AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
1.295

BMW 435i rycker på höga varav?

A-
24
A-S
435i gran coupé 2015
Har en 435i som är nyligen optimerad har funkat hur bra som helst men nu på sistone tappar den kraft över 5000varv och ryker märker också att det kommer lite svart rök mellan växlarna men då bara när man är uppe över 5000varv.

Tacksam för tips
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, det är troligen relaterat till "optimeringen", antingen direkt eller indirekt (följdfel pga. optimeringen).

Jag skulle nog vända mig till den som optimerat motorn och låta dem reparera den.

Felkodsläsning är väl första steget i felsökningen om du inte kan se något uppenbart fel.

Vad är det för "optimering" som är gjord?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
A-
24
A-S
435i gran coupé 2015
Tjena Johan jag är Tacksam för ditt svar vill inte hänga ut någon men jag kan säga att det är en seriöst firma som har gjort optimering.

Tänkte mest om någon har haft liknande problem jag förstår också att det ä nog p.ga optimeringen ..

Mvh
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Om den är nyligen ”optimerad” så är den första åtgärden att besöka de som gjort jobbet. Är de seriösa så kommer de hjälpa till att lösa det. Det är bara hoppas att optimeringen inte förstört hårdvara. Då blir det genast knepigare.

Sen är den hårda sanningen att s.k optimeringar en är typ av manipulering av bilens mjukvara. Optimerat är det från fabrik, sen kan man förstås ändra vissa parametrar för att få ett annat beteende men optimalt mot hårdvaran är det inte.
Transocean
Du tankar väl 98-oktan?
Det är garanterat tändspolarna. Dom är erkänt klena och bör bytas ut med jämna mellanrum. Det visar sig tydligt vid optimering under högt tryck, på höga varv. Haft samma själv på både N54 o N55.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tändspole låter som en inte helt orimlig orsak.
Det bör dock sätta felkod på exakt vilken/vilka cylindrar som felar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Tändspole kan det mycket väl vara och då finns det felkoder också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.