|
|
|
|---|---|
|
Ganska ambivalent här. Men fått erbjudande om tjänstebil. Basbeloppet är 9. Googlat lite och tycker att BMW s erbjudanden är väldigt tråkiga. Gillar inte Audi men deras ser betydligt mer attraktiva ut. Men går det att få något acceptabelt för 9 basbelopp? Eller är det för lite. (Inser att det inte kommer att hamna på samma nivå som min nuvarande bruksis) Firman är gudskelov inte PK marinerad så man får välja vad som helst. Alla tips mottages tacksamt | |
|
Du har en poäng där. Audi har bra erbjudande på tjänstebilar. Den här med S-line går nog precis in på 9 pbb. Den är väl precis nyss face-liftad också? Tjänstebilserbjudande Audi A5 Sportback 45 TFSI 245 hk quattro S tronic Proline advanced Business by Audi - pris från ca: 402 000 kr Prisbasbelopp: 8,5 Business lease ca.: 4 295 kr/mån Förmånsvärde netto: 2 667 kr/mån Uppgradera till S line: 429 200 kr Utrustad med bl.a: quattro-fyrhjulsdrift S tronic (automat) 18" aluminiumfälgar Audi Matrix LED-strålkastare Backkamera Sportsäten fram Elmanövrerad baklucka Parkeringssensorer fram och bak |
|
|
Tack. Kollade och bilen ser ju riktigt trevlig ut. ( men inte så jäkla kul med bara 245hk) Men hur funkar det egentligen med tjänstebil. Är det bara erbjudande som gäller. Eller går det att själv ge förslag? Typ mindre bil med mer motor? |
|
|
Om du avstår tjänstebilen, får du högre lön istället då? 9 basbelopp räcker ju inte till så mycket om du kör 440i idag. |
|
| Har alltid plockat ihop mina tjänstebilar själv. Kör dock privat numera då firman gått över på operativ leasing (=värdelöst). | |
|
@grelle. Absolut en relevant fråga. Men nej inget annat. Men det är utan löneavdrag så det känns ju lite attraktiv. Om man nu kan hitta något kul ? Men går det att fixa på 9 basbelopp. |
|
|
deezel, varför skulle operativ leasing vara värdelös för dig? Om man inte har personalbil (dvs löneavdrag) utan endast betalar förmånsvärde (vilket många menar men tjänstebil, men det är alltid lika svårt att veta vad folk egentligen avser) så märker väl inte du som anställd direkt skillnad på finansiell eller operativ leasing? 428, Okej, då talar det ju för att plocka ut något iaf. |
|
| Operationell leasing brukar komma i kombination med begräsning på TCO. Och finansbolagen tar alltid försiktiga restvärden vilket innebär att vissa modeller helt enkelt blir väldigt dyra. Dessutom kostar utrustning väldigt mycket eftersom man oftast räknar med max 25% restvärde på utrustningen förutom vissa paket. Gillar man en tjänstebil med mycket utrustning och stora fälgar så blir den svindyr med op.lease. | |
|
Mini JCW, AMG A35. Jag brukar välja lätt begagnad tjänstebil för att få ned leasingkostnaden (pbb) men det är inte många företag som tillåter det. |
|
|
@grelle. Jo jag kör som bruksbil trimmad 440 (MPPSK). Och är medveten om att det inte finns på kartan att få något liknande som tjänstebil. Blir väl typ 25 basbelopp 😉 Men rent ekonomiskt så kanske det kan vara bra. Och min fråga är ganska enkel vad är det minst (i sammanhanget) tråkigaste man kan få för 9 basbelopp? Grejen är att det ser ganska tunt ut hos bmw om man nu inte är helt marinerad. |
|
|
Länk Scrolla ned här så ser du lite exempel på 9 basbelopp. - 520 xdrive, 330e. Däremot är det ju inte fullmatade bilar vi pratar om direkt. Ska du ha kvar 440i eller ej? Har du fler bilar än den? |
|
|
Ja det ser ju tragiskt ut. Audi ser lite bättre ut men det känns ju lite förnedrande att behöva gå till VAG. 😢 Bara 4 an som bruksbil och vet faktiskt inte. Är rädd för att jag kommer att ångra det. 440 coupé -18 med MPPSK är ju ganska unik. Har faktiskt aldrig sett någon begagnad till salu. Även oavsett årsmodell ( Kanske i framtiden rentav är en investering 😋😋) |
|
|
Okej, tänkte när du benämnde den som bruksbil att du hade fler. Har du behov av en större bil eller räcker det med en tvådörrars? 4-serie försäljning (GC och coupe) 2014 - 1115 2015 - 1519 2016 - 1377 2017 - 924 2018 - 831 2019 - 266 Så att leta just efter en 440i med BMW trim från 2018 finns det nog inte många av då försäljningen klart droppat när modellen är i slutet av livscykeln är inte så konstigt. Men en -17 eller -19 är ju likadana så det finns nog några ändå. Manuella 440i coupe är nog däremot riktigt få och exklusiva, kanske mindre än en tiondel gentemot motsvarande automatbil, men du har automat på din va? |
|
|
Nu gör jag min egen tråd väldigt off topic och ber om ursäkt för det. Jo jag har fler bilar. Men bara en "bruksbil" Och det funkar med 2 dörrar. Din skulle kunna vara ett alternativ då familjen är utflugen om nu en 240 skulle kunna ingå i 9 basbelopp. Fnns mig veterligen ingen 440 coupé till salu i Sverige nu och har i princip sällan funnits. Och definitivt inte någon med M Power and sound kit? Finns några GP (dock ingen med trim) men betydligt fler M4 och även M2 or. Bilen oavsett växellåda tämligen ovanlig. PS har. du testat någon med trimmet. Om inte gör det så tror jag att du inser att det med manuell eller automat blir ganska sekundärt. Lite lustigt i sammanhanget är ju myten om manuella lådor (gillar själv manuell) Andrahandsvärdet på nyare prestanda bilar är betydligt högre på de med automat. De manuella är faktiskt i princip osäljbara till den stora massan. Kolla själv de billigaste på blocket. Tillbaks till ämnet hur mycket kul får man för 9 basbelopp? |
|
| Är det enbart basbeloppsbegränsning, inga andra begränsningar i bilpolicyn? | |
|
Bara belopp. Inget pk gudskelov. |
|
|
Ännu mer off topic Om man nu skall skoja till det lite (dock fakta)så här på väg in Fredagsmyset så är faktiskt min bil mer ovanlig än den oeuppnåliga Alpina B4 som jag helt omöjligten skulle kunna provkört enligt expertskribenterna i min Alpina tråd. 😀😀😀 Men därför ambivalensen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.