|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en 530d -14 som ibland luktar satan när man kliver ur bilen efter ca 15min körning, det hände idag med när jag slagit av motorn och gick ut så rök det mycket från bakdelen av bilen, märkte även att det rök mycket från det yttre avgasröret. Hade kört helt enligt hastighetsskyltarna. Mvh david | |
|
Att det luktar extra brukar bero på regenerering av partikelfiltret. Dock är det ingenting som ska ryka. En annan potentiell förklaring är om du har tillsatsvärmare (=dieselvärmare) som går in. Den luktar lite extra. Luktar "flygplats" om du förstår vad jag menar. |
|
| @Lövet: trodde rök ingick i paketet vid regenerering? Min ryker med extra mycket emellanåt nämligen? Trodde det var helt normalt... | |
| Nej ryka ska det inte göra | |
| Så det borde inte ha nått med katen eller lambda att göra ? | |
|
Om du kör mycket kortkörningar kommer motorstyrningen att bli allt mer aggressiv i sin regenerering av DPF och till slut riskerar du att det blir så igensatt att den inte klarar av att bränna rent DPF med byte som sista utväg... Kör några rejäla långkörningar och då gärna med en lägre växel än vanligt för att få upp varvet och temperaturen lite i avgaserna. Kör typ en timme i lite högre hastighet efter att motorn fått upp arbetstemperatur för att låta regenereringen ordentligt. Är det mycket sot i systemet kan det komma lite rök ur avgassystemet tillsammans med bränd lukt - jag har känt att det luktar lite som bränd koppling/bromsbelägg vid de tillfällena det varit väldigt mycket kortkörningar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Räknas 4mil tut/retur till jobbe om dagen som kortkörning | |
| nej inte så länge det inte bara är stadskörning | |
|
Menar du två mil eller fyra mil enkel resa? Jag har märkt att både Mercan och BMW:n kan behöva typ fyra mils körning innan motorn har blivit helt driftsvarm (stabiliserat sig) om man kör lugnt och det är kallt ute. Termostaterna fungerar som de ska... ;) Så under de premisserna kan det vara så att det inte räcker med fyra mils körning för att få igång DPF-regenereringen och att motorn hinner köra hela programmet innan den stängs av... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det är 2mill till jobbe sen 2mil hem igen, hur/när skulle man veta att bilen har börjat bränna partikelfiltret? Säg att jag åker 15mil hur vet jag då att den har genomförts ? Verkar konstigt att tillverka bilar som måste gå långa mil, men det e väll Fridolins fel :) | |
|
Ständiga tvåmilsresor med en modern dieselbil är inget att rekommendera... Kör en längre sträcka emellanåt så motorn blir rejält driftvarm och därefter ytterligare minst 30 minuter. De flesta bilar har ingen indikation på när regenereringen startar, men jag märker ibland att momentanförbrukningen går upp på "onormalt hög nivå" ibland under några minuter när motorn är rejält varmkörd - och det är troligen när regenereringen sker! Det kan även kännas som att motorn går lite "råare" vid de tillfällena. Vid något tillfälle har jag stannat och stängt av bilen när detta beteende startat och då har det luktat bränt. Vissa bilar har även krav på att tanken måste vara över 1/4 full, för att regenereringen ska starta (fråga mig inte varför). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Stort tack för svaren! Får dra en Sverige runt då :) | |
| Nej nej inte fisköra i Sverige. Ner till Tyskland och upp i 160+. Finns fortfarande vägar med fri fart. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.