AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
590

BMW 318i e46 - 02, byta kedja själv?

Går det att byta en kedja själv? Kikade och det behövs ca 6 specialverktyg.

Någon som har bytt kedjan själv och vet att det funkar ändå?
38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Jag har gjort det själv. En del specialverktyg behövs. Vissa kan man tillverka själv andra måste man köpa. (Jag valde att köpa typ allt på ebay)

Jag tog hjälp av en kompis och gjorde det lite på chans då kostnaden för att låta BMW göra det var dyrare än vad bilen var värd.
Det finns ganska bra videos på youtube som ger ett hum om hur bytet går till. Rekomenderar ändå att kolla i någon detaljerad verkstadshandbok. (typ haynes)

Jag skapade någon tråd här på forumet som du kan läsa igenom så kan du kanske också få en uppfattning om hur du ska gå tillväga. Där finns nog också endel nyttiga länkar.
38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
En låda giggar till n42 kostar typ 500 spänn och tänk inte ens på att göra jobbet utan dessa. En del ska dit innan du skruvar isär. Kolla på vidaxl tradera
Du köper ett helt kit med skenor kedja spännare och nya sträckbultar. Ibland måste man köpa nedre drevet löst på BMW följer inte med i alla satser

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Det går att göra själv, men förbered dig på en del svordomar. Jesusbulten och att få in låsningen i växellådan var det jobbigaste.

Har en jigg över om du är intresserad

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag tror att om du måste fråga då är svaret nej, du kan inte byta själv. Det är best att låta en fackman göra jobbet. Inget jag skulle ge mig på...

Döm själv hur lätt det är för dig:

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Har bytt på ett 15 -20 tal av olika 4 cylindriga BMW är inte svårt om man är erfaren men kanske inte för gemene man/kvinna att ge sig på.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Som tur var såg kedjan förbannat bra ut så blir inget byte. Annars hade jag fått låna alla specialverktyg som behövdes samt haft stöd och hjälp av mina lärare.
Transocean
Om bilen inte är värd mer än några tusenlappar skulle jag definitivt testa göra jobben själv. Om delarna inte kostar allt för mycket förstås.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.