och till slut stannar. häpp... bilen står rakt och fint !
När jag ändå var under så passade jag på att ge nivå-sensorerna som lite kärlek (läs en dusch av WD-40...)
I och med att jag köpte den billiga varianten så får vi se hur stötiga de blir i vinter..

Case closed (för den här gången !)

//MK Ekerö

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.