|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har en 530Dx 2011 med automat växellådan (jag köpte den i december 2019). Bilen hoppar när man växlar särskilt i låga växlar både upp och ner växling. Bilen tar även tid för att byta växel. Jag har bytt oljan men fortfarand har jag problemet kvar men lite mindre än förut. Bilen har gått 160,000 km. Har ni något råd? | |
|
Felkoder? Bytte du filter? Rätt olja? Rätt nivå? Blev allt rätt gjort? Den som bytte på min innan jag köpte kärran hade pajat O-ringen till filtret så den sög luft. Inte bra, växla dåligt och med missljud. // Magnus |
|
|
Rätt volym/oljenivå är väldigt viktigt - det är en noga beskriven process att byta olja/filter i lådan som måste följas exakt för att det ska bli rätt - t ex. måste man ha rätt temperatur på oljan i växellådan när man fyller den till rätt nivå. Fel temperatur leder till att oljevolymen/nivån inte blir korrekt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har inte gjort jobbet själv det var en expert verkstad som gjorde det. De vet absolut vad dem gör. Jag har läst av Adaptation Values och hittade att C koppling har högt tryck det var 500 mbar. Även efter återställning och efter att man kört bilen för en stund, koppling C visar sig ha högt tryck. Vad betyder det? Det finns inga felkoder på bilen. Filtern har bytts också. |
|
|
Hur nollade du adaptionerna? Du skall inte röra dessa då dom gör att lådan adapterar sig efter slitage, finns exempel på där en adaption gjort en låda obrukbar. Enda gången man nollar adaptionen i lådan är om man gjort en totalrenovering av den. Det du kan prova att göra är att byta packningarna mellan ventilhus och växellåda. rengör solonoiderna i samma veva. Funkar inte det skulle jag fortsätta köra och lägga undan lite pengar inför ett kommande växellådsbyte. |
|
|
Tack för svaret. Kan du rekommendera ett företag som gör bytet av packningarna och solenoiderna? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.