|
|
|
|---|---|
|
Ska försöka summera lite, Har haft lite problem med ojämn gång på bilen förra året. Byta kamkedja och spännare som tog bort missljud från kedjan och lite taskig gång. Kom dock underfull med att det troligen var vevaxelgivaren som gjorde att bilen tvärdog när jag körde så den byttes med resultat att bilen sluta tvärdö. Runt okt/nov förra året börja bilen gå dåligt igen upp till ca 3500rpm när den var kall. Det var verkligen som en ”turbokick” runt 3500varv. Den dog dock aldrig utan hade jämn och fin tomgång. Nu i förra veckan så fick jag inte igång bilen efter att ha gjort ett snabbt stopp. Var beredd på att bogsera hem bilen, men kopplade in min felkodsläsare (elm 327) och läste av följande fel: P0491: Sekundärt luftinsprutningssystem (Bank 1) P0492: Sekundärt luftinsprutningssystem (Bank 2) 2760: BMW: Auxiliary Air System (Bank 1) 2761: BMW: Auxiliary Air System (Bank 2) 2781: BMW: Camshaft Sensor Intake Jag nolla dem och prova att starta bilen en sista gång. Den gick då igång och jag kunde köra hem utan problem. Jag tog sedan bilen på en runda i helgen 1,2mil paus på 40 min sen 1,2 mil hem. Även detta utan problem. Dock med samma kraftlöshet i nedre registret när det vart kall. Nu måndags när jag skulle köra till jobb så var den svårstartad. Fick den att pluddra till på 2-300 rpm för att sedan tvärdö. Resterande försök är helt fruktlösa, den är inte ens i närheten av att tända. Låter nästan som att motorn drar runt utan komp (har inte komptest så jag kan inte verifiera). Jag köpte hem en billig kamaxelgivare från biltema och byta den på insugssidan utan resultat. Jag prova även att byta plats på kamaxelgivarna utan resultat. Vad har ni för förslag nu? Kolla om den får bensin kanske, men hur? Kolla om det är gnista, men hur? Andra typiska fel för en stendöd 316ti | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.