AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.304

Ventilkåpspackning N53B30

Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
Hej!

Jag har en E61 530i -08 som ibland ger ifrån sig en lukt av bränd olja. Jag misstänker att ventilkåpspackningen läcker i bakkant och på höger sida i färdriktningen. Jag har köpt en ny ventilkåpa och har tänkt att byta den själv. Har tidigare bytt på sexcylindriga motorer på såväl E34 som E46 men detta var några år sedan.

Det första som slår mig är att detta arbete kommer att kräva en hel del demontering av kontakter och diverse kringutrustning för att man skall komma åt (inte som på en hederlig E34). Men det ska nog gå bra, har gott om tid och ett bra garage.

Finns det några anvisningar för hur ventilkåpspackningen skall monteras på en N53? Skall den limmas på något sätt eller räcker det att lägga den på plats? Och har någon ett skiss över hur de olika skruvarna skall momentdras?

Finns det något annat man bör tänka på när man byter ventilkåpa på en N53 som inte är uppenbart?

Med vänlig hälsning,
Carl

Pe
85
Peter2meter
528i 2011
325i cab 1989
Hej
Se denna länk: Länk

Att tänka på förutom det som står i länken är:
Du behöver inget lim.

Du behöver en lång hylsa för att kunna greppa ner till en av bultarna (se bild i länk). Tror det var 10 mm, finns på biltema. Jag var tvungen att fila/borra ur ena änden på hylsan för att den skulle greppa över bulten längst ner. Gängstaven tog emot hylsan annars.

Rengöra anliggningsytan där nya packningen landar.

Eftersom det är aluminiumskruv är det noga med rätt moment vilket är 9 Nm (se länk). För att jämna ut belastningen drar du förslagsvis alla till 75 % först, det finns inget schema. Kolla så du har en momentnyckel som klarar så låga krafter.
Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
Hej!

Hur lång behöver hylsan vara för att gå fri från gängstången?

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Ser ut som de pressade stålhylsorna man hade till mopeden för 45 år sedan:)
Länk
Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
Att byta packning på en N53B30 verkar lättare sagt än gjort.
Har fått bort allt nödvändigt runt motorn och fått bekräftat att det är ventilkåpspackningen som läcker. Det är lite fuktigt på hela högersidan men mest i bakkant vilket känns ganska logiskt.

Nu har det blivit dags att ta bort tändspolar och injektorer men här börjar jag faktiskt tveka. Tändspolarna känns lugnt men injektorerna... Jag vet ärligt talat inte om jag vågar röra dem. Hittar ingen beskrivning på nätet heller. Frågan är om man ska lossa alla skruvar till ventilkåpan och dra om dem igen och hoppas på att det håller tätt?

Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
Tack för tipset Mats. Beställde ett par moppeverktyg därifrån idag.

Har du plockat bort allt utom injektorerna. Ett klipp på tuben visade att man inte ska ta bort injektorerna utan det räcker med de 6 ledningarna från fördelningsröret. Behöver dock göra bilen eller bränslepumpen strömlös innan detta.

Vågar man ta bort minuspolen från batteriet eller får bilen spel då? Har läst en del om hur känsligt det är med batterier i dessa vagnar. Eller ska man istället ta bort någon säkring? Och i sådant fall vilken?

La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Man kan alltid ta bort minuspolen, är min erfarenhet.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ta bort pluskabeln som korsar motorn vid hjälpstartuttaget. Den går bara till start å generator men är bara ivägen.
Notera att injektorna är inkodade för respektive cylindrar så blanda dom inte om du tänker Ta bort dom
Lossa batteriet är inte nödvändigt
///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
Hej Hasso!

Tänker nog låta injektorerna sitta kvar. Ser ingen anledning att ta bort dem, däremot måste ledningarna bort. Tycker att det är lite läskigt med högtrycksledningar men någon gång måste man ju gå ur sin komfortzon. :)

Att ta bort pluskabeln du nämner hindrar väl inte bränslepumpen från att starta vilket den verkar göra varje gång man öppnar förardörren.

Går det att återanvända bränsleledningarna eller måste man byta något? Det är ju inga låga tryck vi snackar om.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Låt bli att öppna dörren eller dra säkringen till pumpen . Här aldrig bytt några ledningar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Pe
85
Peter2meter
528i 2011
325i cab 1989
Du kan återanvända bränsleledningarna. Använd lite papper eller nåt när du lossar dem för att fånga upp bensinen. De är enklare än man tror, det är stabila grejer.

Om du kopplar bort minuspolen på batteriet, lägg en planka/trasa/whatever över låset till bagageluckan så att du inte kan stänga den. Annars blir det problem eftersom du inte kan öppna luckan utan ström. Då får du koppla på ström framme vid motorn, finns terminaler där.
Bilen får inte spel av att vara strömlös, du kan koppla bort minuspolen utan problem. Det enda som händer är att du måste ställa klockan.

Kan du undvika att dra ur injektorerna är det bra eftersom du måste byta packningar på dem annars vilket är ett projekt i sig.

Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
Injektorerna får sitta kvar som sagt. Vad jag kan se så behöver jag inte ta bort dem för att få bort ventilkåpan. Bra tips för övrigt.

Väntar nu på att den långa hylsan skall komma hem samt en kråkfot till min momentnyckel så att jag kan dra bränslerören till rätt moment vid montering.

Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
En liten uppdatering. Ventilkåpan är nu äntligen bytt och bilen är startad. Passade även på att byta tändstift och komplettera upp en massa fästelement som den auktoriserade BMW-verkstaden slarvat bort...

Kåpan är nu tät. En sak som slog mig är att det är mycket mer vakuum genom oljepåfyllningslocket nu än tidigare. Kan detta vara ett resultat av en tät ventilkåpspackning? Hoppas det och att det inte blivit problem med vevhusventilationens membran...

Bilen var för övrigt svårstartad och jag fick felkoder på sexans cylinder (misständningar). När den väl startat så gick den bra och det var inget problem att starta om den. Vid tändstiftsbytet såg jag att tändstiftet närmast torpedväggen (nr 6?) var sotigt så det kanske är dags att byta tändspolen där.

Nu ska jag tvätta och sätta tillbaka alla täckkåpor, därefter ut och köra!

Hej! jag lyfter tråden lite om det är okej. Tänkte fråga om allt fungerade bra efter till slut? utan problem med injektorer osv. Jag ska byta ventilkåpa på min n53b30 pga av vevhusmembranet som är integrerat i kåpan...

Mvh Sonny
Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
Hej!

Ett år senare går bilen fortfarande bra. Tror att jag har lite problem med sexans injektor men det har inte med bytet av ventilkåpspackning att göra.

Det är inte ett så farligt ingrepp egentligen. Det som tog mest tid för mig var att komplettera med alla skruvar som fästelement som en auktoriserad BMW-verkstad här i Stockholm slarvat bort eller förstört under föregående ägares tid.
Okej vad kul att höra! Bytte du hela kåpan eller packningarna bara?
jasså okej, fan vad tråkigt.. Skönt de verkar fungera :)
Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
Bara packningen men i efterhand borde jag nog ha bytt kåpan också.
Okej! Tack så mycket för du ville svara :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.