AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.895

640i eller Panamera?

Hej på er,

funderar på att skaffa en ny bil och två fina bilar som jag tittat på är BMWs 640i och Porsches Panamera (4). De är både lika och olika på samma gång, BMWn tycker ser grövre ut medan Porschen ser mer sofistikerad ut, inget negativt om någon av dem.
Kraftmässigt ligger de ungefär på samma nivå.

Årsmodellerna jag hittat på är 2010-2012. Runt/under 10k mil.

Någon som har upplevt båda och kan komma med lite allmän input?

Hur dyra är de faktiskt att äga?

(förstår att detta är ett BMW-forum, men vill ha all möjlig input)

Tackar!
Fr
71
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
Porschen ser ju ut som en padda och syns mer eller mindre i varje gathörn ;-)
BMW:n känns exklusivare då det inte rullar så många på våra vägar.

640i har väl haft lite problem med motorn?
Driftkostnaderna utöver den DYRA försäkringen är ju inte så farligt då det mesta är standardgrejer från 5-serien.
Driftsäkrast tror jag 640d är.
Roligast är helt klart 650! Är en helt annan bil med denna motor!
Värderaset är ju redan avklarat så billiga mil framöver.
bl
2.294
blixten
325i -88
Bristande riktningsstabiliteten vid körning rakt fram har bmw fått mycket kritik för på senare tid. Porschen har fått beröm för sina vägegenskaper.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Känner inte igen det med riktninsstabiliteten. Mycket nöjd med min. Har fått betala helförsäkring nu och landar på 12700 ungefär helår. Tycker det är billigt. 1500 mil. Var 6000 med vagnskadan. Försök hitta en LCI, typ från -15, tycker den ser lite bättre ut. Små detaljer.

Crille
Transocean
Sexan är snyggare och ovanligare men jag skulle ta Porschen utan att tveka.
hur kommer bilen att användas? mycket motorväg eller bara statskörning?
Jag föredrar Panamerans utseende över 640ns och den kommer att köras 70/30 stadskörning. Det jag är mest rädd för med Porschen är dyra servicear/reparationer etc, utgår från att sådant är en del billigare med BMWn?
ro
2
roligatobbe
bmw 650i -2008. e63
ja har en 650 o rakt fram e den så jävla kanon men att svänga runt med e den så så klumpig. Panameran ligger så fint när man skall köra o ha lite roligt.

Min har strulat o strular mkt men kanske bara haft otur....

Hur upplever ni komforten i panameran ? jag kan tycka att stolarna känns aningen hårda jämfört med 6-serien som mer känns som en glidare.
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Roliga tobbe: På vilket sätt har den strulat? Intresserad av modellen jag med, men avskräcks om det är för många modelltypiska fel..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.